Іван Волапюк,  9 лютого 2016

Децентралізаційний глобус Галичини

Варіанти продовжують аналізувати підводні каміння процесу децентралізації на Львівщині.

Ще влітку 2015 року тодішній голова бюджетної комісії Львівської міськради Яромир Самагальський під час розмови з Варіантами назвав реформу децентралізації в сфері фінансів – хабарем великим містам з боку центральної влади.

"Зміни до бюджету, котрі ухвалили минулого року, були хабарем великим містам. Сьогодні обласні міста себе дуже добре почувають фінансово. І саме тут ми бачимо ріст надходжень до бюджету, але якщо взяти районні центри і сільські громади, то в них надзвичайно складна ситуація", – зазначав тоді він.

Та схоже, що тільки зараз усі починають розуміти усю складність ситуації, в якій вже два роки живуть міста районного підпорядкування, у той час як обласні – жирують. І з цієї моторошної ситуації вони мають лише один вихід – примусове об'єднання з найближчими селами до 2017 року або так зване створення спроможних громад.

Варто нагадати, що починаючи з 2015 року в бюджети міст обласного значення та районні бюджети зараховується 60% податку на доходи фізичних осіб (ПДФО).

У бюджети міст районного значення, сільські та селищні бюджети цей відсоток ПДФО не зараховується. Цю норму заклали в бюджет 2016 році і за неї проголосувала більшість народних депутатів Львівщини, які під час виборів чесно клялись захищати інтереси громад.

Де-факто районні міста і села ось вже два роки позбавлені тих коштів на розвиток, які отримали  міста, що мають статус обласних.

Отримати ці кошти районні міста зможуть лише в одному випадку: якщо створять спроможну громаду з сусідніми селами відповідно до Перспективного плану, затвердженого Кабміном. І ніяк інакше. Про це прямо сказано у ст. 64 Бюджетного кодексу України. І, звісно, це не може статися миттєво.

Також варто нагадати, що на Львівщині чи не найбільша в Україні кількість міст районного значення – 34, що становить 80% загальної кількості міських поселень у регіоні. Особливою категорією у складі міст районного значення є міста, що не є центрами відповідних районів.

Таких міст у Львівській області – 16 з 34. У середньому в одному місті районного значення у Львівській області, станом на початок 2008 року, мешкало 10,3 тис. осіб.

Проте громади далеко не всіх районних міст готові до об'єднання в саме такому варіанті, яке пропонує Кабмін.

Експерти аналітичного центру ГО "Європейський діалог" вважають, що міста обласного значення не дуже залежать від створення об'єднаної громади. Їхня вигода у збільшенні території, якою можна розпоряджатися.

Звичайно, відповідно збільшується й населення, а значить і ПДФО. Але якщо місто велике та самодостатнє, то збільшення ПДФО за рахунок приєднаних сіл не може суттєво збільшити бюджет міста, а от проблем додасть точно.

Керівник Офісу реформ Львівщини Віталій Корецький наголошує: "Районні міста – це потенційні центри росту і відповідно для їхнього розвитку доцільно об'єднуватись з селами, бо саме в місто люди їздять отримувати послуги, везуть власну продукцію на продаж і багато іншого. Прагматичні керівники міст, розуміючи це, самі ініціюють процес об'єднання, хоча деякі голови, не розуміючи основних речей, починають гальмувати процес. Але всі районні міста Львівщини увійдуть до складу спроможних громад, винятків немає".

І станеться це цього року.

Приєднуйтесь до нашого нового каналу в Telegram

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.

Варіанти - онлайн газета новин Львова. Інший погляд на львівські новини та новини львівщини. Завжди свіжі новини про Львів, про львів'ян і не тільки. Тут новини у Львові оновлюються постійно.