Зміст статті

17 серпня 2016

Дрони на кордоні

Нелегальний перетин кордону повітрям з метою переправи контрабанди став проблемою для військових у зелених беретах

Варіанти спробували допомогти львівським прикордонникам.

Півтора тижні тому начальник Львівського прикордонного загону Державної прикордонної служби підполковник Сергій Мельник на звітній прес-конференції по роботі ДПСУ на Львівщині за перше півріччя 2016 року зазначив, що кордон перетинають на літаках, і розповів про модельний ряд авіазасобів.

А за допомогою безпілотників через держкордон найчастіше переправляють контрабандні цигарки.

Про це у липні звітував тимчасово виконуючий обов’язки командира Повітряного командування "Захід" Олег Струцінський:

"Тільки з початку року ми виявили 26 порушень при користуванні повітряним простором. Серед них – 17 із порушенням режиму державного кордону. За весь минулий рік був  21 такий випадок".

Схеми контрабандних польотів продумують дуже ретельно, а сам товар переправляють переважно вночі.

"Переправляють через кордон товари зазвичай з 01:00 до 05:00 год. ночі. Це абсолютно вивідані маршрути, які проходять по руслу річок, а також по місцях, де є нагода знизитись на таку висоту, на якій засобами майже неможливо спрацювати". 

Хоча за безпекою у повітрі слідкують за допомогою радіолокаційного поля, воно не завжди може вловити висоту польоту таких літальних апаратів.

Поки що повітряна контрабанда ще не є масовим явищем, але вже встигла потрапити у масову культуру.

Так, Андрій Любка торік видав роман "Карбід", у якому є епізод про контрабанду цигарок дельтапланом.

Гумористичне кабаре "Вечір колєг" в одному з своїх кліпів зобразило контрабандистів, які спорудили катапульту для переправи цигарок повітрям.

Варіанти спробували разом з військовими пошукати "аеродром" для взльоту чогось більшого, ніж дрон чи літачок для занять з аеромодельного спорту.

Ми виїхали на місцевість у Жовківському районі: тут неподалік Рава-Руського пункту пропуску є великі поля, лісостеп, де ловили спритних авіаторів.  

Рава-Руський відділ Державної прикордонної служби України є дещо екзотичним, адже він досі не декомунізований – у подвір’ї є бюст прикордонника, героя Радянського Союзу Федора Моріна.

22 червня 1941 року Федір Морін загинув, захищаючи Раву-Руську від нападу гітлерівців. Декомунізація у ДПСУ триває вже близько року, тому цілком реально, що його тут не буде. Поряд з бюстом висаджено "залізне" дерево у формі тризубу.

Офіцери нас везуть селами прикордоння та пояснюють, що для вирішення проблеми потрібно спецобладнання для блокування сигналу, власні безпілотники для виявлення місця взльоту-посадки, підготовка кадрів. Однак це все вкрай важливо.

Адже статистика затриманняння наприклад піших нелегалів та контрабандистів значно краща, ніж повітряних. Ми виходимо з авто у полі, під лінією електропередач.

Нашому дрон-оператору черговий по наряду підказує куди летіти, і куди не летіти. Запевняє, що ЛЕП не працює, відтак не вплине на радіоуправління дроном.

Офіцери у зелених беретах пригадують, як цього року вони вже моніторили прикордоння великим двадцятикілограмовим дроном.

Він у повітрі несподівано став некерованим і впав на подвір'я одної з сільських шкіл.

Припускають, що на керування безпілотником міг вплинути потужний сигнал спецобладнання польських прикордонників. Хоча останні були попереджені заздалегідь про запуск "літаючого ока" з метою пошуку порушників.

Дрон-зйомка охоплює багато гектарів площі. Згодом прикордонники відзначать для себе потенційні "взлітні смуги" літальних апаратів. Ще одну підходящу точку для обльоту прикордонники визаначають за кілька кілометрів, на височині.

Такий досвід співпраці з прикордонниками є для "Варіантів" зовсім новим. Сподіваємось, він виявиться корисним для убезпечення повітряного простору над україно-польським прикордонням.

Автор: Юрій Семашко