Зміст статті

6 грудня 2018876

ДФС потребує модернізації електронних сервісів для підприємців

Блог голови Громадської ради при головному управлінні ДФС Львівської області Ігоря Коця.

Голова Громадської ради при головному управлінні ДФС Львівської області Ігор Коць про нагальну модернізацію програмного забезпечення цифрових сервісів ДФС.

Керівництво та члени Громадської ради при ДФС Львівської області в під час спілкування з підприємцями зауважили тенденцію до збільшення скарг з їхнього боку і, відповідно, збільшення конфліктних ситуацій  через незадовільну роботу електронних сервісів ДФС. Проблема, передусім, у постійному перенавантаженні електронної мережі ДФС. І це відбувається через те, що матеріально-технічна база є застарілою, потужність серверів ДФС – недостатньою, а зв'язок з серверами – ненадійний.

У листопаді факти нарахування ДФС підприємцям значних штрафних санкцій за несвоєчасну подачу електронної квартальної звітності стали предметом розгляду на спільному засіданні Громадських рад при ДФС й Львівської ОДА та регіонального омбудсмена. За його результатами опублікували звернення до ДФС України та Мінфіну з проханням вжити заходів для вдосконалення роботи державних електронних сервісів, якими користуються підприємці.

Модернізації потребує не лише цифрове обладнання, яке використовується в роботі ДФС, але й програмне забезпечення. З початку наступного року в Україні стартує кампанія щодо сплати фізичними та юридичними особами податків та зборів, зокрема, податку на нерухоме майно, транспортні засоби. Вже з травня фіскальні органи масово надсилатимуть платникам податків рішення-повідомлення, які є підставою для сплати податків.

На жаль, їхня форма, а точніше інформація у них, викликає багато нарікань з боку платників податків, адже є неповною та не відповідає критеріям прозорості та публічності в роботі ДФС. Повідомлення є максимально лаконічними. В них зазначені: прізвище, адреса прописки платника податків, код податку і сума податку до сплати. Натомість відсутній конкретний перелік об'єктів і сум, що нараховані до сплати по кожному об'єкту. Наприклад, якщо платник податку є власником декількох транспортних засобів або декількох квартир, то він не побачить у повідомленні скільки податку він платить на кожній позиції, чи нараховані пільги й які саме тощо.

До мене, як до голови Громадської ради при головному управлінні ДФС Львівської області, цього року зверталися десятки людей, які були здивовані нарахованими сумами, не розуміли логіку такого нарахування і потребували додаткових роз'яснень.

Добре, що законом передбачається два місяці на сплату податків. Отож в них був час, щоб особисто завітати до офісів фіскальних служб і перевірити інформацію з повідомлень. Наприклад, в декількох випадках вони виявили помилки в нарахуванні суми оподаткування. Такі помилки, передусім, обумовлені тим, що свого часу під час перенесення інформації з баз БТІ, міліції та інших установ до бази ДФС були технічні помилки. І ця ситуація є типовою не лише для Львова, але й для інших міст. Очевидно, що помилки будуть траплятись в подальшому. Їх складно уникнути там, де  залучений людський фактор.

Недеталізована інформація щодо суми податків, які нарахували до сплати, порушує права громадян на отримання повної та достовірної інформації. Помилки підривають довіру підприємців до роботи фіскальних служб. Виправлення цих помилок потребує додаткових зусиль, а також створює непотрібні конфліктні ситуації, що негативно впливає на імідж ДФС. Податкова комісія Громадської ради при ДФС Львівської області ініціює звернення до керівників профільних підрозділів ДФС України з вимогою вдосконалити форму повідомлень-рішень про нарахування податку на нерухомість, транспорт та інші податки, які надсилаються фізичним  і юридичним особам.

Наші експерти розуміють, що виконання цієї вимоги потребує модернізації програмного забезпечення цифрових сервісів ДФС,  зокрема, вдосконалення податкової інформаційної бази, створення персональних он-лайн сервісів і розширення їхніх функцій не лише для юридичних, але й фізичних осіб, впровадження нових параметрів. Однак це неможливо зробити без додаткового фінансування та спільного бажання модернізувати роботу електронних сервісів ДФС з боку її фахівців та громадських експертів.  


P.S.

Приклад зустрічі 28 листопада Громадської ради при ДФС у Львівській області з підприємцями Дрогобича на якій обговорювались проблеми податкової політики. На цій зустрічі бізнесмени Дрогобиччини. зокрема, поскаржились на те, що сервер ДФС постійно зависає і тому держслужба просто не отримує квартальну звітність. А підприємцю, натомість, нараховують штраф за "невчасну подачу даних". 

Автор: