Зміст статті

26 грудня 20181239

Сортуй посортоване

Рік обов'язкового сортування відходів: закон vs реалії.

З 1 січня 2018 року згідно з чинною нормою закону "Про відходи" українців зобов'язали сортувати сміття.

Нову концепцію впровадили практично в усіх регіонах, проте Львів спрацював на випередження і ще в липні 2017 року усі перевізники встановили спеціальні контейнери з наліпками – маркерами, аби сортування відбувалося за видами матеріалів: органічні відходи, змішані відходи, пластик, скло й папір. Така система дозволяє відділяти безпечні та небезпечні для захоронення відходи й робить значний акцент на відсортуванні вторсировини.

Про те, чи працює механізм сортування і що змінилося за рік дії закону "Про відходи" ми запитали у працівників ЛКП "Львівспецкомунтрансу". Це одне з перших підприємств, яке впроваджувало стандарти сортування у Львові.

"На кожному майданчику ми встановили спеціальні контейнери з написами: папір, скло, змішані відходи та органічні відходи. Львівська міська рада доклала максимальних зусиль аби втілити цей проект в реальність. Значна кількість населення вже за рік навчилася викидати відходи відповідно до маркування. Однак загальну картинку псують ті мешканці Львова, які повністю ігнорують нововведення. Найбільше ми сортуємо пет-пляшки, оскільки в нас є окрема машина, яка їх забирає. Але знову ж таки, перед тим як викидати пляшку в контейнер її потрібно стиснути, аби вона займала менше об'єму" – переконує заступник директора підприємства Олександр Беднарський. До культури сортування відходів потрібно підходити комплексно. Підприємство, щоб мотивувати містян роздільно викидати сміття, спроектувало новий дизайн майданчиків з обмеженим доступом до контейнерів.

"Потрібно спочатку навчитися сортувати у себе у квартирі, розділяти все в окремі пакети. Це досить марудна справа, але вона дасть свій позитивний результат. Для перевізників це важливо тим, що суттєво зменшиться об'єм відходів, які потрібно вивозити на полігони, а для населення – це реальна можливість економити, адже якщо в контейнері правильно відсортувати скло, папір чи пет, то ми не виставляємо ціну за його забір. Потрібно робити як у Швейцарії. Влада розуміла, що старше покоління вже важко цьому навчити і тому популяризувала культуру сортування в дитячих садочках та школах. Минуло декілька років і молоде покоління відсортовувало сміття, а ми  сьогодні стали свідками того, що Швейцарія перероблює 48 відсотків відходів. В Україні ця цифра знаходиться десь на позначці в 3 відсотки" – додає Олександр Беднарський.

Водій спецавтомобіля Іван Крамар нарікає на те, що люди не звертають увагу на наліпки. "Великими буквами написали куди кидати скло, папір і пляшки, але у деяких випадках люди на це просто не звертають уваги. Наприклад, на Чернігівській молодці, завжди все кладуть окремо, хочеться аби таких свідомих львів’ян   було якомога більше. Хто б міг подумати, але правила порушують не тільки мешканці, але й двірники. Усе сміття з території, яку прибирають, вони зносять на контейнерні майданчики" – бідкається він.

На підприємстві розповідають, що вторсировини насправді обмаль, а все через те, що її привласнюють безхатьки. "Люди поступово навчаються сортувати, але є ще проблеми з окремими видами вторсировини. До прикладу, папір ми не збираємо, хоча контейнери стоять, а все через те, що його мізерна кількість. За папір можна отримати гроші і тому безхатьки так користаються цією можливістю. Поки не відрегульовали питання щодо власності на відходи, то до того часу ситуація й буде у такому стані. Вторсировина до нас не доходить, а ми не можемо повпливати на ситуацію, адже формально вона нам не належить, поки знаходиться в контейнері. Ще однією ініціативою, яка дійсно добре прижилася у Львові, став майданчик для збору негабаритних та великогабаритних відходів. Біля контейнерів стало менше будівельного сміття, шаф, холодильників та іншого брухту. Люди довели, що готові підтримувати проєвропейські стандарти сортування. Залишається лише бажати, щоб їхня ініціативність розповсюджувалась на абсолютно всі види відходів" – говорить директор підприємства Тарас Стефанишин.

Наразі ЛКП "Львівспецкомунтранс" запускає пілотний проект з компостування харчових та садових відходів від мешканців. Встановлять спеціальні контейнери для роздільного збору двох нових типів відходів. Сміття щоденно вивозитимуть на станцію компостування, яка запрацює у Львові вже у першій половині наступного, 2019 року. Вона зможе забезпечити перероблення 30 тисяч тонн органічних відходів на рік. Але варто розуміти, що успішність впровадження проекту залежить від того, чи приділятимуть люди сортуванню належну увагу.


автори: Яна Мазуренко та Петро Лукіянчук

Автор:
Коментарі читачів:
Додаткова інформація: