Зміст статті

23 жовтня 2020Степан Микитюк

Сергій Власенко: Батьківщина – це поєднання досвіду та молодості

Розмова з народним депутатом України Сергієм Власенком.

Варіанти розмовляють з юристом та народним депутатом України (ВО "Батьківщина") Сергієм Власенком.

Наскільки серйозною є спроба представників пропрезидентської партії скасувати другий тур виборів міських голів у великих містах України?

До місцевих виборів, що відбудуться 25 жовтня, це абсолютно нереально, адже не можна змінювати правила гри під час виборчого процесу, тому що тоді результати виборів будуть визнані нелегітимними. До того ж є процедура ухвалення змін до законів, яка досить тривала в часі. Тому поява проєкту постанови про скасування другого туру виборів мерів – це радше політичний меседж. Однак ґрунт для таких змін в майбутньому слугами зондується. Ймовірність ухвалення змін у Виборчий кодекс поки невисока, бракує голосів. 

Але ж президентське опитування у день виборів відбудеться, хоча законність його проведення досить сумнівна?

Ні, таке опитування – це абсолютно неконституційна дія. Я свято вірю в теорію юридичного бумеранга: такий бумеранг повернеться потім тим, хто організовував таке опитування, і десь ззаду вдарить у потилицю. У попередній каденції парламенту нам три роки розповідали, що є коаліційна більшість, думали, що найбільш хитрі. Але потім, саме через відсутність коаліції новообраний президент Зеленський розпустив Верховну Раду.

Проведення опитування у день виборів є неконституційним та незаконним, в таких діях відсутня логіка та здоровий глузд. На чотири з поставлених п'яти питань відповідь є очевидною. Лише питання про легалізацію медичного канабісу, іншими словами, марихуани, це питання, заради якого й робиться опитування. А тому його завдання очевидне – привести на виборчі дільниці молодь. Тому що президенту потрібно заручитись підтримкою на рівні місцевих громад. Ці вибори – це референдум довіри чи недовіри президенту. І тому він тягне молодь на дільниці.

Питання про легалізацію марихуани може бути лобістським?

Очевидно, що президент перебуває під сильними зовнішнім впливом, передусім МВФ. Такого ніколи не було, щоб представники МВФ приїжджали та диктували умови не економічного, а політичного характеру, а президент погоджувався з тим та швиденько це робив. Зрозуміло, що просто так такі ідеї не виникають. Прямих доказів я не маю, але з точки зору здорового глузду та аналітики, я можу стверджувати, що так, це зовнішній лобізм. А в комплексі з дозволом продавати сільськогосподарської землі це взагалі виглядає доволі страшно.

Ви ініціювали нове розслідування діяльності Уляни Супрун на посаді в.о. міністра охорони здоров'я України?

У нинішній ситуації наша медицина виявилась неспроможною дати адекватну відповідь таким серйозним загрозам як коронавірус. За останні два дні я був в трьох районних лікарнях: Радехівській, Сокальській та Жидачівській. Скрізь ситуація більш-менш однакова: тотальне недофінансування, нестача медикаментів, неякісні умови для хворих, низькі зарплати лікарів. Це прямі наслідки того, що робила в.о. міністра Супрун, яку призначив Порошенко. Реформа не працює. Я не фахівець в галузі медицини, я рядовий споживач медичних послуг. За 12 років, що я є народним депутатом, навіть не довідався, де знаходиться клініка "Феофанія", лікуюсь у звичайних лікарнях.

Як народний депутат, натомість спілкуюсь з лікарями, які користуються значним авторитетом серед колег. Саме вони постійно нарікають на неприпустиму ситуацію зі закупівлею ліків за державні кошти. Наразі наші лікарні не отримали ліки, які закупили ще у 2018 році. Супрун вибудувала систему, за якої ліки для українських медичних закладів за державний кошт закуповують лише в іноземних компаній та постачаються в Україну лише за пів року після того, як наша держава розрахувалась за них.

Лікарі нарікають також, що медикаменти, які закупили за державний кошт в іноземних компаній, мають термін використання, який добігає свого кінця. Відомо, що країни Африки отримують майже протерміновані ліки під егідою гуманітарної допомоги, а ми чомусь їх купуємо за гроші. Тому я скерував низку запитів до Міністерства охорони здоров'я. Будемо з тим розбиратись і якщо там виявлять порушення, то звернемося до правоохоронних органів.

Як українцям захистити свої права під час карантину?

Конституційний суд України визнав неконституційною постанову Кабміну щодо обмеження наших прав під час карантину. Це дає можливість, якщо ваші права порушать внаслідок обмежень, які запровадив Кабміном, і у вас є докази цього, звертатись до суду та вимагати в держави відшкодування. Щоправда, в кожному випадку треба розбиратись окремо. Єдине, що не всі хочуть це робити, витрачати на суди час та нерви. Я за те, щоб захищати свої права, оскільки чиновників треба наказувати, щоб вони не звикали порушувати права громадян.

Як Ви оцінюєте зміни адміністративно-територіального устрою?

Ті, кого обрали на останніх президентських та парламентських виборах, не розуміють, як працює держава. Монобільшість прийняла рішення про ліквідацію та скорочення районів. Зробили це в неконституційний спосіб. Саме тому народні депутати від Батьківщини звернулись до Конституційного суду щодо цього питання. Інша проблема в тому, що  до сьогодні не прийняли рішення щодо повноважень райрад, а також інших державних інституцій ліквідованих районів. Припустімо, що є суди ліквідованих районів. Як їм зараз працювати якщо районів немає? Тобто зараз працює суд ліквідованого такого-то району. Так не буває. Це хаос.

Я надіслав в низку районних судів Львівської області запити, де попросив роз'яснити мені, на якій підставі вони здійснюють правосуддя. Був великий переполох. Тому що ніхто не знав, що мені відповісти. Тому у ВРУ зараз лежить проєкт закону, який покликаний легалізувати їхню діяльність на певний період. Але ухвалення цього закону означає, що до того моменту ці суди працювали таки незаконно. Таких колізій зараз чимало. Наприклад, в Україні нині діє два Верховні суди – старий та новий. Я розумію, що через політичну доцільність ніхто не буде скасовувати рішення судів ліквідованих районів. Але все це принижує нашу державу, престиж нашої крани в очах міжнародних партнерів. Мені боляче. Я хочу, щоб мою країну поважали, а не насміхалися над нею.

Якою є перспектива позовів з якими громади Львівщини звернулись до судів, протестуючи проти насильницької реорганізації?

Гадаю, що добра перспектива передусім у подання до Конституційного суду. Якщо суд візьме до уваги наші аргументи, тобто визнає, що  загалом постанова Кабміну про реорганізацію районів була неконституційною, то тоді позитивно вирішаться й окремі судові позови з якими звернулись громади. Я оцінюю наші шанси у Конституційному суді 50 на 50. З юридичної точки зору, якби мова йшла про зміни чи ліквідацію одного району, то це робиться постановою, а оскільки зміна адміністративно-територіального устрою, що відбулась, стосувалась всієї країни, то  потрібно було ухвалювати закон.

Тобто Верховна Рада України впровадила новий адміністративно-територіальний устрій у спосіб, який не визначений Конституцією. Залишається питання: чи готовий Конституційний Суд відстоювати знову позицію права всупереч політичному тиску. А я переконаний, що такий тиск буде здійснюватися, так само як і зараз відбувається тиск на розгляд нашого подання на закон щодо ринку сільськогосподарських земель та двох подань щодо неконституційності НАБУ. Важливо, щоб судді встояли, і щоб в них залишився тренд на реальний аналіз та відстоювання конституційності.

А якщо суд визнає неконституційним новий районний поділ?

Ми повернемося до старого адміністративно-територіального устрою. І тоді нам потрібно буде повернутись до нормального обговорення цього питання. Питати людей про те, як вони бачать такі зміни, пояснити їм, що зміна районів не призведе до втрати тих чи інших соціальних та інших послуг, а отже колись районна лікарня була і надалі працюватиме та надаватиме ті ж самі, можливо, що навіть кращі. Для мене також важливо, щоб процедура відбувалась згідно з Конституцією. Не можна збудувати нормальну державу, якщо ми постійно нехтуємо приписами Основного Закону. Правила гри мають бути усталеними, Конституції та законів мають дотримуватись всі без винятку.

Коли в межах адміністративно-територіальної реформи очікувати змін щодо державної вертикалі в областях, як це й обіцяли?

Скасування посади голови ОДА потребує внесення змін до Конституції. Немає на це голосів. Нема навіть такого проєкту змін до Конституції, який би вніс президент. Отож голови ОДА залишаться, як і голови РДА. Проблема в тому, що президент не обговорює ці проблеми з суспільством та політиками. Він обговорює легалізацію марихуани замість того, щоб запитати у громадян, чи потрібно легалізувати ігровий бізнес, продавати сільськогосподарські землі чи залишати голів ОДА. Особисто я переконаний, що було б набагато ефективніше, якби на місцях діяли  виконавчі комітети рад.

Земельна реформа призведе до нових конфліктів в суспільстві?

Конфлікти будуть. Закон про обіг сільськогосподарських  земель – це атомна бомба, яку заклали під Україну. Тому народні депутати від Батьківщини звернулись до Конституційного з поданням і суд розпочав розгляд питання. Не бачу у суду іншого шляху, окрім того, щоб визнати цей закон неконституційним. Він набуде чинності у липні 2021 року, тому час ще є.

Після місцевих виборів у власність тергромад передадуть землю за межами населених пунктів і серйозна небезпека полягає в тому, що ОТГ також передадуть багато нових повноважень, але їхнє виконання не підкріплено відповідними джерелами фінансування. В такій ситуації земля може стати єдиним джерелом фінансування і тому її дуже швидко  розпродадуть. Це величезний ризик. Якщо не біда. Без грошей громади швидко втратять ці землі. Це виклик.

ОТГ потрібно вибудувати виважену бюджетну політику та зрозуміти, що землю краще здавати в оренду, тому що тоді це ресурс, який довго служитиме. Потрібно розробити програми довгострокового використання земельних ресурсів. Наші депутати у радах всіх рівнів пропонуватимуть громадам стратегії ефективного використання земельних ресурсів та дуже прискіпливо ставитимуться до пропозицій продажу землі, що перебуває у власності громад.

Але ж відбулась фінансова децентралізація, громади отримали інструменти для наповнення своїх бюджетів?

Ефект фінансової децентралізації був відчутний реально лише у 2015-2016 роках. Сьогодні ж, попри зростання показників наповнення місцевих бюджетів у гривнях, вони, з врахуванням інфляції, фактично є меншими, ніж навіть у 2008 році. Тому громадам реально буде дуже складно виконувати всі покладені на них повноваження.

"Батьківщина" в парламенті ініціює зміни до закону про оплату праці державних чиновників?

Ми готуємо законопроєкт, який би регламентував зарплату всіх, хто працює на державу. Тому що регулювання зарплат людей, які працюють на державу – це завдання держави. В більшості розвинутих демократичних країн є таке неписане правило, що розбіжність між найменшою і найбільшою зарплатою тих, хто працює на державу, складає до 15 разів, але не більше.

Якщо ви керуєте державним майном, то це не означає, що ви видатний менеджер сучасності та повинні отримувати на рівні  менеджерів, які працюють в бізнесі. І якщо сьогодні українські державні менеджери отримують більше, ніж президент США, то це неправильно та несправедливо.

Є також інша маніпуляція – це мінімальна зарплата. В Україні вона не знаходиться внизу тарифної сітки, за якою нараховуються зарплати та надбавки державним службовцям, а також вчителям й лікарям.  Тому сьогодні в лікарнях прибиральниця, наприклад, отримує 5 тисяч гривень, а лікар – 5500 гривень. Різниця в оплаті між технічною роботою і кваліфікованою є мізерною, а це також несправедливо.

Команда львівської "Батьківщини" значно оновилась за останній рік?

Команда львівської "Батьківщини" сильно оновилась і це добре. Певна кількість депутатів, які представляли нашу партію у місцевих радах Львівщини, на цих виборах не отримали мандата довіри тому, що не пройшли випробовування владою. На їхнє місце прийшли активісти з-поміж симпатиків нашої політсили. Вони мають свій певний життєвий шлях, довели у своїх громадах, що здатні працювати на їхній розвиток і користуються авторитетом серед їхніх членів.

Поміж тих, хто поповнив ряди нашої парторганізації на Львівщині, є представники різних поколінь. Я пишаюсь тим, що львівська "Батьківщина", як і вся партія, є поєднанням досвіду та молодості. Це найкращий спосіб виховати нову зміну. Поєднання молодості та досвіду дозволяє нам створити єдину надійну команду, яка може захищати інтереси громади, яку вони представляють.


фото: visti.news

Автор: Степан Микитюк