Зміст статті

18 листопада 2020

Додому за дві стипендії. Легенда про потяг-привід

Залізничні ілюзії потяга "Львів-Бахмут" між сходом та заходом.

Тривала боротьба з суровою реальністю поїзда "Львів-Бахмут" в обидва боки.

Існує легенда про потяг-привід, що блукає залізничними шляхами України, Він з'являється, і зникає у густий туман, забравши у небуття всіх своїх пасажирів. Останній раз його бачили в 1991 році на переїзді Заваличі в Полтавській області, де поїзд з наглухо закритими шторами, відкритими дверцятами та порожньою кабіною машиніста рухався абсолютно безшумно, і ще й давив курей на шляху. Наша історія про справжній потяг-привид, і причина його з'яви зовсім не містика, а реальний стан справ на Укрзалізниці.

Пандемія коронавірусу змусила чимало країн світу запровадити жорсткий карантин. Україна також не лишилась осторонь від світових тенденцій. Навесні 2020 року в Україні повністю зупинили пасажирське транспортне сполучення, зокрема, скасували всі поїзди. Коли ж перша паніка вщухла, а українці почали поволі повертатись до нормального життя, їх чекав сюрприз – звичного розкладу потягів вже не було.

Поїзд "Львів-Бахмут" (раніше "Львів-Київ") тривалий час був надійним і доступним транспортним зв'язком для мешканців багатьох невеликих населених пунктів Західної (а також Східної України) зі столицею. До них належить й місто Вараш Рівненської області з населенням в 40 тисяч осіб. Сьогодні ж його мешканці, а особливо студенти, які навчаються у Львові та Києві, потерпають від скасування Укрзалізницею регулярного поїзда "Львів-Бахмут". Якщо вони потягом могли добратись до навчання у Львові за 100 грн, то нині єдиною альтернативою для них стало автобусне сполучення за 280 гривень (мінімум). Студентів, які звикли їздити додому на вихідні, тепер позбавили такої можливості, оскільки "Львів-Бахмут" був єдиним потягом, який йшов через Вараш.

Софія

"Хоча подорож потягом "Львів-Бахмут" мала свої недоліки, наприклад, особливо раннє прибуття до Києва (пів на шосту ранку), через яке доводилось чекати на початок роботи громадського транспорту, але й переваги його були однозначними – низька ціна за проїзд та комфортні умови. Погодьтесь, що подорож на автобусі за купу грошей та ніч у шаленій боротьбі сну з українськими дорогами у незручних кріслах, не може бути потаємною мрією навіть людини з дуже специфічними смаками" – розповідає студентка Національного авіаційного університету Софія.

Львівська залізниця вже давно планувала скасувати потяг "Львів-Бахмут" через його нерентабельність, але зробила це лише цього року. Автори звернулись з офіційним запитом до Укрзалізниці щодо реальної кількості пасажирів та прибутку з цього маршруту, але відповіді так і не отримали. Багатьох пасажирів обурили такі заяви Укрзалізниці.

Так, Софія розповіла, що: "Купувати квитки завжди потрібно було завчасно, інакше їх просто не було. Звісно, дешеві квитки до пандемії розхоплювали, як гарячі пиріжки, але й дорожчі мали попит. Ніколи такого не було, що вагони були хоча б напівпорожніми".

У 2018 році, з огляду на спротив пасажирів, Укрзалізниця продовжила маршрут поїзду "Львів-Київ" до Бахмуту Донецької області. Так потяг "Львів-Київ" став "Львів-Бахмут". Продовження маршруту суттєво не змінило його функцій, але зробило цей потяг важливим для зв'язку сходу і заходу нашої країни.

Олексій

Олексій, студент Львівського національного університету імені Івана Франка, родом з Бахмуту. Раніше для нього не було проблемою добратись з дому до Львова поїздом "Бахмут-Львів". Сьогодні ж така мандрівка перетворилась на серйозне випробування для його нервів та гаманця.

"На початку 2020 року потяг "Бахмут-Львів" був єдиним потягом, який з'єднував залізничною колією Бахмут з іншими містами. Всі студенти міста добирались до університетів саме цим потягом. Безперечно, скасування прямого залізничного напрямку Бахмут-Львів значно ускладнило процес доїзду до університету. Якщо раніше достатньо було придбати квитки та прийти на вокзал, то зараз потрібно шукати маршрути з інших міст та їхати з пересадками, що, звісно ж, завдає мені дуже великих труднощів: треба шукати квитки на автобус або BlaBlaCar чи їхати з пересадками", – розповідає Олексій.

Олексій поділився також розрахунками витрат такого маршруту. До моменту скасування потягу ціна на квиток була в межах 90-160 гривень (в залежності від типу вагону). Зараз він може витратити 2, а іноді 3 тисячі гривень, якщо обирати маршрути з найменшою кількістю пересадок (наприклад, через Краматорськ). Маршрути з пересадками Костянтинівка – Дніпро/Київ коштують приблизно 600-1000 гривень. На нещодавній маршрут до Львова він витратив 760 гривень.

Олексій зізнається, що скасування потягу не вплинуло на частоту його візитів додому, адже через значну відстань між Бахмутом та Львовом він не міг собі дозволити це робити частіше двох разів в рік.

"Набагато складніше тим, хто вступив до вишів у ближчих містах та користувався цим потягом, щоб добратись додому на вихідні, оскільки, альтернатив цьому маршруту немає. Наразі є лише автобуси зі захмарними цінами", – зазначає він.

Софія та Олексій, а також сотні інших студентів, сподіваються на те, що Укрзалізниця таки відновить потяг "Львів-Бахмут" до кінця року, оскільки для них це єдина можливість добратись на навчання та додому без пересадок за помірну ціну.

P.S. Укразалізниця відновила рух потяга "Львів-Бахмут" 13 листопада. Він курсуватиме раз на три дні.


автори: Ярослав Іваніщев та Христина Трохімчук