Абатамний рай львівських дитсадків

Абатамний рай львівських дитсадків

Ірина Марушкіна,  7 червня 2013

Утримання дитячих садочків – одна із найбільших проблем і суцільний головний біль мерів маленьких міст і сільських голів Львівщини.

Адже держава забезпечує кошти лише на зарплату вихователів і оплату електроенергії, а от всі інші видатки з їх утриманню покладено на місцеві бюджети та батьків малюків.

Гроші на утримання дитячих садочків цього року в місцевих бюджетах абсолютної більшості міст і сіл Львівщини скінчилися саме в червні. Але й в попередні роки було не краще з фінансуванням.

Саме тому мережа дошкільних освітніх закладів області перебуває в занепаді і постійно скорочується.

Згідно з законом "Про дошкільну освіту", в Україні не передбачено інших форм дошкільного виховання, ніж дошкільний навчальний заклад – ДНЗ. Що це таке – більшість з нас добре знає із власного досвіду.

Український ДНЗ – це садочок, в якому діти перебувають повний день, харчуються, навчаються у відповідних вікових групах, відпочивають, знаходяться під постійною опікою вихователів, лікарів. Штат такого закладу передбачає ще купу обов’язкових посад і, відповідно, витрат. Все це прописано у законі і є обов’язковим до виконання.

Єдина проблема – ніхто не знає звідки брати значні кошти на утримання повноцінного ДНЗ. Саме тому на місцях, як тільки з’являється можливість, а саме – починає бракувати дітей для комплектації вікових груп, влада обирає варіант закриття садочку, бо іншого виходу до цього часу в неї не було.

І це при тому, що відповідно до стандартів Болонського процесу, до якого Україна долучилася ще у 2005 році, як мінімум 90% дітей повинні бути охоплені системою дошкільного навчання.

Чи вартує казати про те, що насправді від таких недалекоглядних дій влади втрачають не тільки діти, позбавлені можливості повноцінного розвитку в дошкільний період, втрачає насамперед саме суспільство і держава.

Адже, згідно з результатами досліджень, проведених польськими вченими, інвестиції в дитину дошкільного віку в чотирикратному розмірі повертаються в дорослому віці.

Дитині достатньо 18 годин в тиждень занять в групі, щоб бути підготовленою до школи. Дорослі, які відвідували дошкільні навчальні заклади, краще заробляють, рідше потрапляють у в’язницю, рідше звертаються по матеріальну допомогу.

Завдяки дошкільній освіті також можна вирівняти суттєві різниці в розвитку і соціальному становищі дітей.

Альтернатива є

Виправити ситуацію з ДНЗ в Україні взялися громадські діячі за сприянням Європейського союзу.

Наприкінці минулого року  в чотирьох областях України: Львівській, Закарпатській, Рівненській і Волинській, стартував проект «Створення системи альтернативних форм дошкільної освіти  у сільських громадах», яким передбачено започаткувати нові форми роботи з дітьми, а саме: створення загалом 48 груп короткотермінового перебування у садках при школах.

Проект спирається на досвід розвитку системи альтернативних дошкільних закладів Польщі, який нараховує вже близько 10 років і який станом на сьогодні дозволив Польщі вдвічі збільшити охоплення дошкільною освітою дітей в сільській місцевості.

Йдеться про те, що у Польщі поряд з класичними, повноцінними дитячими садочками в багатьох містах і селах існують так звані «міні-садочки», в яких дитина протягом дня перебуває максимум п’ять годин без обов’язкового харчування і сну.

У таких садочках немає обов’язкового поділу на вікові групи, а навчання проводиться за спеціальними методиками для різновікових груп.

І, звісно, утримання цих альтернативних садочків обходиться місцевим бюджетам значно дешевше, ніж повноцінного ДНЗ. У Польщі вже давно на законодавчому рівні прописані всі деталі функціонування таких альтернативних форм дошкільної освіти, утримання короткотермінових груп фінансується коштом місцевого самоврядування, розроблено методики навчання, готуються фахівці для роботи в них.

Україна ж сьогодні робить лише перші кроки в напрямку створення альтернативних форм дошкільної освіти і, як ділиться досвідом керівник проекту, Олена Шинаровська, даються вони не завжди легко.

Для участі в проекті відібрані виключно села, в яких на даний час немає жодних садочків, а є лише початкова школа, в приміщенні якої під потреби садочку можна пристосувати вільну кімнату.    

Проектом передбачені підготовка вихователів, ремонт і облаштування приміщення для групи короткотермінового перебування, а також їх утримання протягом перших 13 місяців, тобто кошти на зарплату вихователів.  

Паралельно в кожному районі, де реалізується проект, створені робочі групи, куди входять представники місцевої влади, освіти, громадських організацій.

Вони до кінця проекту повинні випрацювати місцеві чотирирічні програми розвитку альтернативних форм дошкільної освіти, затвердити її на сесіях райрад, а отже забезпечити, в тому числі, й майбутнє фінансування цих груп. 

Важливою складовою проекту є адаптація польських альтернативних методик навчання до українських реалій і вимог освітнього законодавства. «Адже в Україні сьогодні розроблені методики для навчання окремо кожної вікової групи дошкільнят, а в нашому проекті діти 3-5 років будуть навчатися разом і одночасно, з одним вихователем», – пояснює Олена Шинаровська.

Проектом передбачено також ряд заходів з популяризації його результатів і досвіду, в тому числі – зйомки документального фільму.

Що заважає розвитку нових форм навчання дошкільнят        

Реальна проблема, з якою зіткнулися організатори проекту ще на стадії його підготовки, це – недосконалість українського законодавства в питаннях дошкільної освіти.

«Так, закон не забороняє впроваджувати альтернативні форми ДНЗ, але немає виписаних вимог щодо них. Якщо в Польщі чітко обумовлено, що такий заклад може функціонувати 5 годин в день, то в нас ми керувалися вимогами санстанції, які дозволяють максимум 4 години, та можливостями бюджету проекту. Отож, на початках наші групи будуть функціонувати загалом тричі на тиждень – всього 9 годин», – ділиться Шинаровська.

Сьогодні необхідність внесення відповідних змін у законодавство про дошкільну освіту розуміють не лише громадські діячі, але й представники місцевої влади, котрі долучилися до реалізації проекту в рамках робочих груп зі створення місцевих програм розвитку альтернативної освіти.

Депутат Сокальської райради Володимир Рехліцький планує на найближчій сесії райради підняти це питання і розпочати напрацювання документу щодо необхідності законодавчих змін в питанні альтернативної дошкільної освіти, з яким райрада в подальшому звернеться в Міністерство освіти і науки України, облраду.

«Це сьогодні вкрай актуально. Бо якщо село в своєму бюджеті має якусь квоту на дошкільну освіту, то її в житті не вистарчить, щоб відкрити повноцінний дитячий садок. Якщо в законі прописати альтернативні форми дошкільної освіти, наприклад, група короткотермінового перебування чи ще щось, як зробили поляки (в них є кілька різних форм і, відповідно, різних типів фінансування), то це дозволить відновити мережу ДНЗ на селі», – переконаний депутат.

Згідно проекту, передбачається, що в групі буде одночасно навчатися до 20 дітей віком 3-5 років.

«Це є новаторством для України, адже до цього часу, як я вже казала, в нас кожна вікова група дітей навчалася окремо, відповідно і методики навчання створені за цим принципом. Але наш підхід видається нам більш конструктивним і придатним для реалій українського села, бо не завжди можна набрати необхідну кількість 5-ти чи 3-річок.  До того ж це створює певну тяглість: одні діти пішли до школи, а на їх місце прийшли малюки віком 3-х років», – пояснює Олена Шинаровська.

В нас, природно, виникло питання: а хто і як буде вчити такі змішані групи?

«Питання підбору вихователів для участі в проекті було складним і тут ми не справилися би без допомоги райвно і місцевої влади. Бо знову ж таки, згідно чинного законодавства, вихователь повинен мати відповідну освіту і досвід. Далеко не в кожному селі є людина з таким дипломом. Тому в деяких селах вчителі спеціально вступають на навчання, щоб отримати такий диплом, і лише після того, як вони стануть студентами, ми їх зарахуємо до участі в проекті. А в інших, якщо і були відповідні спеціалісти, то вони вже давно не мали практики», – зізнається Олена Шинаровська.

Надія Сологуб,  вчителька села Сушно Радехівського району Львівщини, яка стала учасницею тренінгу для вихователів, розповіла:  

«Я вже не працюю 20 років, бо садочок в селі закрили. Не знаю чи відкриється така група, бо дітей мало, все залежить від влади села. Але вірю в те, що все нам вдасться. Це дуже потрібно в селі. Мені сподобався тренінг, бо все вже призабулося».

Тренінг для вихователів, які будуть працювати в групах короткочасного перебування дітей, це наразі єдиний з небагатьох заходів, який був реалізований з початку старту проекту. 

Проводили його українські тренери, випускники програми «Крок за кроком» на чолі з Ігорем Бущаком.

«Тренери показали вихователям, як можна з нічого зробити щось. Фантастичні речі: гречка, рис, макарони, порожні рулони від туалетного паперу, коробки від соку – все може піти в рух і бути використано в ході навчання. Отож відповідь «в нас немає грошей» тепер відпадає, бо зі всього можна робити фантастичні речі, які будуть дітей розвивати і тішити», – продовжує ділитися своїми враженнями пані Надія.

Сьогодні на черзі – велика організаційна робота з ремонту і облаштуванню кімнат для груп.

Начальник Сокальського райвно Роман Монастирський підходить до цього зі всією відповідальністю і також вболіває за успішну реалізацію проекту.

«Проект справді корисний. Батьки дітей і директори сільських шкіл готові долучатися до його реалізації і чекають на конкретну роботу. Але починати треба вже зараз і ми, представники місцевої влади, будемо максимально цьому сприяти», - поділився він своїм враженнями.

Влада Львівщини сьогодні намагається робити реальні кроки в напрямку збереження та розвитку системи дошкільної освіти.  Департамент освіти Львівської ОДА визнав вирішення цієї проблеми одним із головних пріоритетів цьогорічного конкурсу освітніх проектів, що фінансуються коштом обласного бюджету. Всі 18 шкіл Львівщини, що беруть участь в проекті ЄС, подали свої пропозиції до участі в ньому.   

Довідка

Проект “Створення системи альтернативних форм дошкільної освіти у сільських громадах

Територія реалізації проекту

•         Радехівський, Жидачівський, Сокальський, Перечинський, Горохівський, Турійський, Рівненський, Дубенський райони (Україна);

•         Бєщадський, Білостоцький, Бєльський, Монєцький, Сокульський, Сувальський, Граєвський, Ломжинський, Високомазовєцький, Замбровський, Островський, Томашовський, Грубєшовський повіти (Польща)

Партнери проекту

•         Благодійна організація «Центр освітніх ініціатив» (Львів, Україна) – головний партнер.

•         Суспільно-просвітницьке товариство допомоги скривдженим і неповносправним «Едукатор» (Ломжа, Польща)

•         Волинський ресурсний центр (Рівне, Україна)

•         Благодійний фонд «Центр громадських ініціатив» (Перечин, Україна)

•         Громадська організація «Агенція розвитку Радехівщини» (Радехів, Україна)

Проблеми, які намагаємося вирішити:

1)      Відсутність якісних умов для розвитку і освіти дітей дошкільного віку в сільських громадах

2)      Недостатні професійні компетенції працівників ОМС (сільські ради) та державних адміністрацій (районних) в пошуку альтернативних форм дошкільної освіти.

3)      Відсутність необхідних навичок у педагогів для роботи з різновіковою групою дошкільнят.

4)      Низька самосвідомість місцевих громад щодо необхідності забезпечення освітніх можливостей для дітей.

5)      Відсутність інноваційного підходу та обміну досвідом з іншими країнами (Польща), які успішно вирішували перераховані проблеми.

Ціль проекту:

Сприяння сталому розвитку сільських громад (в обраних районах західних областей України) шляхом створення та забезпечення функціонування локальних партнерств в сфері альтернативної системи дошкільної освіти.

Цільова група:

•         1 000 дітей дошкільного віку (3-5 років) з 48 сільських громад,

•         48 педагогів з 8 районів 4 областей України,

•         20 працівників районних адміністрацій (районні відділи освіти) та органів місцевого самоврядування (сільські ради) 8 районів 4 областей України,

•         40 педагогів із 12 повітів Польщі.

Бенефіціарами проекту є 48 сільських громад з 8 районів України та 24 сільські громади з 12 повітів Польщі.

Основні діяльності:

1. Формування 8 робочих груп чисельністю 48 осіб, 2 навчальні поїздки, переклад та публікація посібників та виготовлення навчального фільму, проведення конференції, розробка місцевих програм розвитку освіти.

2. Розробка програми навчання, тренінгові курси для персоналу в Україні, 32 одноденні тренінги для робочих груп, консультації, 2 дводенні тренінги для 40 вчителів дитячих садочків із сільської місцевості Польщі.

3. Організація та супровід роботи 48 альтернативних дитячих садочків у 48 сільських громадах 8 районів України.

Прогнозовані результати:

1. Сформовано 8 робочих груп, налагоджено партнерські відносини 48 українських громад з 24 польськими громадами.

2. Здійснене комплексне навчання щодо дошкільної освіти та розробки місцевих освітніх програм.

3. Організовано роботу 48 альтернативних дитячих садочків у 48 громадах 8 районів України

Терміни реалізації проекту:

24 місяці (листопад 2012 - жовтень 2014).

Бюджет проекту:

316 871 євро, в т.ч. 39495 євро (12,46%) - власний внесок організації з інших джерел, у тому числі – з бюджету органів місцевого самоврядування (обласних і районних рад).

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.