Львівська культура проти вампірів Колодія

Львівська культура проти вампірів Колодія

Іван Волапюк,  23 липня 2014

Комунальні заклади культури у Львівській області готуються до партизанського спротиву Львівській обласній раді.

Керівники та працівники обласних комунальних установ культури Львівщини просять керівництво та депутатів Львівської облради до моменту проведення реформи місцевого самоврядування та створення повноцінних органів виконавчої влади в структурах облрад накласти мораторій на рішення Львівської облради від 10 червня 2012 року № 524 "Про окремі питання забезпечення належної діяльності комунального підприємства та виконання повноважень Львівської обласної ради", яке вступило в дію у травні 2014 року.

Рішення про це було ухвалено минулого тижня на зборах представників 26 комунальних закладів культури області – музеїв, бібліотек, театрів, училищ.

Також вони звернулись до депутатської групи Львівщина у Верховній Раді та Міністерства культури з проханням втрутитись у ситуацію та не допустити колапсу в управлінні галуззю культури на Львівщині.

Якщо ж керівництво облради проігнорує ці вимоги, працівники установ культури готові вдатись до більш рішучих дій – вийти на акції протесту.

Зоряна Білик, заступник директору Музею історії релігії, з болем в серці коментує ситуацію, що склалась:

"Музеї всі ці роки жили, як на війні. При мінімальній зарплаті, при мінімальній пенсії ми мали внутрішню силу втримати цю галузь, зберегли площі й фонди для громади. Хоч тих, хто посягав на перше і на друге, було багато як серед львівських можновладців, так і мажорів.

На тлі цього пекла, який має зараз держава, коли народ подає приклади дивовижного геройства ми маємо ще й таку прикру ситуацію, коли бідні депутати, такі стурбовані й перехвильовані за долю культури, раптом хочуть нав'язати ще одну парасольку над цими нещасними музеями.

Звідки таке божевільне поспішання? Ми ж розуміємо, що нас очікує реформа місцевого врядування і все це ще буде обговорюватись. Але чому все так треба вже зараз зробити?

Ми зібрались на наші збори і просили єдиного у депутатів і керівництва облради: до моменту проведення реформи місцевого самоврядування накласти мораторій на це рішення.

Це єдине, що зупинити це, бо не розуміємо, що нам чекати. Серед депутатів є люди, які старались допомогти і я дякую їм за це.

Але в більшості ми мали випадки інші, коли депутати думають лише про те, де що урвати. Невже в цей такий драматичний час для держави так важливо це?

Реформа музейної сфери потрібна, вона буде болючою, але рухатись треба нормальними кроками".

Почалось все це ще два роки тому

У 2012 році депутати тоді ще опозиційної до президента Януковича Львівської облради в процесі протистояння с головою Львівської ОДА Михайлом Костюком на ура ухвалили рішення про те, щоб позбавити останню частини делегованих повноважень з управління комунальними підприємствами і установами, власниками і засновниками яких виступає облрада.

Однак ця ухвала тоді ж була оскаржена у суді юристами облдержадміністрації, а судова тяганина с перемінним успіхом тягнулась до травня 2014 року.

Львівська ОДА програє апеляційний суд у даній справі облраді. Ухвала суду вступає в силу, бо в ОДА, якою на цей момент керує Ірина Сех не визнали необхідності продовжувати судову тяганину.

При цьому керівництво ОДА навіть не вважали не обхідне поставити до відома профільний департамент про це.

Як відомо, Львівська облрада, відповідно до діючого законодавства, не має повноцінних виконавчих органів у своїй структурі.

Наразі оперативне управління комунальною власністю, що належить облраді, здійснює управління майном спільної власності (УМСВ) облради на чолі з Миколою Бандрою.

7 липня комісія з питань бюджету та комунальної власності облради висловлює невдоволення тим, що передача закладів культури в повне підпорядкування облраді затягується, хоч вже є рішення суду.

А вже 15 липня департамент Львівської ОДА та керівники комунальних закладів культури отримали листи від Миколи Бандри з вимогою до 24 липня передати УМСВ трудові книжки працівників, документацію, а також нові статути, які були рекомендовані облрадою до прийняття цим установам раніше в світлі рішення № 524.

Керівники закладів культури, які мали свої застереження як і до рішенні, так і до наказу, але є людьми законослухняними, приступили до виконання розпорядження Бандри і саме тут зустрілись зі спротивом цьому з боку своїх трудових колективів – працівники культури виступили категорично проти негайності перепорядкування комунальних закладів культури з багатьох причин, тим більше, що як і само рішення облради, так і наказ УМСВ, на їхню думку, не відповідають вимогам чинного трудового законодавства, а також іншим законодавчим актам.

Директор винниківського Історико-краєзнавчого музею Ігор Тимець розповідає:

"Нам приходиться гасити нову пожежу. У п'ятницю прийшли працівники до директорів з претензією, яке ми маємо право без обговорення з трудовим колективом затверджувати нові статути і передавати трудові книжки в УМСВ. Ми, директори, опинились між двома вогнями.

З одного боку, треба виконувати рішення облради і УМСВ, а з другого – колективи категорично налаштовані проти.

Не для того люди виходили на вулиці, боролись за зміни в державі, щоб сьогодні замість них вирішували. Нам складно переконати людей, що вони не мають право вмішуватись і вносити зауваження в стратегію і статут.

Отож керівники сьогодні повинні протистояти своїм колективам.

В той час як нам вдалось сформувати ці колективи в непростих умовах при зарплатах в 1000 грн. і люди працюють практично на ентузіазмі, бо мають совість і велику відповідальність перед громадою та державою".

Аргументи представників культури 

Рішення облради, на думку працівників культури, встановлює нові істотні зміни у роботі закладів культури, які в існуючих умовах можуть привести до дезорганізації управління цією галуззю, а також до зловживань в цій сфері. 

Перш за все спротив викликає те, що облрада своїм рішенням де-факто позбавила керівництво закладів культури практично всіх повноважень, залишивши при цьому на них всю відповідальність за діяльність ввірених установ, від адміністративної до кримінальної.

Так, одним із пунктів рішення Львівська облрада перебрала на себе повноваження призначення не лише директора комунальних закладів культури, але й також їх заступників та бухгалтера.

Останнє, за звичай, входить до безпосередніх повноважень і компетенції керівників установ.

Фактично відбулось нівелювання інституту керівника заклада культури. Відтепер директор де-факто не може керувати коллективом, який формує не він, а облрада. До того ж відомо, що остання підходить до цього не за принципом фаховості, а за ознаками партійності та кумовства.

Іншим пунктом Львівська облрада перебрала на себе також функції затвердження організаційної структури, штатних розкладів, планів діяльності комунальних закладів культури без погодження з управлінням культури Львівської ОДА, яке здійснює галузеве керівництво і є розпорядником державних фінансів.

"У облради кожного року нові думки і нові віяння. Для керівника установи це складно. Складно бути підпорядкованим двом різним органам, в яких протилежні думки, бажання, рішення і вимоги щодо розвитку галузі культури.

Якщо галузевий департамент Львівської ОДА бачить пріоритетом у своїй роботі розвиток мережі культурних установ і надання якісних послуг у цій сфері, то в УМСВ – на першому місті економічні показники, прибутки.

Останнє абсолютно протилежне до завдань культури. В цій ситуації, коли вже повністю формується колектив, керівний склад і стратегія під УМСВ, стає не можливим будь-які потуги в галузі мистецтва і культури і взагалі утримання установи в цьому напрямку" – пояснює ситуацію, в якій опинились директори закладів культури, директор львівського Палацу мистецтв Юрій Гнатковський.

УМСВ до того розробило і зобов’язало затвердити новий типовий Статут для закладів галузі культури, який вже введено в дію у Історичному музеї Львова (без погодження з департаментом культури Львівської ОДА).

До цього документу керівники та працівники закладів культури мають ще більше застережень.

По-перше, в статуті відсутня норма правонаступництва. До прикладу, у новому Статуті Львівського історичного музею значиться, що засновником музею є УМСВ ЛОР. Проте, зазначений музей у 2013 році відсвяткував своє 120-річчя.

На практиці це означає, що саме УМСВ, як засновник і власник, отримує право не лише курувати діяльність установи, але й, як засновник, ліквідувати чи реорганізовувати її. Не потрібно навіть це питання виносити на розгляд сесії облради.

Особливо насторожує поява в статуті пункту про право облради, як власника, відчужувати майно не лише у випадках реорганізації чи закриття закладу, а будь-коли, без жодних обмежень і погоджень.

Новий статут також значно розширює права та функції управлінні облради, як власника цих підприємств, в особі УМСВ на чолі з Миколою Бандрою.

Керівник УМСВ фактично перетворюється на людину, яка тепер несе відповідальність не лише за майно, але й за формування стратегії, планів діяльності закладів культури, їхню кадрову політику. І все це без погодження з керівництвом установ, тим більше без погодження з обласним галузевим департаментом ОДА.

Є ще два вагомі аргументи проти прискореного введення в дію рішення обради про управлінські зміни, які прозвучали з вуст керівників закладів культури області під час їхньої зустрічі з журналістами.

Перший з них зводиться до того, що облрада ніколи реально не переймалась і не дбала про повноцінний розвиток культурних установ області, які є її власністю.

"Якщо ви хочете когось до себе заманити, то ви маєте показати приклад відкритого діалогу, і бодай хвилювання за нашу долю", – впевнена Зоряна Білик.

Натомість в реальності все навпаки.

Декілька тижнів тому в Музеї релігії обвалилась брила зі стелі. Будівля, пам'ятка архітектури вимагає великих коштів на утримання, яких ніколи облрада не виділяє достатньо.

Музей звернувся до Миколи Бандри з проханням прислати комісію для обстеження і складання акту про пошкодження. "Прийшли два хлопці, подивились на діру, що утворилась над фондовим приміщенням музею. Знаєте який акт принесли? Що пошкоджень немає. Ми його не підписали", – бідкається заступник директора музею.

Не краща ситуація в обласній науковій бібліотеці, що на проспекті Шевченка у Львові.

Розповідає директор бібліотеки Іван Сварник:

"Я звертався до Бандри з питаннями, безпосередньо пов’язаними з ремонтом будинку бібліотеки, який є пам’яткою архітекрури ХІХ ст. Він має жалюгідний вигляд, потребує ремонту з над двору.

Однак на рівні області я не зустрів жодного відгуку на своє прохання, мені сказали, що найближчі роки можна не звертатися з такими проханнями щодо фінансуванням ремонтних, будівельних робіт. Щодо комп’ютерів та іншої оргтехніки, то щороку на слуханнях профільних комісій облради мене з великою увагою питають що потрібно, щоб бібліотека відповідала бодай сереньоукраїнському рівню.

Але на цих співчутливих питаннях все й закінчується.

Вчора ще один комп'ютер вийшов з ладу і таким чином видавнича і бібліографічна діяльність бібліотеки є під загрозою, бо в цьому відділі на 5 працівників був один комп'ютер.

На жаль, ми не зустрічали адекватного ставлення з боку облради. Співчуття маємо, а от грошей не маємо навіть на те, щоб підтримувати бібліотечну галузь. Про розвиток мова не йде".

"У Палаці мистецтв ситуація вкрай складна. У зв'язку з подіями в країні зменшилась кількість заходів, які формували наші господарські надходження – в порівнянні з 2013 зменшено в 2,5 рази. В цій ситуації ніякої допомоги від облради ми не можемо чекати, зате вимоги ростуть з кожним днем.

Надзвичайно складне питання з опаленням і допомоги немає від кого чекати. Минулого року – це було енергозабезпечення і попри всі обіцянки ми не отримали допомоги і самі відстоювали свої інтереси", – додає штрихів до невтішної картини Юрій Гнатковський.

Друге застереження – це непрозорість і недемократичність рішень, ухвалених облрадою та УМСВ щодо змін в системі управління закладами культури, особливо в частині впровадження нових статутів та зміни трудових умов.

Ігор Тацишин, юрист-консульт профспілкової організації працівників культури:

"Ми проти того, щоб статути затверджувались без врахування думки трудового колективів, бо це створює конфлікт між трудовим колективом і керівником, якого призначає облрада без погодження з трудовим колективом. Але жодного обговорення ні з керівниками, ні колективами, ні профспілками не було.

Ніхто не зустрівся з трудовими колективами і не пояснив для чого це потрібно. Лише листи. Проте розпорядження, викладені в них, виконати не можливо, бо накази видані юридично безграмотно. Все це є невчасним.

Викликає подив і застереження також те, що ці зміни припали на момент, коли вже є розпорядження Кабміну про зменшення виплат бюджетним працівникам в частині за особливі умови праці і престижність праці.

Переконані, що Львівська облрада повинна докластись до того, щоб тримати на рівні зарплату бюджетних працівників на рівні та дбати, щоб культурні установи працювати".

Позиція облради 

Натомість в облраді жодних проблем у ситуації, що склалась, не бачать, більше того зводять все до персональних амбіцій керівників закладів культури.

Ярослав Качмарик, голова бюджетної комісії Львівської облради:

"Сьогодні в Україні йдуть процеси децентралізації влади, передачі функцій управління органам місцевого самоврядування. На Львівщині взагалі в цьому питанні трошки дивна ситуація, якої немає в інших областях.

В останніх облради самі здійснюють управління комунальними закладами. Наше право до цього засвідчило рішення суду, яке є на користь облради. Ніхто не збирається змінювати зараз структуру управління, поки ще є ОДА та департамент культури. Але частково облрада впорядковує те, чим вона володіє.

Насправді це не проблема структур, а проблема людей.

Адже це лише в культурі, інші комунальні заклади не протестують проти цих змін і введення нових статутів. Облрада повинна працювати в рамках діючого законодавства.

Людям потрібно допомагати. Краще це може робити облрада, місцеве самоврядування. Все це – на користь людям. Тим більше, що йдеться лише про уточнення статутів".

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.