Юрій Лазаренко

Юрій Лазаренко: Необхідно провести децентралізацію дорожньої мережі

Варіанти,  13 липня 2015

Про роль нових технологій в ремонті доріг області, про проблеми з фінансуванням з державного бюджету, а також про роль децентралізації в питанні розвитку інфраструктури Варіанти спілкувались з начальником Служби автомобільних доріг Львівської області Юрієм Лазаренком.

Як зараз виглядає ситуація з ремонтом доріг на Львівщині?

Цього року капітальний ремонт доріг не передбачений держбюджетом. Бо це дороге задоволення, якого держава в умовах війни і кризи не може собі дозволити.

Це проблема, яку втім ми зуміли вирішити на Львівщини. 26 червня для руху транспорту після ремонту 5-км ділянки відкрита траса Київ-Чоп в районі Олеська.

Завершуємо роботи на дорогах, які не ремонтувались понад 20, а то й більше років.

Це, наприклад, ділянка дороги Червоногорад-Жовква: Сілець-Червоноград, де дорога просіла більше, ніж на метр, внаслідок шахтних розробок. Або дорога в обхід Золочева, на якій завершуємо останні 600 метрів, і вона буде повністю проїзна. Добігає до завершення ремонт Сихівського мосту на дорозі Західний обхід м. Львова, який був закритий для руху транспорту з лютого 2014 року.

Триває ремонт дороги Львів-Тернопіль на двох ділянках. Почали роботи на трасі Львів-Радехів-Луцьк. Також у червні ми приступили до ремонту дороги Львів-Івано-Франківськ- Мукачево. Роботи тривають щоденно і безперервно.

Якщо капремонт не дозволений, то в який спосіб тоді ремонтується така кількість доріг і чи можна довіряти якості виконаних робіт?

У 2014 року, прийшовши на роботу у Львівську область, я запропонував альтернативний варіант, який би дозволив якісно ремонтувати дороги, тобто робити нову основу і нове покриття, але значно економніше по затратах, ніж капремонт.

Йдеться про технологію ресайклінгу (переробка матеріалів, які були використанні для нового повторного застосування - ред.). Ресайклінгова основа служитиме до 10 років. Такий ремонт, що важливо, має гарантію і відповідає всім будівельним нормам.

Цього року на Львівщині з використанням ресайклінгу ремонтується дорога Львів-Тернопіль, Львів-Мукачево, Жовква-Черовноград-Ковель і плануємо - Львів-Самбір-Ужгород.

Нові технології дозволили значно здешевити будівельні роботи та прискорити темпи виконання робіт. Відповідно, ми ремонтуємо в коротші терміни більшу кількість кілометрів наших доріг за кошти, що виділяються з державного бюджету.

Це саме Ви запустили такий вид ремонту? А за межами Львівщини він використовується?

На Львівщині за останній рік було впроваджено не лише технологію ресайклінгового ремонту. Наприклад, нам вдалось також застосувати сучасні технології до ліквідації аварійної ямковості. Це струменево-ін'єкційний метод ремонту невеликих ямок.

І ресайклікнг, і струменево-ін'єкційний метод - технології, добре знані у світі. З їх застосуванням ремонтуються автодороги в Польщі й Угорщині, Німеччині й Словаччині. Але впровадження цих технологій в Україні довший час з певних причин наштовхувалось на серйозний спротив. Потрібно було взяти відповідальність на себе і я не побоявся цього зробити. Наш досвід сьогодні переймають Служба автомобільних доріг в Івано-Франківській та інших областях, втому числі, в реалізації проекту Програми Карпатського єврорегіону – ремонті дороги Львів-Бібрка-Івано-Франківськ-Мукачево.

На цей ремонт передбачено 400 млн. грн., в тому числі для Львівської області - близько 200 млн. грн. Ці кошти на розвиток транкордонного співробітництва в межах Карпатського регіону були закладені в держбюджет з ініціативи народних депутатів, серед яких Богдан і Яролав Дубневичі, Олександр Шевченко, Оксана Юринець, а також члени депгрупи "Львівщина". І хоч гроші ще не поступили на рахунок, дорожники вже приступили до роботи, розуміючі, що львів'яни й івано-франківці, а також закарпатці з нетерпінням чекають на нормальне автомобільне сполучення між обласними центрами Карпатського регіону.

Якщо Кабмін дотримається графіку фінансування і нас не підведуть погодні умови, то до 10 вересня ремонт дороги Львів-Мукачеве в межах Львівської області, а це дві ділянки загальною протяжністю 43 км, буде завершено.

Будівництво нових доріг в області ведеться?

Одна ділянка довжиною 520 метрів: розв'язка на Краківці для розмежування вантажного і пасажирського транспорту. Орієнтовна вартість будівництва 29 млн гривень. Сюди ж входить освітлення, бар'єрка, розмітка. Закупівля оголошена, розкриття пропозицій буде 22 липня.

Львівщина зараз є лідером по об'єму ремонту доріг в Україні?

Я не робив такий аналіз, але, те, що вона за цим показником одна з перших в переліку областей, це – однозначно. Якби зараз на Львівщині не було 200 млн. гривень боргу перед підрядниками, що накопичились протягом 2011-2012 років, ми би зробили ще більше.

Тобто робити більше ремонтних робіт Вам заважають фінансові проблеми?

До певної міри так. Ситуація з фінансуванням ремонту доріг залишається складною цього року. Частково гроші, закладені в держбюджеті на утримання та ремонт доріг Львівщини, вже поступили і використані за призначенням. Так, Львівська область на експлуатаційне утримання (дрібний ямковий ремонт) отримала 140 млн. при потребі 1,3 млрд. гривен. Остання цифра - це розрахунки Державного дорожнього науково-дослiдного iнституту ім. Шульгіна в цінах 2011 року.

Однак Кабмін до цього часу не підписав постанову про виділення Львівській області 511 млн. грн. на ремонт доріг. Йдеться про кредитні гроші для "Укравтодору". Вони призначені на ремонт таких ділянок, як обхід Золочева, Львів-Червоноград, Мостиська-Самбір, Львів-Луцьк. В 2014 році аналогічна постанова Кабміну була підписана, але фінансування не відбулося.

Але ж ремонти дороги в обхід Золочева, дороги Львів-Червоноград вже добігають свого завершення?

Саме так. Ми ведемо постійну роботу з підрядниками, з владою задля того, щоб ремонти доріг на Львівщині не припинились через недофінансування. Бо розуміємо, наскільки важливо бодай основні національні дороги такі, як Львів-Самбір-Ужгород, Львів-Тернопіль, Львів-Мукачеве, Львів-Луцьк привести до ладу.

Ми всі очікуємо, що держава цього року виконає свої бюджетні зобов’язання і Постанова Кабміну, про яку я згадував і яка ще досі не підписана, вступить в дію. В ній також передбачені кошти на віддачу боргів підрядникам за роботи, виконані в попередні роки. Йдеться про ремонти, які проводилися перед Євро-2012. Зокрема, ремонт дороги Львів-Краківець, Львів-Шегині, Жовква-Ковель, Угринів-Будомєж, частково Львів-Рава-Руська. Найгірше те, що роботи так і не були завершені до кінця. Підрядники, не отримавши коштів, відмовляються це зробити.

Все ж таки підрядники можуть відмовитись працювати в області, як це було свого часу у Львові, коли місто заборгувало за роботи значні суми?

Є й такі прецеденти. Після останніх валютних коливань Служба автомобільних доріг у Львівській області отримала ряд судових претензій. Таку проблему через недотримання фінансових зобов’язань має не менше половини Служб автомобільних доріг в країні.

Окрім запровадження нових технологій, що ще вартує зробити, щоб дорожня інфраструктура Львівщини наблизилась до європейських стандартів?

Поглиблювати реформу роботи дорожньої галузі, змінювати механізми й засади її фінансування, провести реформу дорожньої мережі.

На прикладі Львівщини бачимо, що дорожники готові технологічно по-новому ремонтувати якісно і в короткі терміни. Але нас стримує перш за все брак коштів. Нам потрібно залучити кошти інвесторів, в тому числі іноземних, на розбудову дорожньої інфраструктури. Для цього ми повинні довести, що, по-перше, ми не крадемо на ремонтах, по-друге, те, що ми робимо, воно якісне і буде довго служити людям. Тобто наша робота повинна стати максимально прозорою і зрозумілою для інвесторів.

Закупівлю послуг на ремонт дороги Львів-Мукачеве Служба автодоріг у Львівській області проводила в онлайн-режимі: від моменту подачі документів до розкриття. Наступний крок - запровадити електронні торги. Також необхідно розділити функції замовника і технічного нагляду. Перейти на європейську систему приймання робіт FIDIC (Fédération Internationale Des Ingénieurs-Conseils). Тоді всі підозри у корупції відпадуть самі по собі.

Нам також необхідно провести реформу дорожньої мережі, її, так би мовити, децентралізацію. Згідно проекту реформи, місцеві дороги передадуть в підпорядкування органам місцевого самоврядування. І це буде правильний крок. Сільський голова чи голова району повинні разом з громадою вирішувати де, і яким чином робити дорогу. Наведу приклад Старого Самбору, де міський голова зумів залучити європейський грант на будівництво об'їзної дороги. Така децентралізація приведе до того, що в підпорядкуванні Служби автомобільних доріг на Львівщині буде 1,5 тис. з 8,3 тис. км магістральних шляхів, якими повинна опікуватися держава.

Без реформ нам залишається лише чекати, коли держава віднайде 22 млрд. грн. (або 1 млрд. євро), щоб привести дороги Львівщини в порядок. Якщо ці гроші знайдуться, то потрібно буде 5-6 років, щоб дорожню мережу області привести в порядок.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.