Анатолій Забарило: Ця міська рада інакша за настроєм

Анатолій Забарило: Ця міська рада інакша за настроєм

Варіанти,  15 грудня 2015

Розмова з секретарем Львівської міської ради Анатолієм Забарилом.

Пане Анатолію, чи вдалося запустити работу депутатського корпусу міськради?

Організаційно – так. Постійні депутатські комісії сформовано, обрано їхній керівний склад, складено графіки засіднь. Комісії забезпечені приміщеннями. Отож готуємось до чергового пленарного засідання, яке призначено на 17 грудня.

Ми обов'язково будемо інформувати про порядок денний засідань депутатських комісій, лише їх робота увійде в ритм, бо в нас нема що приховувати. Адже дотепер міськрада не публікує порядку денного засідань комісій, що обмежує права громадськості на вільний доступ до інформації.  

Більше того, ми плануємо значно розширити доступ громадськості до роботи  депутатських комісій.

Йдеться про реанімацію ідеї створення громадських колегій?

Так. Ця ідея активно просувалась в двох попередніх каденціях, однак так і не була реалізована. Вся документація для ухвалення рішення готова і сподіваюсь, що після нового року депутати підтримують цю ідею.

Це  означатиме, що експертне середовище делегуватиме своїх двох-трьох представників до участі в роботі комісії, або управлінських структур виконавчих органів міської ради.

Поки що в громадськості не повинно виникати жодних питань до 64 новообраних депутатів. Всі їхні перші кроки в міськраді були максимально публічними.

З боку керівництва депутатських фракцій всі побажання депутатів також були враховані і реалізовані, жодних підкилимних ігор чи домовленостей не було. Керівні посади в депутатських комісіях отримали представники всіх фракцій, незалежно від їхньої кількості.

За винятком ВО "Свобода", здається?

Свободівцям також всі були готові запропонувати увійті в керівництво постійних комісій ради, але вони офіційно від цього відмовилися.

Тобто "Свободу" можна вважати єдиною опозиційною фракцією в міськраді?

Сподіваюсь, це буде конструктивна опозиція.

Привертає увагу диспропорція в кількісному складі депутатських комісій, чому вона виникла?

Справді, в міськраді з 10 новоутворених комісій є дві комісії, де буде працювати три депутати, та дві, в яких працюватиме десять депутатів.   Депутати робили вибір на користь тих комісій, де зможуть працювати ефективно.

Ось так й сталось, що до складу такої популярної  комісії, як екологічна, цього разу записалось лише три депутати. Це для мене дивно. Якщо відверто, я планував працювати, як депутат, саме в екологічній комісії, бо це одна із найважливіших комісій, на мою думку.

Минулу каденцію міськради журналісти влучно охрестили "клубом бариг". На Вашу думку, що необхідно зробити, щоб уникнути корупційної складової в роботі депутатського корпусу, відродити довіру до депутатів і рішень, які ними ухвалюються? Адже дехто з "клубу бариг" є у новому складі міськради.

Не маю права давати оцінку депутатам попереднього скликання. Поміж заходів, які допоможуть запобігти корупції в процесі ухвалення рішень міськрадою, наголошу на декільках моментах.

Рішень, які виносяться на голосування "з голосу", не повинно бути. Питання мають пройти повну процедуру погоджень. Не можна допускати розгляду на пленарних засіданнях питань, ухвала щодо яких не отримала погодження усіх відповідальних осіб. На жаль, в минулому такою практикою зловживали депутати.

Не допустимо й ухвалення так званих "реактивних" рішень. Деякі проекти рішень роками гуляють коридорами Ратуші, а інші – лише за десять днів проходять всі інстанції та вносяться в порядок денний сесійних засідань.

І зрозуміло, якщо проект ухвали не отримав зауважень, вона повинна прийматись депутатами. Якщо ж проект ухвали має зауваження, то вони повинні обов'язково бути обговореними публічно.

Дотримання процедур і забезпечення максимального доступу громадськості до інформації про роботу депутатів – ось головні рецепти боротьби з корупцією.

Всі проекти ухвал мають бути публічними, щоб громадськість їх бачила: як вони реєструються, які є зауваження, як проходять інстанціями, як візуються і виносяться на сесії для ухвалення рішення.

Якщо нам вдаться досягнути такого рівня прозорості й відкритості в ухваленні рішень, можливо, відпадуть інші серйозні претензії до чиновників міськради, які іноді дозволяють собі не зважати на дотримання термінів розгляду проектів ухвал.  Депутати будуть звертати постійну увагу та те, як якісно і вчасно службовці виконують свою роботу.

Посилення виконавчої дисципліни серед службовців і депутатів – напрямок нашої роботи не менш важливий, ніж боротьба з корупцією.

Ваші пропозиції знайдуть відображення у змінах до регламенту міськради?

Обов'язково. Проект нового регламенту вже готується, до нього можна вносити пропозиції.

Минула рада намагалася змінити структуру виконавчих органів, однак не порозумілася в цьому питанні з міським головою. Каменем спотикання стало питання про те, кому повинні належати контролюючі функції

Депутати, насправді, мають великі можливості для контролю. Вони можуть звернутись з запитом до абсолютно всіх структур і отримати важливу інформацію. Це не є проблемою.

Було би бажання контролювати з будь-якого середовища, не імітувати боротьбу, а дійсно проконтролювати. Але для того треба бути компетентним. Тому добре, що цей склад міськради є активним та небайдужим. Ця рада інакша за настроєм, я це відчуваю.

Я вже згадував, що цього разу не стояли черги на запис в комісії, які раніше вважались так би мовити "престижними". Зате депутати з задоволенням відвідують лекцію щодо фінансів і бюджету міськради, бо їм хочеться розібратись в механізмах його формування. Інші ініціювали виїзд на очисні споруди Львівводоканалу, щоб ознайомитись з проблемами підприємтсва.

Такого раніше не було. На старті депутати переймаються роботою і я хочу, щоб такий настрій не змінився до завершення роботи цієї каденції.

Тоді які зміни, на Ваш погляд, необхідно внести в структуру?

Необхідно її оптимізувати. Як секретар, і як колишній голова Об'єднаного проспілкового комітету виконавчих органів Львівської міськради, вважаю, що оптимізація повинна відбутися не у питанні скорочення працівників, а перегляду їхніх функцій і, відповідно, зарплат.

Не можуть бути жебраками фахові працівники місцевого самоврядування. Якщо зарплата обмежена, то керівник повинен мати можливість преміювати працівників.

Ми не можемо вимагати якісної роботи, не заплативши людям відповідно за неї. Низькі зарплати до того ж створюють підгрунтя для корупційних дій.

Тобто відбудеться скорочення штату виконавчих органів міськради?

Оптимізація – це не завжди скорочення. Оптимізація перш за все передбачає посилення ефективності роботи.

Поспішати зі зміною структури міськрада не буде?

Треба змінювати швидко, а потім – контролювати. Депутати повинні допомогти виконавчим ораганам влади, а потім вже вимагати від них.

Чи в планах міськради стоїть питання про зміну складу виконкому, який реально вже не працює останні чотири роки?

Потрібно створювати новий виконком у відповідності вже до нової структури виконавчих органів і негайно. Однак це питання ще не обговорювалося і пропозиції по ньому не сформовані.

Які пріоритети зараз стоять перед депутатами в роботі?

Розгляд і ухвалення бюджету 2016 року. Члени бюджетної комісії будуть працювати без вихідних і свят, навіть малий сесійний зал віддали їм під додаткові засіданя. Плануємо у грудні ухвалити загальний бюджет, а у січні – бюджет розвитку. Саме з ним, передбачаємо, буде найскладніше.

Чи вистачить у нових депутатів досвіду розібратись в бюджетному процесі?

У бюджетній комісії також є депутати з великим досвідом, тому, сподіваюся, всі разом осилять.

Чи є надія на те, що ця каденція ухвалить новий Статут міста?

У 2007 році я (як депутат міськради) ініціював розробку нового Статуту королівського міста Лева. Тоді ж була створена комісія для роботи над проектом Статуту. Але це питання було заблоковане, справа в судах.

Зараз ця судова тяганина є абсолютно непотрібною, адже треба створювати нову комісію та розробляти новий проект статуту Львова. Над цим треба попрацювати.

Міськрада є засновником газети "Ратуша". Чи планує Львівська міська рада виходити із її засновників з огляду на ухвалений закон про роздержавлення ЗМІ і коли це буде?

Закон ще не прийнятий, пройшов лише перше читання.

А як щодо особистого піару ?

Щодо мене, то я навряд чи буду ньюсмейкером на посаді секретаря ради. Я не планую організовувати шоу, як от розтиратися снігом перед Ратушою, чи бігати по ток-шоу і ефірах. Я націлений спокійно і максимально ефективно виконувати свою роботу. Піар, не підкріплений реальними результатами, шкодить роботі.

Я не настільки цікавий в політично-естрадному розумінні, і тому, сподіваюся бути максимально відкритим і прозорим у своїх стосунках з журналістами: вони отримають будь-яку інформацію щодо роботи ради.

Все ж не можна забувати про можливість виникнення конфліктних ситуацій між радою і міським головою. Секретар міськради, з одного боку, є заступником міського голови, з іншого – він залежний і від депутатів, які його обрали.

Якщо будуть виникати конфліктні ситуації, я намагатимусь переводити їх в русло конструктивних дискусій, на підставі яких би народжувалось компромісне рішення.  

"Майстер компромісу" стане визначальною рисою іміджу Анатолія Забарила?

Так, напевно, адже у будь-якому конфлікті найперше страждає громада, люди.

Чи є ініціативи, які Ви хотіли б реалізувати як депутат і секретар ради в цій каденції?

У європейських містах немає дрібних проблем – людям має бути комфортно у всьому. І якраз такі підходи я підтримуватиму, намагаючись зробити все, що від мене залежить.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.