Буча-чака у львівському храмі

Буча-чака у львівському храмі

Петро Яцишин,  10 червня 2016

Скандал між парафіянами та священиком Храму Благовіщення Пресвятої Богородиці.

Варіантам на пошту надійшов анонімний лист від львів'ян, які розповідають про фінансові махінації у Храмі Благовіщення Пресвятої Богородиці, що на вулиці Пасічній.

Більше того, парафіяни стверджують, що до ганебної події начебто причетний депутат Львівської міськради від "Укропу" Богдан Гула.

"Причиною храмового скандалу стали гроші та церковне майно. Точніше їх непрозоре використання, і відмова адміністратора храму о. Петра Рака звітуватись перед церковною громадою", – йдеться у повідомленні.

Як стверджує лист, на початку цього року до парафіян храму дійшли чутки про те, що одна відома будівельна компанія планує спорудити багатоповерхівку на земельній ділянці, що належить церкві, і що таке будівництво й саму передачу землі нібито погодив адміністратор храму отець Петро Рак.

"За словами парафіян, відповідні переговори із фірмою-забудовником проводив економ храму, а за сумісництвом депутат Львівської міської ради від партії "Укроп" Богдан Гула. Подейкують, що пана Гулу разом з іншим депутатом-укропівцем, екс-свободівцем Іваном Гриндою та представником компанії-забудовника бачили на території храму. А згодом панотця помітили у стінах самої будівельної компанії. Його впізнала одна із працівниць забудовника, яка є парафіянкою храму. Більше того, стверджують, що отець-адміністратор пропонував викупити церковну ділянку під будівництво і деяким заможним парафіянам храму", – заявляють стурбовані львів'яни. 

Далі подаємо текст отриманого повідомлення без будь-яких змін:

"Власне такі дії викликали обурення парафіян, які забажали фінансової звітності від економа та адміністратора храму. Парафіяльна рада, яка була при храмі багато років, але практично не вникала у фінансові церковні справи – ініціювала проведення аудиту. А після того, як її членів не допустили до звітності і статуту – власний саморозпуск на користь обрання за демократичним принципом нової більш активної Парафіяльної Ради. Новообрані члени ради мали б провести фінансовий та матеріальний аудит храмових справ.

Позаяк такі вимоги цілком законні і продиктовані "Кодексом Канонів Східних Церков», а саме каноном 1031: "Про дочасне майно, яке вірні жертвують Церкві, управитель церковного майна повинен прилюдно представляти звіт".

Цілком очікувано вимога фінансового звіту та прозорого обрання нової Парафіяльної Ради викликала шалений спротив отця-адміністратора Петра Рака. Під час богослужінь впродовж останніх місяців він неодноразово наголошував на нелегітимності і незаконності виборів до нової Парафіяльної Ради, хоча канон 295 "Кодексу Канонів Східних Церков" стверджує: "У парафії повинні бути відповідні ради, які займалися б пастирськими й економічними справами".

Але попри намагання отця-адміністратора та економа-"укропівця" зірвати вибори, останні таки відбулися. При чому відбулися відкрито і прозоро з благословення Владики Венедикта, до якого члени ініціативної групи прийшли за порадою та благословенням дій. 27 березня після недільних Богослужінь на території Храму Благовіщення Пресвятої Богородиці на вул. Пасічній відбулося висунення кандидатів до Парафіяльної Ради.

Парафіянам були роздані бланки для висунення кандидатур і всі охочі могли їх заповнити і внести власні пропозиції. Відтак до скриньки було кинуто 334 заповнених бланки із пропозиціями кандидатур до Парафіяльної Ради. Після опрацювання заповнених бланків, 3 квітня відбулося голосування за кандидатів, які були запропоновані парафіянами тижнем раніше, і було обрано 15 учасників Парафіяльної Ради, що підтверджується сотнями використаних бюлетенів.

Усі обрані – активні парафіяни, серед них паламарі церкви, керівниця церковного хору, працівниця церковної крамниці, учасниця прихрамового театру, меценати храму, учасники його будівництва тощо.

Показово, що і висунення кандидатур і саме голосування відбувалося у дворі Храму і всі охочі могли взяти у ньому участь, внести власні пропозиції і стежити за прозорістю процесу. Натомість отець Петро Рак результатів виборів не визнав, а членів новообраної ради проігнорував, не надавши їм жодної звітності чи навіть Статуту Парафіяльної Ради.

Проте вже згадуваний "Кодекс Канонів Східних Церков" канон 299 говорить наступне: "Адміністратор парафії не може чинити нічого, що могло б завдати шкоди правам пароха або парафіяльному майну... Адміністратор парафії повинен здати звіт".

Як стверджують члени новообраної Парафіяльної Ради, отець-адміністратор створив підконтрольну йому раду, до якої увійшло семеро отців. "Тут командую я. Я собі провів вибори і вибрав раду", – нібито заявляв отець. От тільки поняття "парафіяльна рада" передбачає, що її членами мають бути не отці, а парафіяни, які цікавляться життям храму і беруть в ньому активному участь. При цьому, перелік членів "проотцевої" ради отримати неможливо. Тож церковній громаді залишається лише здогадуватись, хто представляє її інтереси, контролює витрати зібраних з громади пожертв та використання церковного майна.

Зважаючи на таку поведінку конфлікт у Храмі загострюється. Позаяк учасники демократично обраної Парафіяльної Ради не мають доступу до інформації про церковні витрати та використання пожертв і меценатських внесків.

Натомість, за їх словами, отець-адміністратор найняв собі приватну охорону – молодиків, яким економ виплачує зарплату. Водночас багатьом членам новобраної ради неодноразово погрожували фізичною розправою. Поліція, що приїжджала на виклики і щодо залякування, і щодо ненадання церковній громаді Статуту запропонувала сторонам врегулювати конфлікт і таки відкрити доступ до Статуту та фінансових звітів. Однак віз і далі там.

Остаточну крапку у справі мали б поставити вищі церковні чини зі Святоюрської гори. Однак наразі вони обрали вичікувальну позицію і не знають, чию сторону підтримувати – церковного адміністратора та економа чи парафіяльної громади, яка власне і утримує перших". 

Позиція отця Петра Рака

Варіанти вирішили зв'язатись із самим отцем Петром, аби він прокоментував цей скандал.

Священик вважає, що в основі фінансової історії лежить брехня та обурення парафіян через те, що отця, який прослужив у храмі 15 років, перевели у Собор св. Юра.

"Це реакція людей на переведення отця в інший храм. Їх просто накрутили й показали злобу. Можливо, хтось  навіть сказав, що це я підговорив Єпископа. І люди подумали, що це правда, що ми, шестеро священиків сидимо й гадаємо, як би то сьомого вигнати з церкви. Тож люди думають, що я причетний до переведення отця, хоча я їм кажу, що це питання не до мене, а до єпископа, який керує такими справами", – заявляє отець Петро Рак.

За його словами, до того, як стало відомо про переведення священика до іншого храму, парафіяни не цікавились фінансовими справами церкви. Відтак дізнавшись таку новину, почали наполегливо "копати" під отця Петра.

"Людей дуже засмутило переведення отця, тож стали шукати причину в адміністрації. Почали цікавитись всім чим завгодно, потім захотіли ще й дізнатися про фінанси. Я звернувся до Єпископа і попросив, аби незалежні органи прийшли та провели фінансову перевірку. Її результати отримав Єпископ. Як виявилось, що все в порядку, люди вже захотіли утворити нову Парафіяльну Раду", – розповідає панотець.

Як пояснив отець Петро Рак, утворювати нову Парафіяльну Раду можна лише з дозволу Єпископа.  Більше того, опісля проведення виборів, Єпископ ще повинен затвердити новий склад церковної ради.

"Я, як адміністратор храму, отримав вказівку від єпископа – провести вибори до Парафіяльної Ради. Все було зроблено відповідно до його вказівок і вимогам Кодексу Канонів Східних Церков. На виборах був присутній прямий представник єпископа, який спостерігав за проведенням усіх процедур. Згодом єпископ видав документ, в якому й затвердив склад нової Парафіяльної Ради", – зауважує отець Петро Рак.

Втім активісти провели "свої" вибори, які Петро Рак вважає нелегітимними.

"Таким чином, як люди надумали, утворити Парафіяльну Раду неможливо, оскільки потрібен дозвіл Єпископа. Вони трішки переплутали цивільне право з правом канонічним. А вони дещо відрізняються. От і тепер незадоволені люди пишуть у ЗМІ", – каже священик.

Також Петро Рак зауважив, що Парафіяльна Рада є лише дорадчим церковним органом. Вона не має уповноважень перевіряти чи контролювати керівництво храму. Основним її завданням є покращення життя парафії. До прикладу, зазвичай рада збирається, аби обговорити спорудження паркану, як поїхати на прощу або ж як пофарбувати церкву.

Більше того, згідно з положенням "Про парафіяльну Раду" цей орган не має права вимагати від адміністратора парафії звіту про фінансові потоки, оскільки за економічне життя парафії відповідає адміністратор, який підпорядковується прямо Єпископу. І він, у свою чергу, призначає керівників парафії.

Отець Петро Рак навіть до кінця не вважає ситуацію, що виникла, конфліктом. За його словами, в будь-якій життєвій ситуації завжди знайдуться як задоволені від певного рішення люди, так і незадоволені.

"Якщо прийти в парафію, то можна побачити, що вона живе нормальним життям, кожного дня проводяться служби Божі. Так, прикро, що після 15 років служіння у нашій церкві єпископ вирішив перевести одного з наших священиків в інший храм. І якщо чесно, то мені боляче, бо мене оскверняють без причини. Але я не вправі цих людей засуджувати. Вони мають право на власну позицію, якою вона б не була", – додає отець.

Петро Рак також прокоментував ситуацію із незаконним спорудженням багатоповерхівки на території Храму Благовіщення Пресвятої Богородиці. Чоловік зауважив, що справді мова про будівництво йшла, але це була тільки ідея, яку згодом перекрутили й використали проти нього.

"Ідея була така: на території церковного подвір'я можна було б збудувати спортивний комплекс. Але для цього потрібно було дізнатись, чи дозволяє законодавство саме на цій ділянці будувати щось подібне. Якщо б проблем із землею не виникло, то потім потрібно було б показати Єпископу проект ідеї, паралельно з такими ж документами звернутись у міськраду. Опісля – провести громадські слухання як самої парафії, так і мікрорайону. Лише тоді, коли всі ці кроки вдалося б зробити й отримати всі необхідні дозволи, можна було б шукати людину, яка хотіла б у цю справу вкласти кошти. Але повторюсь: це була лише ідея. Втім якщо із самого початку вона викликала такий спротив, то на рівні ідеї вона й залишиться", – каже отець Петро Рак.

Також священик спростував отриману інформацію про те, що депутат міськради від "Укропу" Богдан Гула, який за сумісництвом є економом храму, вів перемовини із забудовником.

"Як можна про щось домовлятися з фірмою, попередньо не отримавши всіх дозволів та дозволу громади? Тому це неправда, що Богдан Гула проводив переговори з будівельною компанією. Тим більше, що спорудження спорткомплексу було лише на рівні ідеї", – додає Петро Рак.

За словами отця Петра, для нього дуже важливо мати гарні взаємини з людьми. І центром людських відносин не є гроші. Хоча все-таки він визнає, що і в церкві вони займають певне місце.

"Гроші мають бути належно впорядковані, і для цього спеціально призначають людей, які потім звітують про їхній обіг. А парафія – це не гроші. Це люди, це служіння, це відносини, молитва, любов та прощення", – підсумовує священик.

Варіанти прочитали канони із "Кодексу Східних Церков", на які посилалось анонімне джерело, і відтак подають текст трьох канонів повністю:

Канон 295: У парафії повинні бути, згідно з приписами партикулярного права власної Церкви свого права, відповідні ради, які займалися б пастирськими й економічними справами.

Канон 299: § 1. Адміністратор парафії має ті самі права й обов'язки, що і парох, хіба що єпархіяльний Єпископ постановляє щось інше.
   § 2. Адміністратор парафії не може чинити нічого, що могло б завдати шкоди правам пароха або парафіяльному майну.
   § 3. Адміністратор парафії після виконання свого завдання повинен здати звіт парохові.

Канон 1031: § 1. Управитель церковного майна повинен щорічно представляти власному Ієрархові звіт про управління. Протилежний звичай відхиляється.
  
 § 2. Про дочасне майно, яке вірні жертвують Церкві, управитель церковного майна повинен прилюдно представляти звіт згідно із способом, установленим партикулярним правом, хіба що місцевий Ієрарх з поважної причини постановив щось інше.

фото: panoramio.com

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.