Пішоходи вимагають...

Пішоходи вимагають...

Злата Угрин,  13 квітня 2012

Завдяки улюбленому гаслу львівських автомобілістів «мені плювати» останніми роками Львів нагадує тісну годівничку для набридливих залізних пташок. Місто ховають не лише під гігантськими рекламами, потворними, начебто модерними, будівлями, щільно вкриті наші хідники і чергами із автомобілів. І нема на це ради. А ось вони безцеремонно кажуть: «дайте пройти» і таки протискаються, активісти одноіменного руху оголосили свою маленьку війну нахрапистим водіям.

Активізувати пасивних і навчити нахабних

«Рух виник із стихійного обурення львівських користувачів Facebook тим, що вулицями міста неможливо ходити, бо тротуари заставлені машинами. Спершу у групі «Дайте пройти!» гуртувались і дискутували, а з приходом весни почались активні офлайнові дії: надрукували й поширили наклейки, провели пару рейдів для преси», - розповідає активіст «Дайте пройти», журналіст Отар Довженко.

Під час цих рейдів «прохідці» наклеювали на лобове скло припаркованих на тротуарах машин наклейки із написами «мені плювати на всіх – паркуюся де хочу». На думку активістів, такий спосіб боротьби - дієвий, адже найбільший страх галичан – суспільний осуд і залежність від громадської думки. Члени «Дайте пройти!» гадають, що присоромлені водії ретельніше обиратимуть місця для паркування. Крім того, на їхню думку, ці наклейки, будучи своєрідної соціальною рекламою, здатні активізувати і пасивних пішоходів, змусити їх замислитися над тим, що їхні права перманентно порушують.

«Дайте пройти» упевнені – головною причиною такої ситуації є відсутність усталеної суспільної норми, яка б визнавала таку практику неприйнятною. «В абсолютній більшості випадків автомобіль насправді є де поставити, але людина хоче, щоб він стояв безпосередньо під дверми того місця, де вона перебуває, або не хоче платити пару гривень за паркування і йти пару сотень метрів від стоянки», - говорить Отар Довженко.

Влада: не можемо, бо й не хочемо!

Фахівці французької консалтингової компанії Louis Berger провели інвентаризацію, дані якої засвідчили - у центральній частині Львова місць для паркування менше за тисячу. Тим часом саме тут зосереджено усі ключові державні установи та установи міського самоврядування, банки і навчальні заклади. То ж часто і справді водієві нікуди подіти свого автомобіля. Влада міста та ДАІ від вирішення цієї проблеми уже давно самоусунулися, мовляв, нічого вдіяти вони не можуть, евакуатор ж заборонили.

«Учорашній приїзд Януковича до Львова засвідчив, що це брехня: коли треба було забезпечити вільні тротуари для проїзду дорогого гостя, раптом-зненацька все стало можна - евакуатори швидко позабирали машини, даішники не дали паркуватись на Коперніка... Отже, питання в так званій «політичній волі». І ми, безперечно, будемо намагатись цю «політичну волю» стимулювати», - наголошує Отар Довженко.

У Києві 12 квітня заборонили паркування автомобілів на Хрещатику. Співробітники ДАІ, вишикувавшись уздовж вулиць, не дозволяють водіям залишати свої авто на хідниках. Щоправда поки інспектори не штрафують, а лише попереджують. Наскільки довговічними і дієвими є ці заходи, стане відомо згодом. Київська міська рада заборонила паркування транспорту на тротуарах ще у 2008 році, а от взялися контролювати цей процес чомусь лише за чотири роки.

У Львові ж влада обмежується лише обіцянками і цікавими ідеями. Нещодавно мер Андрій Садовий запропонував не починати вистави у Оперному театрі, якщо хоч один автомобіль припаркується поблизу входу до нього. Біля театру планують встановити спеціальні півкулі. які б унеможливили в'їзд туди. Однак не на всіх хідниках Львова це можливо. Тим паче, коштів на це у районних адміністрацій міста також немає.

Громадськість проти

Активісти «Дайте пройти» на наклейках не зупинятимуться. Зі слів Отара Довженка, є різні ідеї як у форматі «громадської дії», так і більш формальні – наприклад, круглий стіл за участю влади, ДАІ та об'єднань автомобілістів (цивілізовані водії переважно на нашому боці – зазначає він). «Дайте пройти» також планують влаштувати виставку «найграндіозніших» порушень, матеріалу для цього, кажуть, достатньо. Отже некультурним водіям таки є чого боятися.

«Привертаючи до цієї проблеми увагу, ми сподіваємось, що ставити машину посеред тротуару буде так само непристойно, як, наприклад, відправляти там природні потреби. Ми також хочемо, щоб ДАІ змінила ставлення до таких порушень: зараз інспектори намагаються «не помічати» їх, бо виписати штраф такому водієві нелегко, значно вигідніше стояти на дорозі, зупиняти проїжджих водіїв та збирати з них гроші. По-третє, хочемо, щоб міська влада ефективніше вирішувала проблеми з паркуванням та обмеженням доступу автомобілів туди, де їх бути не повинно. По-четверте, сподіваємось у перспективі запропонувати розумні зміни до законодавства, яке регулює ці питання», - говорить Отар Довженко.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.