У комунальних закладів Львівщини - новий господар

У комунальних закладів Львівщини - новий господар

Злата Угрин,  17 квітня 2012

Депутати Львівської обласної ради повернули собі повноваження управління комунальними закладами та установами Львівщини, які у 2007 році делегували обласній адміністрації. Таким чином депутати значно розширили свої володіння, адже на території нашої області існує аж 138 комунальних об'єктів.

Перше, що кидається в очі, так це те, що у 2007-2010 рр. помаранчева Львівська облрада, виходить, нормально співпрацювала з помаранчевою ОДА, а от коли політичні вектори стали різнонаправленими, у облради виникла гостра необхідність повернути собі функції, раніше делеговані ОДА. Отож без політики в цьому питанні ніяк не обійшлося.

Хоча перше враження не завжди буває вірним. Бо насправді Львівська облрада у питанні керівництва обласним майном та фінансами стала перетягувати на себе ковдру ще раніше, мотивуючи свої дії необхідністю зміцнення місцевого самоврядування на противагу державній виконавчій гілці влади в регіоні. Депутати, незалежно від поличного кольору, завжди хотіли не лише перегортати папірці в сесійній залі, але й реально розпоряджатися обласним бюджетом. Так, ще за минулої каденції облрада створила своє власне управління комунальним майном, потім – управління комунальним будівництвом, тим самим відібрав у Львівської ОДА контроль над найбільш грошовими статтями витрат обласного бюджету. На сьогодні в цих структурах працює близько 100, а можливо і більше, чиновників, які досить часто дублюють функції чиновників Львівської ОДА. І ось черговий крок – облрада повернула повністю під свій контроль всі комунальні підприємства області.

Із 89 присутніх на останній сесії депутатів 74 проголосували за це рішення. Натиснули кнопку «за» свободівці, депутати від партій Фронт змін, НРУ, частково УНП, екс-Сильної України, і «тушка» Ярослав Дубневич (авторство Ірини Сех – ред..) був також за цю ініціативу. І справді, коли йдеться про те, як поділити майно, наша облрада розуміється набагато швидше і незалежно від політичного кольору.

Проти виступили лише дві присутні на засіданні сесії фракції: «Наша Україна», в тому числі й заступник голови Львівської облради Валерій П'ятак і екс-голова Львівської облради Мирослав Сеник, і УДАР. Звісно не голосували за цю ухвалу і фракція Партії регіонів, яка була відсутня в цей день на сесії.

У рішенні облради метою передачі управління названо «покращення функціонування обласних комунальних закладів». Серед іншого ним затверджено новий статут діяльності комунальних закладів. Документ цей чітко визначає – органом управління комунальними закладами буде Львівська обласна рада, саме до її компетенції входитиме визначення основних напрямів діяльності закладу, призначення та звільнення керівника (директора, головного лікаря), відчуження нерухомого майна, відмова від права користування земельною ділянкою.

Оскільки ж комунальних об'єктів на Львівщині чимало, простір для діяльності - необмежений.

З історії...

Як депутати вміють керувати своїми комунальними підприємствами – добре відомо і далеко не треба ходити за прикладами. Згадаймо хоча б історію з реорганізацією комунальних аптек та друкарень чи ще більш плачевну долю збанкрутілого «Львів-ТБ».

Ще більш цікаво стає, коли згадуєш успіхи облради на ниві кадрової політики на Львівщині.

Наприклад, облрада минулого скликання у 2009 році нахабно "пхала" свого депутата Ярослава Пітка на посаду директора Палацу мистецтв. Таке працевлаштування останнього відверто у називали своєрідною компенсацією за його не призначення на посаду заступника голови Львівської облради. Однак це призначення обурило членів Спілки художників Львівщини, які відверто заявили, якщо Пітко очолить Палац мистецтв, то цей заклад чекає не менш плачевна доля, ніж багатьох об'єктів «Просвіти» - він буде банально приватизований за копійки депутатами.

Проте не будемо згадувати погане. Адже, якщо серйозно, то рішення Львівської облради містить в собі дві основні проблеми, два запитання, на які чіткої відповіді ми не змогли отримати у його ініціаторів. Отож перша проблема – в рішенні не прописаний механізм передачі об'єктів комунальної власності від ОДА облраді. По-друге, виявляється, що облрада не готова реально виконувати перебрані на себе повноваження, бо не має відповідних структур і кадрів для цього.

Механізму немає

«Безперечно, це хороша ідея повернути управління комунальним майном Львівській обласній раді. Бо ж цей процес потрібно удосконалювати, аби комунальні заклади працювали якнайефективніше. Однак ми не проголосували за таке рішення, бо на цей момент ухвала недопрацьована. В ній не прописано хто і яким чином здійснюватиме управління цими закладами», - заявив в коментарі «Варіантам» депутат Львівської облради від «Нашої України» Тарас Вервега.

Його колега по фракції Олесь Старовойт розтлумачує: закон дозволяє обласним радам здійснювати управління комунальним майном, однак для цього при них повинен бути створений спеціальний виконавчий орган виконком.

« Перш ніж приймати рішення про передачу цих функцій обласній раді, варто було б створити відповідні структури, виконавчий комітет. До нього мали б входити спеціалісти у різних галузях: освіті, медицині, культурі, соціальній сфері. Саме вони мали б контролювати керівників профільних установ – лікарень, закладів освіти, тощо. Як, до прикладу, я, депутат, можу обрати керівника Львівської обласної клінічної лікарні? Я ж нічого не тямлю у медицині. Та й в управлінні комунального майна облради навряд чи є люди, які могли б курувати ці сфери. Що ж стосується депутатських комісій, то робота в них є добровільною діяльністю депутатів. Таким чином, доручати курування важливих соціальних напрямків цим комісіям, це не є системна робота. Сьогодні обласна рада повинна створювати виконавчий орган, тобто бігти попереду потяга», - говорить Олесь Старовойт.

Додамо від себе: за умови відсутності в Україні реформи місцевого самоврядування, створення виконавчого комітету облрадою фактично означає те, що він буде багато в чому дублювати функції облдержадміністрації та її управлінь. В реальності штат державних чиновників, які перебувають на утриманні громади Львівщині, подвоїться, а можливо і потроїться, відповідно, теж саме станеться і з видатками на них.

Усе вирішуватимуть спільно?

Відповідальним за виконання рішення Львівської облради призначили голову постійної комісії з питань бюджету, соціально-економічного розвитку та комунальної власності Львівської облради Ярослава Качмарика.

«У 2009 уже приймалися рішення про передачу повноважень управління до обласної ради, але тоді виникли зауваження, зокрема у прокуратури. Цього разу ми прийняли абсолютно правове рішення, яке не може бути оскарженим. Протягом минулого місяця ми проводили зустрічі із керівниками закладів та установ комунальної власності. У ході цих зустрічей виявилося, що робота по менеджменту персоналу, укладанню трудових контрактів, є неефективною, управління кадрами не систематизоване. Це було однією із причини ухвалення саме такого рішення. Також для нас важливим є й інший аспект. Оскільки власником комунального майна є територіальна громада, а уповноважений орган громада - обласна рада, то сама вона і повинна здійснювати управління. Нам хотілося б, щоб працівники установ та закладів, які існують на Львівщині, знали, що вони фінансуються безпосередньо із місцевого бюджету, що їхня середня зарплата є заслугою обласної ради», - розповідає Ярослав Качмарик.

За його словами, оперативне управління і надалі здійснюватиме адміністрація, іншу ж діяльність, зокрема управління персоналом, реалізовуватимуть спільно.

«В обласній раді існує управління комунальної власності, поки що воно виконує дотичні функції, згодом же їх суттєво розширять. При депутатських комісіях освіти, медицини, культури працюватимуть люди, які спеціально вивчатимуть питання на галузевому рівні, тобто виконуватимуть повноваження власника. Про створення додаткових робочих місць не йдеться, натомість відбудеться перепрофілювання. Ми хочемо краще ознайомитися із проблемами у галузях охорони здоров'я, освіти, культури та соціального захисту. Детальніше вивчатимемо роботу закладів та установ комунального майна, зустрічатимемося із колективами, керівниками. Згодом створимо проекти рішень по кожному об'єктові, вирішуватимемо, що конкретно потрібно зробити, які капітальні видатки, де потрібні зміни у штатному розписі. За місяць я буду готовий відзвітувати про виконання цього рішення Львівської облради», - пояснює Ярослав Качмарик.

P.S. У прокуратурі Львівської області «Варіантам» повідомили, як тільки рішення «Про окремі питання забезпечення виконання повноважень Львівської обласної ради щодо управління комунальними закладами, установами, організаціями Львівської обласної ради» буде підписано головою Львівської облради Олегом Панькевичем, його вивчатимуть на відповідність законодавству України.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.