9 березня 2017

Яндекс vs Uber у Львові: Таксі на Дубровку

Протистояння двох ворожих таксомоторів у Львові.

Львівський ринок таксі вже давно потребує хоча б мінімального впорядкування і тому закономірно, що прихід компаній Яндекс.Таксі та Uber спровокував хвилю бізнесових подразненнь та патріотичних обурень.

Останні взагалі змушені лавірувати поміж російських слідів у історіях обох компаній.


Uber

фото: uberlin.com.ua

Що таке Uber?

Це програма для мобільного телефону, що використовується як для пошуку таксі поруч, так і для підвезення людей за гроші. Сервіс Убер створила в США міжнародна компанія, яка донині розширює свою географію і вже охоплює більше чотирьох сотень міст усього світу. Uber можна назвати соціальною мережею, адже він з'єднує водіїв і пасажирів, які знаходяться поруч.

Кожен клієнт може подивитися профіль водія і залишити про нього відгук, в свою чергу водій може бути впевнений, що клієнтами будуть тільки порядні люди і оплата буде отримана навіть у разі відмови від поїздки.

Ідея створення Уберу прийшла до Тревіса Каланіка в Парижі, коли він намагався знайти таксі, щоб дістатися до місця проведення конференції 2008 LeWeb. У березні 2009 року, Тревіс разом з Гарреттом Кемпом засновує компанію UberCab, а вже через рік у червні 2010 компанія запускає власний сервіс у Сан-Франциско.

З моменту заснування компанії крісло CEO займає Раян Грейвс, котрий в подальшому поступається посадою Тревісу Каланіку.

З моменту запуску сервісу, водії які беруть участь в системі Uber, могли користуватися лише автомобілями представницького класу Lincoln Town Car, Cadillac Escalade, BMW 7, Mercedes-Benz S550, з 2012 року список доступних автомобілів було розширено (новий сервіс отримав назву UberX).

Як це працює?

Убер – це переважно мобільний додаток, який з'єднує пасажира з розташованими поруч водіями-партнерами Uber. Для використання сервісу пасажиру достатньо просто завантажити програму собі на телефон і викликати автомобіль.

Координати як пасажира, так і партнера визначаються автоматично і вказую ться на карті. Всю вартість поїздки програма розраховує автоматично і клієнт одразу знає, скільки це буде йому коштувати. Гроші спишуться сервісом Uber з картки клієнта після завершення подорожі.

Додаток

Додаток Uber дозволяє користувачеві замовити машину з водієм і відстежити її переміщення до зазначеного місця, оплата послуг водія проводиться за допомогою банківської карти.

Додаток доступний для завантаження на мобільні ґаджети, що працюють на базі iOSта Android.

Історія Uber в Україні

1 липня 2015 року компанія Uber оприлюднила вакансію генерального менеджера по Україні на своєму офіційному веб-сайті; ним став Аркадій Вершебенюк.

З 30 червня 2016 року сервіс Uber став доступним в Україні у місті Києві за посередництва авторизованого партнера Uber в СНД російської компанії Uberlin.

Очікується, що мінімальна вартість поїздки розраховуватиметься за формулою: 25 грн за подачу машини + 0.4 грн/км + 0.4 грн/хв – всього 40 грн. 2 лютого 2017 року сервіс почав працювати в Одесі, а 23 лютого у Львові.

Протести українських таксистів

Ще до моменту запуску сервісу в Україні, таксисти Києва оголосили "національну мобілізацію". За словами представників таксомоторної асоціації та професійної спілки таксистів, Uber надасть можливість деяким перевізникам працювати нелегально, не сплачуючи при цьому податків та не відповідаючи за безпеку і комфорт пасажирів.

Представники профспілок анонсували загальнонаціональний страйк. Натомість представниця компанії Uber в Україні запевнила, що сервіс буде працювати тільки з індивідуальними підприємцями і юридичними особами, які матимуть всі необхідні документи для здійснення послуг перевезення.

Чим відрізняється Uber від звичайного таксі?

Uber – це додаток для смартфонів, який є посередником між водіями, які на своїх приватних автомобілях надають послуги перевезення і клієнтами, які цими послугами користуються. Поїздка із водієм сервісу Uber зазвичай є дешевшою аніж традиційним таксі, а оплата відбувається безпосередньо із рахунку клієнта.

Uber бере з водія 25% вартості поїздки. Дешевизна Uber і є його головною перевагою поряд із звичайними таксі. Окрім того, у багатьох країнах світу в сервісі Uber працють виключно автомобілі, яким не більше п'ять років і тому ймовірність, що до клієнта приїде старе або пошкоджене авто просто нереальна.

Скандал навколо Uber

Найгучніший скандал трапився в Індії: в грудні 2014 року водій Uber-таксі згвалтував жінку. Виявилося, що чоловік влаштувався на роботу за фальшивими документами, приховавши кримінальне минуле. В Індії сервіс теж заборонили, але пізніше, коли Uber посилив правила відбору водіїв, компанія відновила роботу.

Цікаві факти

Це перше таксі яке працює в режимі польотів.

Популярний сервіс замовлення таксі Uber почав реалізовувати проект з перевезення пасажирів на вертольотах, але поки в рамках експерименту. Через місяць керівництво Uber планує проаналізувати популярність даної послуги і, в залежності від попиту, прийняти рішення про майбутнє проекту.

Клієнти можуть замовити таксі-вертоліт в п'яти пунктах, розташованих в Сан-Паулу, а також в п'яти аеропортах, чотири з яких знаходяться поряд з містом, а один недалеко від населеного пункту Кампінас.

Вартість поїздки на вертольоті буде в чотири рази вище ніж на автомобілі, але і швидкість збільшиться в чотири рази. За 12 хвилин польоту з центру міста в міжнародний аеропорт Гуарульос пасажир заплатить приблизно 271 реалів (близько 77 доларів), при цьому він може взяти з собою на борт багаж вагою не більше 25 кг. Перевозити клієнтів будуть вертольоти компаній AirJet, Helimarte і UniAir.

Світовий досвід

Компанія Uber займається перевезенням пасажирів в 37 країнах світу, її послугами користуються багато великих корпорацій, зокрема Google і Goldman Sachs. У деяких країнах Uber приходив зі скандалом, оскільки пропонував тарифи значно нижче, ніж у місцевих таксистів.

Експансія Uber викликала протести традиційних таксистів в Європі і США, оскільки сервіс за рахунок найму неліцензованих водіїв істотно знизив ціни на свої послуги.

У Франції через Uber місцеві водії провели кілька акцій протесту, адже вони за право возити людей платять великі суми, отримуючи ліцензію. У новому ж сервісі водії занижують ціни і забирають клієнтів. Протестувальників підтримав президент Франції, заборонивши Uber на території країни.

Офіційним таксистам не подобається, що водіям Uber не потрібно платити за ліцензію, вартість якої у Франції може становити до € 100 тис. Настільки високу вартість ліцензії таксистам доводиться відпрацьовувати за рахунок більш високих тарифів. Тим же, хто отримує замовлення через Uber, ліцензія не потрібна. З цієї причини тарифи в Uber відчутно нижче, ніж плата за послуги офіційних таксі.

Так, поїздка, яка на ліцензійному таксі коштує € 10, при замовленні через UberPOP обійдеться в € 4, що автоматично ставить офіційних таксистів в невигідне становище.

Незадоволені таким розвитком подій таксисти вийшли на вулиці. Близько 3 тисячі протестувальників в Парижі заблокували під'їзди до аеропортів Шарль-де-Голль і Орлі, а також центральний залізничний вокзал, на який з аеропортів прибувають швидкісні поїзди. Внаслідок заворушень було пошкоджено 70 машин, 10 осіб доставили до поліції.

У Лондоні таксисти висловлювали свій протест на Трафальгарській площі. Їх головна претензія до водіїв Uber полягає в тому, що вони користуються спеціальним мобільним додатком для обчислення вартості поїздки.

А це, з точки зору водіїв чорних кебів, рівнозначно таксометром, право на використання якого юридично закріплене в Лондоні тільки за ними. Uber стверджує, що жодних законів не порушує (таку діяльність згодом визнали законною). В одному тільки Лондоні працює 3 тисячі зареєстрованих водіїв компанії.

Також протестували таксисти німецьких міст, зокрема, Берліна і Гамбурга.


Яндекс.Таксі

dyvys.info

Що таке Яндекс.Таксі?

Яндекс – російська ІТ-компанія, що володіє однойменною системою пошуку в Мережі та інтернет-порталом. Пошукова система Яндекс є четвертою серед пошукових систем світу за кількістю оброблених пошукових запитів (4,84 млрд, 2,8 % від світової кількості, статистика за грудень 2012 року).

Станом на серпень 2016 року, згідно з рейтингом gemiusAudience, сайт yandex.ua посідає 5-е місце в Україні. У вересні 2016 року пошукова частка Яндекса в Україні, згідно Liveinternet, склала 29,2 %.

Пошукова система Yandex була офіційно анонсована 23 вересня 1997 року, і перший час розвивалася в рамках компанії CompTek International. Як окрема компанія Яндекс утворився 2000 року.

У травні 2011 року Яндекс провів первинне розміщення акцій, заробивши на цьому 1,3 млрд. $. Головною компанією холдингу є зареєстроване в Нідерландах у 2004 році акціонерне товариство Yandex N.V.. У Росії представлена дочкою ТОВ Яндекс, головний офіс якої знаходиться в Москві.

Російська служба Яндекс.Таксі працює з жовтня 2011 року. Яндекс.Таксі – веб-служба і мобільний додаток для Android, iOS і Windows Phone, компанії Яндекс, призначена для онлайн-замовлення таксі.

Сервіс працює не безпосередньо з водіями, а з найбільшими службами таксі. Працюючи з декількома таксопарками, сервіс автоматично визначає місце розташування замовника і направляє до нього найближчим таксі.

Львів став п'ятим містом України, де працює сервіс Яндекс.Таксі. У минулому році він був запущений в Києві, Харкові та Дніпрі, а на початку цього місяця – в Одесі.

Крім України, сервіс доступний ще в п'яти країнах: Вірменії, Білорусі, Грузії, Казахстані та Росії. В цілому до нього підключено понад 120 тис. машин з 1200 таксопарків і диспетчерських.

У Львові Яндекс. Таксі почав працювати 17 лютого. Зараз до нього підключено 350 машин з 15 львівських таксопарків. Якщо користувачеві пощастить, за ним приїде електромобіль Tesla Model S. На честь запуску сервісу він курсуватиме містом до кінця лютого.

У Львові сервіс працює за єдиним тарифом. Подача машини і перші два кілометри шляху коштують 14 грн. Кожен наступний кілометр обійдеться в 5 грн, а за межею міста – в 6,5 грн.

Наприклад, доїхати від площі Ринок до стадіону Арена Львів можна приблизно за 50 грн. П'ять хвилин водій чекає на пасажира безкоштовно.

Як відбирають водіїв для Яндекс.Таксі?

У компанії дуже жорсткий відбір водіїв і марок автомобілів. Зокрема звертають увагу на зовнішній вигляд водія, знання мови, звичайно ж, іспит на знання міста, психологічне тестування та інші. Стаж водіння повинен бути більше 3-х років.

Автомобіль повинен підходити за роком випуску (не старше 10 років) і за класом, крім того у водія повинна бути ліцензія таксі на автомобіль, що, власне, і становить проблему для українських водіїв.

У компанії відзначають, що не співпрацюють з водіями безпосередньо. Приймати замовлення від користувачів можна тільки працюючи в службах таксі – партнери Яндекс.

Як відомо, в Україні понад 90% таксі працюють нелегально. Наприклад, в російському сервісі водії, які не працювали більше 2-х тижнів відключаються від системи, а рейтинг тримається за водієм два місяці.

Контроль якості

Яндекс.Таксі – перший випадок, коли Яндекс зіткнувся із загрозою якості онлайн. Мова про водіїв і автомобілі. Проблему вирішили, створивши систему дистанційного контролю. Водій через Яндекс.Таксометр раз в три дні повинен фотографувати своє авто з різних ракурсів (від 8 до 15) – спереду, ззаду, ремені безпеки, багажник. Ці дані потрапляють модераторам.

Наприклад, два рази авто буде брудним, то співпраця такого водія з Яндекс.Таксі призупиняють до моменту, поки авто не помиють.

Як контролюють якість?

– Працюють тільки з таксопарками і диспетчерськими.
– Перевіряють водіїв при підключенні.
– Практично щоденні онлайн-перевірки.
– Контрольні закупівлі, коли підставний пасажир перевіряє якість поїздки.
– Можливість ставити оцінки користувачами водіям.

Яндекс.Таксі намагається розрахувати економіку водія. В Яндекс.Таксі є підвищувальні коефіцієнти, які працюють автоматично. У перші два місяці (мінімум) вони працювати не будуть (наприклад, у години пікового попиту). Коефіцієнт розраховується повністю автоматично: якщо дощ, заметіль – він стає вищим.

Для контролю водіїв існує ціла система рейтингів і відгуків. Працює вона дуже просто: після кожної поїздки клієнт повинен оцінити свого шофера і залишити коментар. На підставі цього водій розташовується в спеціальному рейтингу Яндекс.Таксі. Це в подальшому вплине на кількість замовлень цю людину і, зрозуміло, на його дохід.

Однак найбільше обурює людей в Яндекс.Таксі саме ціноутворення, оскільки розбіжність заявленої вартості поїздки з реальною є найбільшим розчаруванням, яке може чекати на клієнта.

Львів проти Яндекс.Таксі

Правий сектор та Варта 1

Міський голова Львова Андрій Садовий

Голова Асоціації вільних профспілок автотранспортників України Андрій Корчинський та керівник групи міжнародного розвитку Яндекс.Таксі Мушег Саакян на захід.неті.

Яндекс.Таксі та зеленка біля ТЦ Роксолана

фото: Варта 1


Матеріал підготували студенти 5 курсу філософського факультету ЛНУ ім. Івана Франка, кафедра "Політологія", спецкурс "політична журналістика": Дарія Андрейко, Наталя Ольхович, Христина Ткачик та Марина Редько.

Автор: