Володимир Гірняк: Святкування львів'янами Дня Незалежності на Сході стає доброю традицією

Володимир Гірняк: Святкування львів'янами Дня Незалежності на Сході стає доброю традицією

Дар'я Авер'янова,  24 серпня 2018

Розмова з заступником голови Львівської обласної ради Володимиром Гірняком.

Варіанти розмовляють зі заступником голови Львівської обласної ради та членом політичної партії "Громадянська позиція" Володимиром Гірняком напередодні Дня Незалежності України.

Чому Ви святкуєте День Незалежності на Сході, а не у Львові?

Святкування львів'янами Дня Незалежності на Сході стає доброю традицією. Цього року наша делегація вдруге відвідує Луганськ і Сєверодонецьк. Ініціатором цієї традиції була Львівська обласна рада, але сьогодні вона живе і підтримується лише завдяки ініціативі громадськості. Це робиться щиро, жодної бюджетної копійки на організацію поїздки не витратили. Важлива місія наших поїздок на Схід – це підтримка бойового духу українських військових, які боронять державний кордон. Українсько-російська війна триває п'ятий рік. Сьогодні вже гостро не стоїть питання матеріально-технічного забезпечення нашої армії, проте ключовою проблемою залишається моральна підтримка людей, які знаходяться на передовій.

В акцію спільного підняття державного прапору керівниками західних та східних областей України заклали важливий символізм. Такі спільні дії вселяють в людей віру в перемогу, в те, що найближчим часом цей прапор буде знову майоріти на всій Донеччині та Луганщині. Більше того, такі дії змінюють ставлення мешканців сходу України до державних символів і традицій, підсилюють їхню важливість. Адже фактом є те, що в багатьох містах Сходу на День Незалежності України чи інші державні дати припадають місцеві свята, як от, наприклад, відзначення дня міста. І люди часто не розуміють, що вони реально святкують. Вважаю, що це є неприпустимим, таку практику треба скасувати. Державні свята мають бути загальнонаціональними, найважливішими святами. День Незалежності, День Конституції не можуть бути формальними, вони повинні бути в серці кожного українця. Я сподіваюсь, що так є і так буде надалі, зокрема, завдяки нашим зустрічам.

Наступний важливий аспект таких міжрегіональних візитів – це безпосереднє спілкування та обмін досвідом. Потрібно єднати українців, шукати теми для співпраці, а не для конфронтації. Ми ділимося з нашими східними колегами своїми напрацюваннями та одночасно уважно придивляємося до їхньої роботи і досвіду. Бо проблеми в регіонах, попри віддаленість, схожі, будь-то освіта, охорона здоров'я або ж управління комунальним майном. Нещодавно представники Луганщини, Полтавщини та інших областей України переймали досвід Львівщини в питанні активізації громадських ініціатив на місцевому рівні, долучившись до проведення форуму у Трускавці. Вважаю, що такі зустрічі наближують нас до нових форм міжрегіональної співпраці.

Чи обговорюєте Ви під час розмов реформи децентралізації?

Однозначної відповіді на це питання в мене не буде. Децентралізація відбувається, але процес йде повільніше, ніж хотілось би. Об'єднані тергромади створюються, виділяються кошти на їхній розвиток. І це добре. З іншого боку, зростає навантаження на місцеві бюджети за рахунок передачі державою зобов'язань щодо відшкодуванню соціальних пільг, наприклад, на громадські перевезення, утриманню закладів освіти, наприклад ПТУ тощо. Останнє, звісно, створює проблеми, але їх розв'язують. У підсумку місцеві бюджети таки мають вже сьогодні значно більше коштів в порівнянні з дореформеним періодом. Ще одне. Бо ЦВК створила прецедент через який в Україні може загальмуватися реформа місцевого самоврядування як така. Затягується призначення виборів у нових ОТГ. Загалом у невизначеному становищі перебуває близько мільйона виборців – мешканців цих ОТГ. На найближчій сесії Львівської обласної ради ми будемо ініціювати звернення до ЦВК з вимогою виправити цю небезпечну ситуацію.

Чи є аспекти, які не врахували під час реформи децентралізації?

На місцях діє багато державних структур, агентств чи управлінь, які проводять господарську діяльність непідконтрольну місцевому самоврядуванню. Керівники цих структур призначаються комісією в Києві фактично без врахування думки громадськості регіону. Контролювати їхню діяльність складно, оскільки немає реальних важелів впливу на кадрові питання. Тому постійно виникають непорозуміння та конфлікти, які можна уникнути лише за тією умови, якщо передати повноваження цих державних структур, які займаються економічною діяльністю, на місця. Переконаний, що рано чи пізно це питання поставлять в порядок денний реформи системи державного управління.

Але це ж буде додаткове навантаження на Львівську облраду, зважаючи на реформу системи комунальних закладів та установ?

Реформа комунальних закладів на Львівщині триває. Сьогодні в підпорядкуванні Львівської обласної ради перебувають 142 комунальні заклади і 96 комунальних підприємств. Це, насправді, велике господарство і величезний масив роботи щодо його оптимізації та модернізації, який ми повинні зробити, адже це наша, депутатська ділянка відповідальності перед громадою. Йдеться як про робочі місця, так і про якісні послуги, на які очікують, і які заслуговують отримати мешканці Львівщині в галузі охорони здоров'я, освіти, відпочинку, спорту тощо. Для того, щоб досягнути результату в цій реформі, потрібна політична воля, відмова від популізму та готовність до непростого діалогу з громадськістю. Ми вступили на цей непростий шлях і готові його пройти до завершення реформи.

Наступним важливим кроком на цьому шляху має бути проведення аудиту комунальних закладів з метою виявлення неефективних ділянок у їхніх фінансових системах. Львівська обласна рада виділила 1,5 мільйона гривень на його проведення. Зараз готується тендер на визначення компанії, яка буде проводити аудит. Щиро радію тому, що наша робота з оптимізації системи роботи комунальних закладів на Львівщині вже дала конкретні результати. Так вона дозволила завершити модернізацію першої черги Перинатального центру та розпочати ремонт приміщень на вулиці Короленка, де створять центр для ветеранів АТО.

Чи необхідно поглиблювати реформу розмежування повноважень між державними органами влади та місцевим самоврядуванням?

Сьогодні на Львівщині співпраця між обласною радою і облдержадміністрацією є конструктивною та плідною. Це потрібно відзначити. Я би дуже хотів, щоб так було і в майбутньому. Тому ми практично не відчуваємо дуалізму, який заклало законодавство в систему розподілу влади на місцях. Прикладом такого дуалізму може бути, наприклад, те, що засади соціальної політики визначає облдержадміністрація, а кадрові призначення керівників комунальних установ, що її реалізують, призначає облрада. Уявіть собі, який би був хаос, якби ці органи не співпрацювали. Тому, зрозуміло, що реформа в цій частині адміністрування потрібна, але вирішення цього питання не залежить від депутатів місцевого рівня.

Необхідно прийняти зміни до Конституції, які б передбачали два рівня місцевого самоврядування: облради, склад якої обирається народом, і виконкомів облрад, які по суті будуть виконавчими органами влади на місцях. При цьому в голови облдержадміністрації залишаються повноваження, які дозволяють йому представляти Президента на місцях та здійснювати координацію діяльності правоохоронних та інших державних структур в регіоні. Хочу наголосити, що Україна зараз вступає в доволі тяжкий і відповідальний політичний період, який характеризується високою турбулентністю. На нас чекають президентські, парламентські, а після цього й місцеві вибори. Я б дуже хотів, щоб ці політичні процеси не впливали на економічний та соціальний розвиток Львівщини. Останнє залежить від волі та культури усіх учасників політичних процесів в регіоні. Інтереси громади і людей – ось мій пріоритет.

Разом з тим Ви, як представник Громадянської позиції, не можете залишитись осторонь виборчих процесів?

Анатолій Гриценко, на моє переконання, єдиний поміж кандидатів, які вже заявили про свою участь у президентських виборах, гідний обійняти цю посаду. І тих, хто саме так вважає, з кожним днем стає все більше, перед усім на Львівщині. Останнє засвідчують результати соціологічних опитувань, згідно яких Анатолій Гриценко потрапляє у другий тур президентських виборів. У такій високій оцінці лідера партії Громадянська позиція я бачу два важливих чинники. По-перше, це його особисті якості як людини, яка ніколи нічого не вкрала і не отримала жодного хабар, і як політика – чесного та безкомпромісного. А по-друге, я вірю у те, що до того доклались й ми, члени Громадянської позиції на Львівщині. Адже багато років працюємо над вирішенням проблем громад області та отримуємо конкретні результати, які краще за слова переконують людей у тому, кому можна й потрібно довіряти і за кого варто голосувати. Україні потрібен сьогодні саме такий президент, як Анатолій Гриценко і ми будемо робити все залежне від нас заради його перемоги на виборах.

фото: Фб Володимира Гірняка

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.