Зміст статті

27 жовтня 2019Вікторія Матвіїшин

Ростислав Тістик: Моя робота в Раді – це турборежим і жодного особистого життя

Розмова з народним депутатом України Ростиславом Тістиком.

Варіанти розмовлють з народним депутатом України (Слуга народу) Ростиславом Тістиком.

Ростиславе, чи депутатська робота виправдала Ваші очікування?

Депутатський мандат вніс багато змін в моє життя. Більшість з них були очікувані, але є й такі, які стали для мене несподіванкою. Наприклад, я не передбачав, що буду працювати майже цілодобово, без відпочинку і обідньої перерви. Робота народного депутата у цьому зовсім не подібна на мою попередню, на посаді менеджера. Мій робочий день в Києві розпочинається о сьомій ранку і зазвичай завершується після десятої години вечора, а інколи я виходжу з будівлі Верховної Ради після півночі.

Вранці разом з помічниками розбираємо звернення громадян, яких надходить чимало, і формуємо план дій. Після цього я працюю в підкомітетах бюджетного комітету або ж беру участь в засіданнях самого комітету чи пленарних засіданнях парламенту. До речі, в бюджетному комітеті є вісім підкомітетів. Пленарні засідання – це цілий день роботи з двома перервами: півгодинна і двогодинна на обід. Але, виявляється, вони не для депутатів. Поснідати чи пообідати у Раді нам не вдається.

Носите з собою канапки і каву в термосі?

Ні, увійшов в режим: снідаю вдома перед роботою, а обідаю вже після роботи. А от під час обідніх перерв у парламенті ми проводимо засідання комітету чи міжпарламентських груп, наприклад, депутатської групи "Львівщина". Останній тиждень перед ухваленням проекту бюджету-2020 в першому читанні наш комітет також засідав після завершення вечірніх засідань. Тому поза роботою в мене залишається час лише на сон. Всі інше, зокрема, й особисті інтереси, відійшли на другий план. Сподіваюсь, що так не буде весь час, тому що такий режим виснажує.

Саме через це Ви потрапили до лікарні?

У мене декілька днів трималась температура понад 39. Далось в знаки те, що я працював майже півроку в режимі нон-стоп. Після цього зрозумів, що здоров'ю треба приділяти більше уваги.

Вдається?

Якщо чесно, поки не дуже. Основна форма емоційного відновлення нині для мене – це спілкування з виборцями та друзями, членами нашої команди, які надихають мене своїми ідеями та ініціативами. Спілкування з людьми, які вірять і хочуть робити хороше, мотивує до подолання труднощів. А от коли вертаюсь до Львова, то в розмовах переважно маю справу зі скептичними і негативними емоціями. Я розумію, що причина цього стала потужна дезінформаційна кампанія, яка тут ведеться постійно. Найбільше мене дивує те, що її учасниками стали й деякі народні депутати. Тобто У Верховній Раді вони говорять одне, а на публіку – зовсім інше.

Де Ви мешкаєте в Києві?

Одну ніч жив в готелі для народних депутатів і зрозумів, що це не моє. Зараз орендую квартиру, неподалік від Верховної Ради. На роботу добираюсь власним автомобілем. Знаю, що за оренду житла передбачається відшкодування, але з цими питаннями я ще не встиг розібратись.

А на що потратили свою першу депутатську зарплату?

На подарунок мамі, який вона сама вибирала. Не буду уточнювати, що це було. Решта пішла на виконання своїх депутатських обов'язків. Моя зарплата була меншою через лікарняний і склала близько 25-26 тисяч гривень. Насправді через велике завантаження я не встиг ще ознайомитись зі системою оплати депутатської праці включно з доплатами на виконання депутатських обов'язків. Не готовий поки детально про це говорити. Але розумію, що статей витрат є чимало. Живу на два міста, автомобіль потребує додаткового обслуговування, а ще є помічники, яких має бути достатньо, щоб як депутат виконував якісно свою роботу. Також я ще не вирішив питання з відкриттям громадської приймальної.

Чому?

Я обирався за партійним списком. Незабаром відбудеться з'їзд партії Слуга народу, де переоберуть її голову, а також закріплять округи за тими народними депутатами, які обиралися за списком. Наразі я веду роботу зі всіма виборцями Львівської області. Цього тижня був в Рава-Руській, де зустрічався з працівниками декількох державних підприємств та брав участь у засіданні міськради. Також відвідав кілька населених пунктів Жовківського району та спілкувався з їхніми мешканцями. Весь цей тиждень провів в спілкуванні з людьми, які надіслали мені свої звернення.

Сайт Верховної Ради України повідомляє про те, що Ви, як народний депутат, не зробили ще жодного запиту?

Це не зовсім так. Просто не було депутатського запиту, який виголошується на пленарному засіданні. Я до цього ставлюсь відповідально і ретельно вивчаю шляхи вирішення проблем з якими до мене звертаються. Поза тим, підготував та скерував в різні державні і місцеві установи, в правоохоронні органи вже десятки депутатських звернень, які стали результатом спілкування з громадянами.

З якими проблемами до Вас звертаються?

Здебільшого до мене звертаються освітяни, які не можуть самотужки вирішити проблеми матеріально-технічного забезпечення шкіл і садочків. Є скарги на нецільове використання державних і комунальних коштів. Чимало людей незадоволені роботою правоохоронців і суддів. Як народний депутат, наприклад, намагаюсь зараз допомогти встановити правду в історії зі зникненням в 2016 році пасажира сервісу BlaBlaCar. Я звернувся до керівників правоохоронних органів, але якщо їхні відповіді будуть формальними відписками, то тоді вже планую написати й запит.

Як Ви ставитесь до рішення про обмеження кількості депутатських запитів?

Вважаю, що нам вдалось не допустити крайнощів в процесі його ухвалення. Зараз депутат може подати 20 запитів на місяць, а не 2 чи 10, як це пропонувалось. Це добре, оскільки в запитах є реальна необхідність. Я розумію, що попередні депутати зловживали цим інструментом, але депутатський запит є дієвою формою реагування депутата на проблеми з якими до нього звертаються виборці у випадку, коли у них немає порозуміння з місцевими інституціями чи правоохоронними органами. Як нардепи, ми можемо реагувати лише в такий спосіб.

Поясніть, чому Ви пропустили 30 відсотків пленарних засідань?

Інформація, яку подав секретаріатом ВРУ на сайті, не відповідає дійсності. І зараз я намагаюсь вирішити це питання. Присутність на сесії – це принципове питання. Моя совість і моє виховання не дозволяють мені прогулювати, оскільки це мій прямий обов'язок. Я був відсутній через хворобу, про яку я розповів, лише два дні, тобто з поважних причин пропустив два ранкові і два вечірні засідання.

Як в реальності відбувається бюджетний процес?

Загалом, максимально прозоро і відкрито. На засідання комітету приходять всі розпорядники коштів, зокрема, голови міст та представники міністерств. Усі отримані пропозиції ми розглядаємо. До першого читання проекту бюджету надійшло приблизно 2200 пропозицій. Пам'ятаю точно – 2184. З них ми прийняли і передали за дорученням уряду близько 780. Зараз, до другого читання уряд має збалансувати більшість пропозицій, подати своє бачення: які з ухвалених нами пропозицій він зможе задовольнити частково, які – в повному обсязі, а що можна і потрібно відхилити.

Головне зберегти баланс показників проекту держбюджету і забезпечити реалістичність його виконання. З іншого боку, бюджетний процес – це іміджева і політична гра політиків. Опозиційні фракції, наприклад, використовують його в популістських цілях. Пропозиції, які від них надходять, або є дублюванням вже того, що заклали в проект бюджету за іншими статтями, або ж нереальним до виконання з огляду на обмеження дохідної частини бюджету.

Проект держбюджету 2020 – це проект бюджету проїдання чи розвитку?

Якщо би ми врахували всі пропозиції, які подали на загальну суму 1 трильйон 900 мільярдів гривень, то, напевне, це був би бюджет не просто проїдання, а колапсу. Наразі це реальний бюджет підтримки і зростання. Урядо в ньому визначив чотири основних напрямки витрат. Перше – це безпека і оборона держави. На ці цілі виділили 245 млрд грн, зокрема, Міністерство оборони отримає рекордну суму 148 млрд грн. Розвиток медицини – 138 млрд, освіти – 108 млрд грн. Тут також маємо зростання показників витрат більше, ніж на 10 відсотків. І четвертий напрямок – розвиток інфраструктури. На Дорожній фонд 2020 року виділили майже 77 млрд гривень, які планують спрямувати на розвиток мережі, утримання доріг державного значення, будівництво, реконструкцію.

Уряд поставив ціль за п'ять років зробити 24 тис. км нових доріг. У проект бюджету 2020 заклали параметри зростання мінімальної зарплати і пенсії. Звісно, що його реальні темпи не є таким значними, як би всім хотілось. Проте зростання є. На субсидії для населення 2020 року виділили понад 47 млрд грн. Це трохи менше, ніж минулого року. Але таке коригування зумовлено зростанням доходів громадян, маю на увазі індексацію пенсій і збільшення рівнів мінімальної зарплати та прожиткового мінімуму. Тобто наступного року всі категорії населення, які потребують державної допомоги з оплати комунальних послуг, її отримають.

На яку фінансову підтримку з боку держави може сподіватись Львівщина в 2020 році?

Насправді не так легко наразі назвати загальну цифру, яку отримає Львівська область. Кошти державної підтримки розвитку територій скеровуються на різні напрямки, зокрема, на регіональний розвиток, дорожню інфраструктуру, енергоефективність, розвиток освіти, культури, сільських територій. Ще є кошти, які закладають на здійснення виконавчої влади у Львівській області і це близько 335 млн гривень. За міжбюджетними трансфертами обласний бюджет отримає 468 млн гривень. Дотації – це 398 млн гривень на освітню субвенцію і 494 млн гривень – на медичну. Для міста Львова заклали 1 млрд 32 млн на субвенцію на освіту та 149,2 млн на медицину. Зараз між першим та другим читанням уряд коригує проєкт бюджету, і тому ще можливі зміни.

Поясніть, що це за історія з розподілом коштів фонду депутатської допомоги, де фігурує Ваше прізвище?

Це не стосується проекту держбюджетну 2020. Йдеться про перерозподіл у 2019 році видатків з державного бюджету на соціально-економічний розвиток регіонів. Були сформовані пропозиції для виділення необхідних коштів, які й підтримав комітет. В поданому переліку проектів йдеться про заміну вікон у садочках, перекриття дахів, заміну зливної системи в школах, забезпечення сучасною технікою і роздатковими матеріалами та книгами шкіл Львівщини. До того ж всі ці проекти пройшли відповідні експертизи і їх схвалили громади. Також варто зауважити, що така практика розподілу державних коштів потребує іншого підходу. Кошти на соціально-економічний розвиток мають скеровуватись на місця і вже там розподілятись. Це стане можливим тоді, коли завершиться процес децентралізації. Кабмін планує закінчити її до кінця 2020 року.

Яким є внесок депутатського об'єднання "Львівщина" у відстоюванні інтересів регіону в процесі формування бюджету-2020?

У депутатське об'єднання "Львівщина" увійшли 27-28 народних депутатів, які охоче увійшли в бюджетний процес та мають активне бажання працювати в цьому напрямку. Але про останнє можна буде дати точну відповідь лише після того, як уряд сформує свої зауваження до проекту бюджету до другого читання.

Голова Львівської облради Олександр Ганущин критикував політику уряду щодо фінансування регіональних програм?

Не розумію причини для обурення з боку пана Ганущина. Його запросили на одне з засідань міжфракційного об'єднання "Львівщина" і він мав можливість особисто висловити всі свої пропозиції щодо бюджетного процесу. Він отримав роз'яснення щодо позиції уряду у цьому питанні.

Чому на Львівщині зовсім не відчувається присутність партії Слуга народу?

Обласний партійний осередок планується офіційно зареєструвати після чергового партійного з'їзду, який має лише незабаром відбутися. На з'їзді переоберуть нового голову партії, оскільки Дмитро Разумков одночасно не може суміщати посади спікера парламенту та голови партії. Розглянуть там й питання участі партії в місцевих виборах в грудні, зокрема, на Львівщині.

Чи відбувається дискусія щодо того, хто очолить обласний осередок Слуги народу?

Так. Хоча я особисто не бачу конкуренції в нашій команді. Спочатку, звісно, було чимало охочих представляти команду Зеленського в регіоні, але саме наша команда була єдиною, яка взяла на себе відповідальність. Ця команда працює й нині, оскільки для нас це не просто політичний проект, а наше життя.

Голова Львівської ОДА Маркіян Мальський є членом партії?

Наскільки мені відомо, то ні. Але він топ-менеджер, якому президент і наша команда довірили розвиток Львівщини. Я з ним познайомився під час його презентації на посаді голови ЛОДА.

Багато говорять про впливи Андрія Богдана на призначення і політичні процеси на Львівщині?

Він виходець з Львівщини, отож йому не байдуже до нашого регіону. Це нормально. Про впливи Богдана на регіон мені нічого невідомо, хоча б тому, що ми працюємо в різних інституціях. Гадаю, що в нього немає так багато часу, щоб акцентуватись лише на Львівщині.

Як будете голосувати за зняття депутатської недоторканості з Ярослава Дубневича?

Не можу зараз відповісти, оскільки ще не вникав і не обговорював цього з членами нашої фракції. Може бути два варіанти: фракція ухвалить єдину позицію або ж депутати голосуватимуть так, як вважають за потрібне. У будь-якому випадку я вивчатиму це питання. Знаю одне, хто скоїв злочин, той має нести відповідальність. Разом з тим нагадаю, що з 1 січня 2020 року всі народні депутати втратять депутатський імунітет.

Вам вже пропонували хабара за голосування?

Ні. В моєму випадку репутація йде переді мною. Таких пропозицій мені ніхто не робив і не зробить.


фото: Фб Ростислава Тістика

Автор: Вікторія Матвіїшин