Зміст статті

15 липня 2020Петро Яцишин

Мар'яна Кричковська: Винники оскаржили рішення Кабміну щодо входження міста до складу Львівської ОТГ

Розмова з керівником юридичного відділу Винниківської міської ради Мар'яною Кричковською.

Варіанти розмовляють з начальником юридичного відділу Винниківської міської ради Мар'яною Кричковською про майбутнє Винників та особливості місцевих виборів у Львівській ОТГ.

Кого конкретно обиратимуть виборці Львівської ОТГ на місцевих виборах у жовтні?

У всіх громадах, які увійшли до складу Львівської ОТГ, у жовтні відбудуться вибори, на яких виборці обиратимуть голову Львівської ОТГ та депутатів Львівської ОТГ, тобто, міського голови Львова та депутатів Львівської міськради. Кількісний склад депутатів міськради, попри збільшення території та кількості виборців, залишиться незмінним –  виборці обиратимуть 64 депутатів. Вибори у всіх громадах відбуватимуться за пропорційною системою з так званими відкритими списками. На відміну від мажоритарної системи, така система виборів не гарантує громадам проходження їхніх представників у депутати, навіть якщо кандидат займатиме високе місце у партійному списку.

фото: Фб Мар'яни Кричковської

Чи будуть обиратись старости у Львівській ОТГ на цих виборах?

Згідно з законом, рішення про перші вибори старост та утворення старостинських округів приймається радою ОТГ. Вибори старост, відповідно до закону, фінансуються коштом територіальної громади. Оскільки ради Львівської ОТГ ще немає, то й вибори старост цієї осені не відбуватимуться. У жовтні будуть перші вибори у Львівській  ОТГ, де старости не обиратимуть. Натомість в жовтні мали б відбутись перевибори старост у громадах, які вже повноцінно функціонують.

Коли тоді відбудуться вибори старост у Львівській ОТГ?

Закон конкретних термінів не визначає, це залежить від рішення ради ОТГ.

Чи передбачає закон, хто виконуватиме обов'язки старост до їхніх перших виборів?

Так, але лише у випадку сіл та селищ, які до того часу мали органи місцевого самоврядування. У перехідний період обов'язки старости виконує особа, яка здійснювала повноваження сільського, селищного голови відповідної територіальної громади до об'єднання. Щодо міст, які увійшли до складу ОТГ з іншим містом, то закон не передбачає ні посади старост, ні призначення особи, яка виконувати його функції у перехідний період. Окремі правки до Проєкту Закону про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення виборчого законодавства, який зараз на розгляді парламенту, передбачає введення посад старост для міст. Але в цих пропозиціях не прописали повноваження, функції, інструментарій старост у містах. Фактично, вони просто зрівнюються в правах зі старостами сіл і селищ, не більше.

Хто тоді визначає функції та обов'язки старост?

Після утворення об'єднаної громади, виборів місцевої ради та голови ОТГ, рада мала би сформувати структуру ради та її виконавчих органів, а також ввести до їхнього складу старост. Також саме місцева рада розробляє і затверджує Положення про старосту, а сільські та селищні голови громад, що об'єдналися, набувають статусу в. о. старост з відповідними повноваженнями. Надалі місцева рада об'єднаної громади своїм рішенням формує старостинські округи, де обиратимуться старости та призначає перші вибори старост.

Експерти зараз обговорюють можливість скасування виборів старост?

Так. Профільний комітет Верховної ради підтримав ідею визначити старосту не як виборну, а як посадову особу. У такому випадку старост не обиратимуть прямими виборами, а їх призначатимуть ради чи голова ОТГ. На мою думку, така пропозиція суперечить ідеї децентралізації.

Наскільки подібні зміни відповідають Конституції та законам України?

Зміни, які передбачає реформа, сьогодні не відповідають Конституції України. Згідно з чинною редакцією Основного Закону України, місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами як безпосередньо, так і через місцеві ради та їхні виконавчі органи. Також є визначення поняття територіальна громада – це жителі села, селища міста чи добровільно об'єднані у сільську громаду жителі кількох сіл. Але маємо враження що народні депутати більшості не знають норми Конституції України. Зміни до реформи децентралізації, які вони прийняли, а також запропоновані законопроєкти – відверто неконституційні.

Кабінет Міністрів України примусово об'єднав міські та селищні громади навколо Львова, і це попри те, що Конституція України цього не передбачає. Також відбулась підміна поняття "територіальна громада", оскільки до законодавчо закріпленої можливості об'єднання на добровільних засадах сіл, додали ще й селища та міста. Хочуть ліквідувати виборність посади старости, тобто фактично позбавити конституційного права брати участь у виконавчих органах ради первинний суб'єкт місцевого самоврядування – територіальну громаду. Пропонують створити старостинські округи – новий суб'єкт адміністративного устрою для визначення меж здійснення повноважень старости. І все це всупереч Конституції України та ігноруючи закріплені нею засади місцевого самоврядування.

Як громади можуть вплинути на ці процеси?

Громади сьогодні подали позови до Окружного адміністративного суду м. Києва про неправомірне розпорядження КМУ. Це питання вже розглядають судді. Також є звернення до міжнародних інституцій, зокрема, Конгресу місцевих та регіональних влад Ради Європи. Їхня позиція вже відома, є звернення до міністерств, а також готується моніторинговий звіт про відповідність Європейській Хартії місцевого самоврядування реформи децентралізації в Україні. Також є звернення до народних депутатів України, і тому ми сподіваємось, що народні обранці звернуться до Конституційного Суду України, щоб дати оцінку конституційності дій, які відбуваються щодо місцевих громад.

Громада Винників звернулась до суду?

Так, міська рада Винників оскаржила рішення Кабміну щодо входження міста Винники до складу Львівської ОТГ. Ми чекаємо на призначення дати судового засідання.


фото: Винниківська міська рада

Автор: Петро Яцишин