Злата Угрин,  2 квітня 2012

Як митники та підприємці у Львові стосунки з’ясовували

Митна вартість імпортованих товарів збільшується у рази, на кордоні тижнями стоять фури, а президент країни дає вказівку збільшити прибуток Держмитниці та неабияк, а аж на 7 мільярдів. Тим часом незабаром почне діяти і новий Митний Кодекс. Підприємці – налякані і насторожені, митники розводять руками, звичайні українці очікують на чергові підвищення цін.

На засіданні Громадської ради при Львівській митниці бізнесмени та керівництво митниці «з'ясовувало» стосунки і намагалося зрозуміти чому на Львівській митниці патові ситуації.

Протягом лютого-березня цього року ситуацію із розмитненням товарів на Львівській митниці суттєво погіршилась. А от 17 березня Президент України Віктор Янукович офіційно дав вказівку навести на Держмитниці лад, збільшивши річний план прибутку до 7 мільярдів гривень. На думку начальника Держмитниці Ігоря Калетника, новий митний кодекс «дасть серйозний імпульс для бізнесу», оскільки в ньому закладені норми щодо спрощення цілого ряду митних процедур, то ж досягти таких результатів цілком реально.

Співставивши ці факти, підприємці Львівщини врешті забили на сполох. У відкритому листі Комітет підприємців Львівщини оприлюднив інформацію про те, що протягом цілого місяця розмитнення вантажів та сума митних платежів стабільно вирішувалися у ручному режимі. Внаслідок цього суттєво підвищено митну вартість фактично на усі види товарів. На думку бізнесменів, на Львівській митниці порушували правила СОТ та Кіотської конвенції, і все це робилося свідомо, на догоду «короткочасній політичній вигоді».

Перший заступник начальника Львівської митниці Ярослава Сподарик заперечила усі скарги підприємців щодо невмотивованого підвищення митної вартості товарів і запевнила, що кількість митних оформлень протягом останнього місяця аж ніяк не зменшилася.

«Митниця працює стабільно, кількість митного оформлення не зменшилася. Ми, як і раніше, щодня стабільно оформляємо 520-600 декларацій. Прогнозований рівень надходження за березень Львівська митниця виконала повністю і він склав 375 мільйонів. Збільшився також і фізичний об'єм імпорту товарів, він перманентно збільшується», - сказала Ярослава Сподарик.

Із думкою першого заступника Львівської митниці не згодні члени Європейської Бізнес-Асоціації, які були присутніми на засіданні ради. Зокрема, голова митного комітету західноукраїнської філії Європейської Бізнес-Асоціації Антон Подільчак підтвердив факти

невмотивованого перегляду митної вартості товарів на 30-50%, а подекуди і на 70%. «З допомогою Асоціації, а також залучення додаткового ресурсу ті підприємці, які зверталися до нас, змогли відстояти свою позицію. Однак для бізнесу подібні ситуації є дуже болючими», - сказав Антон Подільчак.

Усіх присутніх на засіданні громадської ради цікавило одне – чому додатковим перевіркам піддавався товар, який довгий час періодично перетинає кордон і має сталу митну вартість. Утім відповіді на свої запитання вони так і не почули.

«Митна вартість – поняття досить складне, воно має чимало складових, серед яких і такі, які постійно змінюються, як от сировинна чи транспортні витрати. То ж, очевидно, що постійний контроль митної вартості необхідний. Ніяких форс-мажорних ситуацій на митниці не було», - наполягав на своєму заступник начальника Львівської митниці Ігор Мрочко.

«Була вимога до митниці без збільшення фізичних вантажів забезпечити до кінця року збільшення платежів до 7 мільярдів гривень. Та усі розуміють, що це – не можливо. Як бачимо, усі ми стали заручниками ситуації: і митниця, і підприємці», - сказав Андрій Сендецький.

Керівництво Львівської митниці рішуче заперечило буд який адміністративний вплив на неї. «Проект щодо 7 мільярдів поки лише розглядається у Кабміні. Справді, президент України задля збільшення дохідної частини бюджету, виявив суму, яка повинна збиратися двома державними органами. Та поки що така інформація до митного органу не доведена. Якщо доходи від діяльності митниці збільшать до 7 мільярдів, то лише за рахунок більшого об'єму імпорту. Та й у нас узагалі немає ніяких планових показників. Ми лише прогнозуємо надходження до держбюджету і стараємося їх виконувати», - запевнила Ярослава Сподарик.

Нещодавно Голова Держмитниці озвучив статистику, яка обурила підприємців. Мовляв, 90% товарів, які переміщаються через український кордон, розмитнюються із застосуванням першого методу, тобто за ціною угоди. Однак, на думку членів Європейської бізнес-асціації, ця цифра аж ніяк не відповідає дійсності. За статистикою асоціації із застосуванням першого методу на Львівській митниці розмитнюється лише 40% товарів. А от Ярослава Сподарик запевнила, що на Львівській митниці цей відсоток становить аж 80%. За словами керівництва митниці, і це – ще не межа. Адже на Львівській митниці незабаром діятиме наказ, згідно з яким начальники митних постів уповноважені на прийняття усіх рішення по митній вартості та кваліфікації товарів. Тобто, якщо питання розглядалося у відділі контролю митних платежів, то повторних перевірок не буде.

На закінчення засідання підприємці подякували митникам за діалог, останні ж у свою чергу пообіцяли завжди бути відкритими для співпраці. Однак якими будуть майбутні стосунки бізнесу і митниці, схоже, із певністю не може сказати ніхто. Адже вже сьогодні багато європейських фірм відмовляються працювати з Україною. «Мовляв, «спочатку розберіться між собою», - скаржаться члени Європейської бізнес-асоціації.

Тим часом, як повідомляє Львівський портал, уже сьогодні вранці у міжнародному пункті пропуску «Шегині» водії 10 мікроавтобусів заблокували рух автомобілів. Таким чином чоловіки продемонстрували свій протест проти надто прискіпливих перевірок митниками та вимог сплачувати додаткові платежі.

У кінці березня Верховна рада затвердила нову редакцію Митного кодексу з урахуванням раніше поданих пропозицій президента. Якщо Віктор Янукович його підпише, то уже 1 травня у нашій країні вступить у дію цей довгоочікуваний документ. Новий Митний кодекс містить чимало обіцяних спрощень: скорочення кількості контролюючих органів, процедур та документів при митному оформленні вантажу, зменшення часу оформлення одного митної операції, тощо. Проте у ньому прописано і позиції, які здатні суттєво ускладнити роботу підприємців. Зокрема, це - принцип постаудиту - перевірки задекларованої вартість товару уже після його ввезення на територію України, тобто у будь який час. Також у документі розширено перелік товарів, які при переміщенні по території України прохідним і внутрішнім транзитом вимагають забезпечення сплати митних платежів. То ж чи реальним буде семимільярдне збільшення розміру платежів і якою буде реакція бізнесу на такі зміни, невідомо.

Приєднуйтесь до нашого нового каналу в Telegram

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.

Варіанти - онлайн газета новин Львова. Інший погляд на львівські новини та новини львівщини. Завжди свіжі новини про Львів, про львів'ян і не тільки. Тут новини у Львові оновлюються постійно.