Світлана Стечак: Львівщина терміново має змінити підходи до логістики пасажирських перевезень
Розмова з керівником Центру пасажирських перевезень Світланою Стечак.
Варіанти розмовляють зі засновницею та керівником Центру пасажирських перевезень Світланою Стечак.
Світлано, як давно Ви займаєтесь наданням сервісних послуг у сфері пасажирських перевезень?
Майже все своє життя. Під час навчання в інституті я влаштувалась на свою першу роботу, яка була пов'язана з перевезеннями. Після здобуття вищої освіти я працювала у відомого туристичного оператора МeestTоur. На той час лише МeestTоur мав ліцензію на організацію чартерних авіарейсів на Балкани. Я відповідала за болгарський напрямок. Моїми обов'язками була праця з клієнтами, консультації, логістика тощо. З 2015 року я стала засновницею та керівником Центру пасажирських перевезень, який надає повний спектр сервісних послуг з організації міжнародних та внутрішніх пасажирських перевезень, як індивідуальних, так й групових.
Що Вас найбільше приваблює у вашій праці?
Спілкування з клієнтами. Люди як дають тобі енергію, так і забирають, адже кожен випадок в нашій роботі є унікальний. Коли за день спілкуєшся з 40 клієнтами, то це дуже важко. Однак коли клієнт до тебе повертається, коли він тобі довіряє, постійно користається лише твоїми рекомендаціями та послугами, то це приносить невимовне задоволення, надає стимулу рухатись далі, розвиватись.
Центр, який Ви очолюєте, припиняв роботу через карантин?
Ні, ми продовжуємо постійно консультувати своїх клієнтів в різних формах, оскільки потреба в наших послугах лише зростає. Умови пасажирських перевезень у всіх країнах світу через епідемію постійно швидко змінюються, люди не встигають слідкувати за цим і тому часто не знають всіх нюансів. Для українців, які подорожують світом, значною проблемою стало те, що у багатьох країнах їм обмежили в'їзд чи транзит.
Наприклад, Угорщина чи Словаччина, навіть якщо ви маєте документ про те, що це країни вашого постійного проживання, вас можуть не впустити, якщо ви їдете автомобілем з України. Польща натомість не надає українцям дозволу на транзитний проїзд до інших країн Європи. Це ж стосується й авіаперевезень. Ми робимо все залежне від нас, щоб зменшити ризики закордонних подорожей, зробити їх зручними та безпечними для наших земляків.
Як сьогодні виживають міжнародні пасажирські перевезення?
Зрозуміло, що доля туристичних перевезень впала майже до нуля через обмеження, які пов'язані з пандемією. Ринок міжнародних пасажирських перевезень вдається підтримувати завдяки регулярним пасажирським перевезенням. Тому сьогодні велика частина наземного транспорту простоює, тому що власники не мають замовлень. За останні три-чотири роки, тобто за час дії безвізу, в Західній Україні ринок міжнародних пасажирських перевезень не лише сформувався, але й на ньому відчувалась сильна конкуренція.
Лише у Львові діяли чотири потужні транспортні компанії, які надавали послуги у сфері міжнародних пасажирських перевезень. Під тиском конкуренції, адже досвідчені пасажири висувають значно більше вимог до якості й безпеки своїх подорожей, більшість перевізників у 2019 році суттєво оновили автопарк. Проте зараз все поставили на паузу: туристичні перевезення не працюють, але й регулярні пасажирські перевезення скоротились через те, що в умовах карантину більшість положень безвізу не працюють.
Ваш прогноз щодо пожвавлення міжнародних пасажирських перевезень?
З великою долею обережності, але ми таки закладаємо у свої розрахунки те, що ситуація стабілізується десь на початок 2022 року. Наступного року ми очікуємо поступове зняття обмежень для українців на міжнародні поїздки. Є певні сигнали, які вказують на те, що Євросоюз планує десь у березні, не раніше, відкрити для українців можливість подорожувати з гостьовою метою, про туристичні поїздки ніхто ще не починав мову. Це ж стосується й авіаперевізників.
Чи всі перевізники та компанії, які надають сервісні послуги, зможуть пережити таку тривалу кризу?
Залишаться тільки ті, хто має гроші на самоутримання. Тому що сьогодні перевізники якщо й працюють, то будь-який рейс або нульовий або мінусовий за прибутками. Щоб рейс був рентабельний, він має бути заповнений пасажирами мінімум на 60 відсотків в обидва боки. Якщо ж говорити про перевезення, які обслуговують заробітчан, то відомо, що більшість з них купують квиток лише в один бік. Це дуже сумно.
Хочу наголосити, що українські перевізники, в порівняні зі своїми колегами в інших країнах Європи, перебувають сьогодні у вкрай невигідній та скрутній ситуації. Тому що жодній іншій країні на період карантину не зупинялась робота залізниці та продовжували працювати внутрішні авіаперевезення та автоперевезення. В Україні транспорт і пасажирські перевезення повністю зупинили. І сьогодні влада не поспішає на допомогу тим, хто опинився в кризі.
Чи можна сказати, що ринок міжнародних пасажирських перевезень не лише впав, але пішов у тінь?
Така тенденція спостерігається, оскільки ніхто не хоче працювати у збиток. Ріст частки тіньових перевезень – це не лише втрати для місцевих і державного бюджетів, але це також зростання потенційної небезпеки для пасажирів та зниження якості послуг, які вони отримують.
Що Ви можете сказати ситуацію на ринку пасажирських перевезень всередині Україні?
Система пасажирських перевезень всередині України потребує модернізації та значних капіталовкладень. Наша держава таких коштів не має, а тому очевидно, що якщо ми прагнемо до швидких і якісних змін, то потрібно залучити до процесу приватні інвестиції та кошти місцевих громад.
Нещодавно на прохання моїх колег і друзів із середовища Львівської обласної організації ВО "Батьківщина" я увійшла до кола експертів, які поставили собі за мету зрушити з місця і добитись успіху в питанні реформи системи міжміських і міжрегіональних перевезень на Львівщині. Це не значить, що в містах з ними все добре, ні. Але якщо в обласних центрах хоча б мають кошти на оновлення автомобільного парку, то коли говорити про пасажирський транспорт, який обслуговує потреби населення районів, а також курсує на міжрегіональних маршрутах, то мені реально страшно за людей, які оплачують та користуються цими послугами.
Чи є вже висновки Вашої аналітичної роботи?
Готова озвучити лише деякі з них: в умовах реформи децентралізації необхідно терміново змінити підходи до логістики пасажирських перевезень, розробити нові маршрути, створити нову інфраструктуру перевезень, щоб людям було зручно добиратись до обласного, районних і адміністративних центрів громад, оскільки саме в цих населених пунктах їм надаватимуть всі основні адміністративні та соціальні послуги. Наразі, як мене запевнили мої колеги, ніхто у Львівській області не провів відповідних логістичних досліджень, не визначив об'єми та трафік нових маршрутів, не уклав нових схем і не подбав про те, щоб довести всю цю інформацію до перевізників, які зацікавлені в роботі на ринку перевезень.
Тобто нас чекає колапс на ринку внутрішніх пасажирських перевезень?
Сподіваюсь, що до того не дійде, адже за нашими рекомендаціями ВО Батьківщина відразу на першому пленарному засіданні Львівської облради після виборів поставить вимогу термінової розробки нової Стратегії та Програми пасажирських перевезень в області. Ми готуємось активно включитись до цієї роботи в рамках постійних депутатських комісій облради та шляхом проведення консультацій для працівників виконавчої гілки влади на Львівщині.
Ви продовжите співпрацю з командою Батьківщини?
Так, тому що я сподіваюсь, що саме нашій команді вдасться досягнути успіху в реалізації проєкту реформування системи пасажирських перевезень на Львівщині. На моє переконання, ВО Батьківщина – єдина поміж політичних партій в Україні, яка серйозно і послідовно займається розв'язанням проблем людей, відстоює в першу чергу їхні інтереси та досягає результату. Саме тому люди протягом багатьох років довіряють цій партії та її лідерці Юлії Тимошенко.
фото: Фб Світлани Стечак