Петро Гаврилюк,  25 липня 2022

Митниця дає добряче

Урожайна тінь хабарництва на Львівській митниці попри всі зміни керівництва та війну.

У липні радник Голови ОП Тимофій Милованов в ефірі національного телемарафону заявив, що з волонтерів "Київської школи економіки" під час ввезення швидких та аптечок для фронту на Львівській митниці вимагали хабар.

"Звинувачення достатньо потужне, але деталі пан Милованов наводити відмовився. Мовляв, написана заява і слідчі мають розібратися", – прокоментував журналіст Євген Плінський, який багато років розслідує факти корупції на митницях України.

Перед тим, у липні СБУ викрила злочинне угрупування, члени якого заробляли на ввезенні та позачерговому оформленні імпортних автівок. Схему, за даними слідства, організували посадовці Львівської митниці, митні брокери та іноземець. Загалом через цю схему за чотири місяці ввезли понад 40 тисяч авто з іноземною реєстрацією.

За попередніми даними незаконні прибутки учасників схеми складали мільйони доларів США. Як встановили правоохоронці, за суму від 500 до 1000 доларів спільники гарантували створення "зеленого коридору" на ввіз авто з-за кордону. Зокрема, вони підробляли документи для того, щоб поставити автівки на облік без попереднього зняття з іноземної реєстрації. За безперешкодне митне оформлення клієнти повинні були доплатити. Цю послугу підозрювані надавали за 50-150 доларів. Слідство в цій справі триває.

Але повернімося до заяви Тимофія Милованова. Українські медіа проігнорували його переконання про необхідність реформи роботи митниці, а також й те, що радник наголосив на тому, що робити це потрібно швидко попри війну. Можливо, що це сталося тому, що в Україні з огляду на досвід попередніх реформ митниці, сьогодні практично ніхто вже не вірить в успіх подібних змін. Нагадаємо, що українська митниця пережила дві реформи протягом останніх семи років.

І обидві вони виявилися лише частково успішними через те, що попри зміну структури та керівництва, все інше залишалося стабільно незмінним, жодної кадрової ротації не відбулося. Митники продовжують жити корумпованими схемами, які нині, зазвичай, називають проєктами. Цю кадрову "стабільність", яку експерти вважають однією з основних передумов корупції на митниці, можна відслідкувати на прикладі той же Львівської митниці.

У квітні 2021 держава оголосила боротьбу з корупцією на митниці, а Рада нацбезпеки і оборони України ввела персональні санкції проти 10 найбільших контрабандистів України. Тоді ж Держмитслужба повідомила, що понад 100 працівників митниці в різних областях відсторонили від посад через ймовірну причетність до контрабанди та корупції. Найбільше, 46 працівників, звільнили на Галицькій (так тоді називалась Львівська – ред.) митниці. Проте вже у липні 2021 року СБУ скерувала до Держмитслужби листа, де наполягала на звільненні 22 працівників митниці, які, як стверджувала СБУ, потрапили до санкційного списку РНБО, який затвердив своїм указом президент Зеленський.

Серед посадових осіб під "санкціями РНБО" та яких СБУ просила звільнити або усунути були шість львівських митників: начальник ВМО №1 ТП "Яворів" Львівської митниці Олег Баран, начальник відділу протидії незаконному переміщенню наркотиків і зброї Львівської митниці Володимир Качмарський, начальник ВМО №2 ТП "Яворів" Львівської митниці Володимир Юськів, головний держінспектор ВМО №2 ТП "Яворів" Львівської митниці Василь Леськів, держінспектор ВМО №3 ТП "Яворів" Львівської митниці Тарас Шайда та начальник СБ Львівської митниці Юрій Пшеничний. Як з'ясувалося згодом, причиною звернення СБУ стало те, що практично всіх митників, яких підозрювали у корупційних діяннях, так й не звільнили, і вони залишилися на своїх посадах.

Тодішній начальник Галицької митниці Ілля Ніжніков так пояснив ситуацію.  

"У квітні Державна митна служба надіслала до Галицької митниці список осіб, які, ймовірно, могли бути пов'язані з контрабандними схемами. Щодо них було порушено дисциплінарні провадження, які тривали два місяці. Для підтвердження чи спростування їхньої вини було скеровано запити у правоохоронні органи. Однак дисциплінарні провадження були закриті у зв'язку з відсутністю у їхніх діях дисциплінарних проступків та підстав до притягнення до відповідальності.

Митники повернулися до виконання службових обов'язків. Крім того, працівники Галицької митниці проходили тестування, які складалися з трьох етапів. Перший — на знання законодавства. Другий – на загальні здібності. Хто успішно пройшов два по­передні етапи, допускався до тестуван­ня на благонадійність. За результатами проведених тестувань було визначено, хто з працівників рекомендований умовно, рекомендований, умовно не рекомендований, для переведення на Львівську митницю… Троє залишилися на посадах у Галицькій митниці, яка перебуває у стані ліквідації, 43 переведені на Львівську митницю", – наголосив він. 

У грудні 2021 року реформовану Львівську митницю очолив новий в.о. начальника Данііл Меньшиков, який, як і його попередники, не побачив причин для кадрового оновлення складу. Тому навряд чи є причини дивуватися черговому сплеску скандалів за участю львівських митників.

Громадський діяч Іван Спринський, який як і журналіст Плінський, вже декілька років бореться з корупційними схемами на митниці, висловив сподівання, що після гучного скандалу зі схемами на розмитнені автомобілів, влада зверне увагу та проведе ротацію кадрів на Львівській митниці.

"У світлі останніх подій є сподівання, що Президент зверне увагу на Львівську митницю, тоді, мабуть, з'ясується хто на рівні офісу підставляє Зеленського. Ну от всім відомо, що на пільговому розмитненні авто Мєншиков збагатився на приблизно 50 млн $., завів назад митничку Заброварну Олесю керівником зміни на Угринів (та, що на бабусю записала Ролс-Ройс за 350 тис. $), курує напряму "Шегинську мафію", зрештою всіх, кого повиганяли, і людей тих, хто був у санкційних списках повернули на митницю. Нова генерація митниці може бути лише, якщо принципово виженуть всіх старих, буде електронна форма подачі документів, і припиниться діяльність цілої мережі трьох структур коли під документами "пустих фур та мікроавтобусів" державі завдають збитків щодоби на мільйони доларів США.

Про яку економіку ми говоримо, про який середній бізнес, якщо половина товарів їде у чорну або "під фонд". Та поки буду готувати інформацію про статки митників за кордоном. Ви думаєте у них бізнесу у Львові, та ні в Гданську, Варшаві, Берліні, Римі, Неаполі, Лондоні, це ціла мережа заснована на поштових перевізниках, спільних підприємствах, компаніях з іноземним капіталом – вкраденим в Україні, благодійних фондах… Львівщина їм потрібна лише, щоб завозити за заниженою вартістю вантажі чи просто в чорну й далі грабуючи нас з Вами", – написав він у своєму ФБ.

У коментарях в соціальних мережах та на сайтах можна знайти не один гнівний допис про схеми й побори, які тривають на Львівській митниці, а також відверто називаються й тих, хто це кришує роками. Наприклад, на сайті ОРД.

"Хочемо проінформувати Вас про неприпустимі факти тиску на осіб, що здійснюють підприємницьку діяльність пов'язану з митними оформленнями на Львівській митниці. Брокерська спільнота обурена тим, що їм нав'язують незаконні регулярні платежі призначені для очільника внутрішньої безпеки на Львівській митниці Юрію Пшеничному, при чому в залежності від групи товарів встановлені відповідні тарифи ціноутворення яких може пояснити хіба сам Пшеничний.

Таку ситуацію пояснюють тим, щоб попри законність своєї діяльності уникнути штучно створених додаткових перешкод та тиску з боку зазначеної особи. Така тенденція спостерігається на всіх митних постах. Контроль за незаконною діяльністю здійснюють особи на місцях, які уповноважені на це особисто Пшеничним! Пшеничний працює попри часту зміну керівників. У наближених до нього колах вихваляється високими зв'язками та покровителями. Такий стан речей несумісний з задекларованими очільниками держави гаслами про боротьбу з корупцією. Спільнота брокерів".

В.о. начальника Львівської митниці Данііл Меньшиков пообіцяв журналістам розібратися з тим, хто й за яких обставин вимагав хабаря у волонтерів "Київської школи економіки". Посадовець запевнив, що винних обов'язково притягнуть до відповідальності, а про результати службового розслідування повідомлять громадськість. Інші, більш радикальні кроки для подолання корупції в роботі Львівської митниці, він поки не озвучував.

Приєднуйтесь до нашого нового каналу в Telegram

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.