Зміст статті

27 вересня 2022

Мар'яна Кричковська: Львівська ОВА намагається одноосібно формувати обласний бюджет 2023

Експертка місцевого самоврядування Мар'яна Кричковська про повноваження Львівської ОВА під час воєнного стану.

Варіанти розмовляють з юристкою, експерткою місцевого самоврядування Мар'яною Кричковською про повноваження Львівської ОВА під час воєнного стану, зокрема й формування бюджету Львівської області на 2023 рік.

Поясніть, будь ласка, чому трактування та застосування частини 3 статті 10 закону 2259-ІХ представниками військової адміністрації зіштовхнулося з нерозумінням з боку правників та депутатського корпусу?

У самій нормі законодавець вжив три рази фразу "у разі": "У разі утворення обласної та/або районної військової адміністрації на період дії воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення чи скасування, у разі тимчасової окупації або оточення адміністративного центру області або у разі прийняття Верховною Радою України за поданням Президента України відповідного рішення". 

Відповідно, облдержадміністрації потрактували це в такий спосіб, що обласні військові адміністрації утворюються просто на підставі указу президента, у разі тимчасової окупації або оточення, а також у разі прийняття Верховною Радою України закону за поданням президента.

Тобто, ОДА розглядають ці варіанти як три окремі випадки. Наслідком цього стало те, що на практиці ОВА перебрала на себе права щодо розпорядження обласними бюджетами, а також закрила інформацію щодо використання коштів з обласних бюджетів. Це все відбувається саме на підставі цієї статті.

Проблема в тому, що норма статті частину 3 статті 10 виписали неточно, а отже її можна трактувати по-різному. Це визнали автори закону та експерти, які в коментарях пояснювали, що в законі йдеться про конкретні випадки, коли військові адміністрації знаходяться на тимчасово окупованих територіях чи про обласні центри, які знаходяться в оточенні, або якби Верховна Рада України прийняла якесь окреме рішення.

Але коментарі не мають сили закону, тому деякі ОВА, як наприклад, Львівська ОВА, яку, нагадаю, створили на підставі указу президента про запровадження воєнного стану, не звертає уваги на роз'яснення законодавців та експертів. 

Львівська область не є в зоні окупації чи в оточенні, Верховна Рада України жодного рішення наразі жодного рішення про Львівську обласну військову адміністрацію не приймала, але Львівська ОВА, яка перебрала на себе права щодо розпорядження бюджетом від Львівської обласної ради, й досі їх не повернула.

Мар'яна Кричковська

Які наслідки це матиме для обласного бюджетного процесу на 2023 рік?

Львівська ОВА намагається одноосібно формувати обласний бюджет на 2023 рік. Це порушує принцип колегіальності, який заклала Конституція (поділу влади). Тобто одна людина, у цьому випадку це голова Львівської ОВА, затверджуватиме, а також підпише весь бюджет Львівської області на 2023 рок, тобто те, як житиме область.

То депутати Львівської обласної ради не обговорюватимуть та не прийматимуть бюджету?

Якщо зважати на трактування Львівської ОВА, то ні. Обласні комунальні установи подадуть пропозиції до бюджету, а ОВА потрактує їх на власний розсуд, оскільки закон дозволяє їм сьогодні не публікувати проєктів документів, зокрема й проєкт бюджету. Вони його приймуть і покажуть депутатам кінцеве рішення. Якщо взагалі ще покажуть, то на сайті з'явиться повідомлення про "Розпорядження голови ОВА про обласний бюджет на 2023 рік". У такій спосіб громада Львівщини дізнається те, яким чином та в якому напрямку рухатиметься Львівщина.

Останній законопроєкт, який народний депутат Віталій Безгін вніс до парламенту, не уточняє чинну норму частини 3 статті 10 закону 2259-ІХ?

Нині Верховна Рада України розглядає законопроєкт № 8056 щодо функціонування військових адміністрацій та місцевого самоврядування в умовах воєнного стану. Група народних депутатів запропонувала відредагувати у ньому норму, про яку йдеться, щоб вона сприймалась більш однозначно. Тобто, пропонують її викласти так: "У разі утворення ОВА у випадку тимчасової окупації або оточення адміністративного центру області, визнаними рішенням уповноваженого органу, або у випадку прийняття Верховною Радою за поданням Президента відповідного рішення".

У цьому варіанті утворення ОВА прив'язується не лише до указу Президента України, який він видав у лютому на початку військового вторгнення. Але також повинен бути й випадок, коли Кабмін своїм рішенням (у цьому випадку) пропонує визнавати територію тимчасово окупованою чи адмінцентр оточеним, або ж Верховна  Рада України прийме окреме рішення за поданням президента. Процедуру прийняття рішень прописали глибше і у ній відсутня можливість двозначного трактування.

Якщо законопроєкт ухвалять, то це створить умови для повернення бюджетного процесу до обласної ради?

Ми так сподіваємося. Але є ще одна проблема у перехідних положеннях Бюджетного кодексу. Йдеться про повну несумірність Бюджетного кодексу та Закону "Про правовий режим воєнного стану". Тобто є два нормативних акти, які по-різному регулюють розподіл повноважень між обласними радами та ОВА. І власне, вже є ініціативи та звернення з проханням вирішити цю правову колізію. Не може бути так, що нині вже фактично жовтень, а ми й досі не розуміємо, що буде з обласним бюджетом наступного року.

Потрібно вносити правки також у Бюджетний кодекс?

Було б правильно розв'язати проблему та розмежувати те: хто приймає цей бюджет і хто з ким що погоджує. Важливо також знати й те, хто повинен висвітлювати бюджетний процес та його результати. Адже якщо мова йде про тимчасово окуповані території, то ми розуміємо, що там один підхід, але якщо ми говоримо про Львівщину, яку визнали тиловою областю, то ми не можемо застосовувати однакові підходи і, щобільше, ховати від громадськості проєкти нормативних актів.

Особливо, коли ми говоримо про бюджетні кошти, тому що нині на Львівщині маємо перевиконання обласного бюджету, тобто бюджет більший, ніж був у попередні роки. Ми всі розуміємо, що на першому місці є армія та її забезпечення, але ми також не маємо забувати й про розвиток області. Під час формування бюджетів варто обов'язково враховувати думку громадськості та депутатського корпусу.


авторка: Марина Яцюк

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.