Сергій Рачинський: Інструмент у наших руках

Сергій Рачинський: Інструмент у наших руках

Оля Вишня,  6 березня 2013

Про філософію нових медіа, необхідні знання і навички сучасного журналіста, у чому сила блогера, а в чому – журналіста і що найголовніше у нових медіа розповів у Школі журналістики УКУ Сергій Рачинський, журналіст, медіа-експер, блогер.

Протягом виступу Рачинського звучало чимало цікавих думок з приводу нових медіа і ролі інтернету у наш час, але відзначили найважливіше – найпрактичніше. 

Блогер vs журналіст

Актуальна тема, про яку і ми писали. От і Сергій Рачинський згадав про різницю між блогером та журналістом у своїй лекції.

Блогер сам по собі не має значення, за блогером стоїть мережа, саме як частина мережі блогер є цінним елементом, є частиною могучої системи.

А журналісти у нас поки що одинаки, вони не так інтегровані в мережу. Як тільки журналіст буде інтегрований в мережу так само як блогер, вони стануть фактично однаково значущими для медійного простору.

Вони будуть відрізнятися особистими якостями, але вони стануть рівноправними конкурентами. Сьогодні, на жаль, журналістика все ще залишається фрагментованою діяльністю, це наслідок причетності до організації, журналіст завжди був частиною якогось обмеженого колективу.

Сьогодні, виходячи за межі такого колективу, він має інтегруватися в нове середовище – в мережу. А в цьому середовищі вже комфортно почувають себе люди, які працюють тут не один рік і вони не називають себе журналістами.

Є одна важлива річ – треба розуміти, що за кожним блогером, кожним аматором стоїть його мережа.

Що треба знати, щоб почуватись комфортно у світі сучасних нових медіаHard skills

Робота зі словом

Залучення великої кількості аматорських зусиль і як результат – ми втрачаємо якість мови, якою спілкуємось. Скільки б ми не робили відео, фотографій і слайд-шоу, без якісної мови ми нікуди не зрушимо.

Робота зі словом була, є і залишиться назавжди найважливішою. Треба закинути думки про те, що нібито в інтернеті і нових медіа значення слова менше.

Навпаки, на кожну людину, яка щось пише, покладається відповідальність за якість повідомлення, яке вона розповсюджує.
Отже, журналіст сьогодні має підсилити мовні здібності, треба розуміти, володіти і покращувати свою мову з кожним днем.

Соціальні знання

Журналісту потрібні соціальні знання. Він має знати не те, як написати правильний заголовок і як написати правильний лід, а те як працює суспільство, як працює економіка, політика.

Сьогодні журналіст стає частиною великого суспільного проекту і він має почуватись там комфортно, розуміючи, які процеси там відбуваються. Основи цих знань життєво необхідні.

Вчора без цього можна було обходитись, бо завдання журналіста було залучити фахівця, запитати у нього, витягнути у нього інформацію. Сьогодні журналіст має сам розуміти дуже багато речей, які раніше залишалися за межами його інтересів.

Обробка даних і статистика

Що таке вихід в мережу? Всього стає багато – багато людей, подій, явищ. Все це треба вміти статистично обробити. Якщо ви це розумієте – ви на правильному шляху.

Журналіст має знати основи статистичної обробки інформації. Це надзвичайно важливо і буде надалі важливо ще сильніше.
Ще один результат того, що журналіст знаходиться в новому медійному середовищі – це необхідність вміти вимірювати авдиторію, розуміти, хто тебе читає.

Project management

Кожен фрагмент зусиль є певним проектом і ним треба вміти керувати. Його треба створити, його треба спланувати, його треба зреалізувати, треба вміти модерувати ресурсами – все те, що сьогодні роблять фахівці, які називаються проджект-менеджерами.

У світі велике значення має вміння вести проект. От приблизно, як програмісти сьогодні формують свої проекти, так завтра буде реалізуватися медіа-проект. Кожна така діяльність – є проект і вона має бути професійно виконана.

Людина, яка володіє цими всіма навичками, її можемо назвати постжурналістом .

Чим постжурналіст відрізняється від журналіста?

Постжурналіст знає свою аудиторію. Бо він вміє її вимірювати, він вміє її порахувати і прорахувати. Він розуміє, для кого він працює.

Якщо ви хочете комусь допомогти зробити правильний вибір, ви маєте знати, хто він. Постжурналіст вивчає технології.
Пропонується сьогодні великий асортимент технологій, їх треба знати, бо вони – це один зі способів досягти економічної ефективності.

Якщо ми говоримо про те, що хочемо заробити тим, чим займаємось, треба орієнтуватись в сучасних технологіях. Співпраця з колегами – це та сама мережа. Тільки обмежена людина може думати, що самостійно щось можна зробити, щоб це викликало резонанс.

Зазвичай потрібно об'єднуватися для того, щоб реалізувати проект. Така співпраця дає сьогодні ефективний результат.
Журналіст сьогодні сам публікує свої матеріали. В тому вигляді, якому йому зручно і є запит у людей, для яких він працює, інструмент у наших руках.

Посторганізація

Тотальна залежність від цифрових технологій

СМS (Content Management System) – це система управління контентом. Хороший приклад – Wordpress. Це система, яка дозволяє людині, яка ніколи не займалась програмуванням, одразу отримати в своїх руках потужний інструмент для публікацій.

Це спосіб, яким обробляється інформація на вході, для того, щоб вона була на виході необхідної форми. Хакінг процесів – спосіб постійної готовності до того, щоб модернізувати існуючі речі. Ми не можемо залежати від процесів, які назавжди забетоновані.

Ситуація в організаціях – це те, що постійно міняється. До хакінгу ми маємо бути готові і активно це використовувати.
Що важливе для організації – це прозорість. Інтернет дає можливості для такої прозорості і нею треба користуватися.

Головний наслідок змін – відсутність наслідку. Зміни скрізь!

Нові медіа: переваги 

Медіа стали щирими, надійними, люди перевіряють один одного, коментують, інформація є прозорішою і надійнішою. Є багато діалогів, спілкування багатьох з багатьма – це основа сучасних медіа.

Особистість стає ключовим гравцем, не організація, не гроші, не ресурси, не матеріальний актив. Ми маємо справу з сервісом, а сервіс надають люди. Людина стає найважливішим активом і найважливішою цінністю.

І довіра. Завдяки цьому нові медіа мають шанс жити, бо тут неможливо змусити споживати. Ви споживаєте їх тільки тому, що ви їм довіряєте.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.