Розмова з кандидатом економічних наук Андрієм Новаком.
Війна змінила звички українців, а серед них і пристрасть до шопінгу. Вона на тривалий час зникла зі звичного переліку справ.
Проблема не лише у тому, що зараз в українців бракує грошей, а й у тому, що ще на початку війни більшість закордонних брендів полишили Україну й досі не повернулись.
Водночас вони зберігають за собою приміщення та витрачають чималі кошти на їхню підтримку. Про те, чи є перспектива повернення західних брендів в Україну ми говоримо з кандидатом економічних наук, головою комітету економістів України, президентом БФ "Нова країна" Андрієм Новаком.
Чому західний бізнес не поспішає повертатися до України, хоча зберігає тут свої торгові точки?
Після повномасштабного вторгнення багато західних компаній з міркувань безпеки, або зменшили свою присутність в Україні, або взагалі вийшли з українського ринку. Але в цьому році спостерігається зворотна тенденція. Повертаються виробничі та торговельні компанії. Тому що світ вірить в нашу перемогу. Нещодавно повернулась компанія H&M, також це зробив МакДональдз, який навіть нарощує свою мережу у нових містах України. Тенденція – віра в перемогу України та швидке відновлення української економіки.
Якщо говорити про МакДональдз, то вони повернулись одними з перших та працюють навіть у таких прифронтових містах як Кривий Ріг. Чому вони так поспішали?
Це рішення їхніх директорів. Попри те, що обстрілюються майже всі області та скрізь є ризик попадання. Однак є бажання заробляти та не втрачати заробіток. Ринок харчування дуже активний – від всього іншого людина може відмовитись. Тому компанії, які працюють на таких ринках, мають більшу готовність працювати та таку сміливість.
Чи можна порівнювати рівень присутності західних торгових марок перед війною і тепер. Що ми втратили?
Під обстріли потрапляли торгові центр у Кременчуку та Києві, де були прямі попадання. Це також спонукало західні бренди зменшувати свою присутність на українському ринку. Однак, як це не цинічно звучить, це трохи допомогло українським брендам, які отримали можливість зайти на звільнене місце. Тепер українських брендів стало більше на ринку одягу, взуття, хоча раніше там домінував імпорт.
Яким було співвідношення українських та імпортних торгових марок, і як воно змінилось тепер?
Залежить від ринку. На ринку продовольства та харчових продуктів переважають українські виробники, на ринку легкої промисловості була перевага імпорту. Якщо говорити про техніку, то є велика перевага імпорту. Ринки послуг – транспортні послуги домінують українські виробники. Послуги зв'язку – компанії українські, однак обладнання переважно імпортне. Втім зараз частка українських товарів практично на кожному ринку зросла. І цей успіх треба закріпити після повернення західних підприємств.
Як далі відбуватиметься повернення західних торгових марок, і як зробити так, щоб українські не втрачали свого місця на ринку?
Треба заохочувати українські марки, адже іноземні й так повернуться. Це наші робочі місця та більша частка сплати податків. Так роблять всі країни світу. Будь-яке економічне диво починалось з протекціонізму – підтримки власного виробника.
Зараз Україна воює, у нас суттєво зменшилось населення, а те, що залишилось – суттєво збідніло. Чим ми тоді цікаві для західного бізнесу?
Навіть за такого зменшенні населення український ринок є достатньо великим за європейськими мірками. Крім того, є перспектива стрімкого росту економіки після військово-політичної перемоги. Для цього десятки країн долучаються до відбудови окремих регіонів України. Це величезні кошти. Також Україна отримуватиме величезні відшкодування з російських активів. Це все йтиме на український ринок у всі галузі економіки. Мова про трильйони доларів протягом тривалого часу. Будь-яка західна компанія не проти долучитись до цього процесу.
Відносно спокійною в Україні є західна частина. Однак це, переважно, малі та середні міста. Київ – це для них ще в зоні ризику чи вже ні?
У зоні ризику, адже туди летить найбільше обстрілів. Водночас він є найбільш захищеним містом, де збивають практично все. Принаймні, я живу неподалік Києва й дефіциту товарів, якби в них буда потреба, я не відчуваю. Навіть у Києві немає дефіциту. Навіть у таких умовах український споживач має вибір.
Чи почнеться різкий, майже одномоментний вхід на український ринок відразу багатьох компаній?
Не думаю, що це буде відразу, кожна компанія сама приймає це рішення. Як мінімум, перечекають завершення опалювального сезону, коли нам обіцяють зробити холодну зиму. А вже з весни наступного року буде масове повернення іноземних торгових марок.
Розмовляв Олександр Сирцов, Канал свіжої історії. Відеоверсія інтерв'ю: