Паркування автомобілів на пішохідних переходах та тротуарах у Львові стало нормою для водіїв, а для багатьох мешканців міста, які не можуть вільно пересуватися вулицями - стихійним лихом. Особливо це стосується інвалідів, людей з візочками чи маленькими дітьми на руках, яким терпляче доводиться йти проїжджою частиною, порушуючи при цьому правила дорожнього руху та ризикуючи життям. Хто ж переможе в боротьбі за львівські тротуари: водії чи пішоходи?
Рух «Дайте пройти»: еволюція від протесту до конкретних справ
Найактивніші не так давно в мережі Facebook створили групу «Дайте пройти!», яка бореться з водіями, котрі паркують свої авто в недозволених місцях у Львові: на пішохідних переходах, тротуарах, паркових доріжках та ін.
Спочатку активісти розміщували в Інтернеті фото автомобілів порушників, дискутували. Далі вони провели дві протестні акції, вийшовши на вулиці міста та озброївшись наліпками «Мені плювати на всіх, паркуюсь, де хочу». Ці наліпки учасники протесту клеїли на неправильно припарковані автомобілі. Дехто з водіїв обурювався, інші ж просто ігнорували зауваження.
Ці акції, на думку учасника групи «Дайте пройти», депутата міськради Юрія Наумка, могли би мати більший успіх, якщо б робилися так, як у Польщі чи Росії. В цих країнах наклейки дуже важко відклеювалися з автомобілів, а також були майже метрових розмірів. І коли ними заклеювали лобове скло перед водієм, то це унеможливлювало рух. Якщо б водії два-три рази отримали такі наліпки, то, напевно, паркувалися б у відведених для цього місцях, - висловлює припущення Наумко.
Юрій Наумко додає, що ситуація з автомобілями на тротуарах в містах Європи відрізняється від ситуації у Львові тим, що в нас реально бракує місць для паркування, а закордоном - водіям просто лінь паркуватися у відведених для цього місцях.
На жаль, гроші на наліпки швидко закінчилися, а ситуація з паркуванням у Львові після цих двох акцій активістів руху «Дайте пройти!» не те щоб кардинально, але й зовсім не змінилася на краще. В якийсь період здалося, що ця громадська ініціатива вичерпала себе.
Однак, саме в цей момент в дискусіях народилася ініціатива встановлення антипаркувальних стовпців на вулицях міста.
Конкретні справи у Львові мають нелегкий шлях
Власне стовпців, а не клумб чи турнікетів, бо стовпці неможливо пересунути.
Почати вирішили з вулиці М.Вороного, яка знаходиться в центрі міста. Багато учасників групи скаржились, що пройти по тротуарах на цій вулиці вдень неможливо. З наявних обмежувачів є огорожа навпроти музею футбольного клубу «Карпати» і клумби перед банком та кафе «Хочу». Також на вулиці вже є стовпчики біля технікуму.
Якщо вдасться реалізувати проект на вул. М. Вороного, то активісти продовжуватимуть роботу на інших вулицях Львова, - запевнив нас Юрій Наумко.
Щодо фінансування цієї акції, то активісти планують знайти на ці цілі спонсорські кошти. Адже у бюджеті Львова на встановлення обмежувачів в’їзду у Львові виділено лише 70 тис. грн. І, зрозуміло, що більшість з них влада використає так, як їй здається корисним.
Багато мешканців міста готові облаштувати стовпцями територію біля будинків за свої кошти, але вони не знають, як це зробити: які дозволи потрібні, де їх виробити, де можна замовити виготовлення самих стовпчиків. Саме тому досвід, який сьогодні здобувають активісти групи «Дайте пройти!», оббиваючи пороги чиновницьких кабінетів задля того, щоб виробити дозволи на облаштування антипаркувальних стовпців на вулиці Вороного, в майбутньому повинен зробити цю процедуру максимально зрозумілою для їх послідовників. Адже інформацією про це вони охоче діляться на сторінках соцмереж.
Юрій Наумко також повідомив, що в липні на сесії міської ради буде ініційовано створення робочої комісії, яка займатиметься розробкою програми щодо обмежувачів в’їзду у Львові. До серпня ця комісія мала б завершити роботу над цим документом. Програма мала б включати всі нюанси, пов’язані з впровадженням обмежувачів в'їзду і допомогти усталити єдину процедуру їхнього встановлення.
Як виглядає процедура встановлення обмежувачів в'їзду у Львові сьогодні
Як пояснила голова Галицької райадміністрації Львова Ірина Маруняк, потрібно написати звернення до районної адміністрації, в якому б зазначалося, де саме мешканці будинку чи суб’єкти підприємницької діяльності хочуть встановити стовпці.
Потім необхідно розробити і додати схему території біля будинку, дати ескізи стовпців і їхні параметри.
Якщо комісія з охорони навколишнього середовища Львівської міськради не матиме заперечень і зауважень, то видається погодження, яке дозволяє встановлювати стовпці.
«Гармонія та порядок» VS «Дайте пройти!»
Як з’ясувалося, не всі львів’яни в захваті від того, що в місцях, де недавно незаконно паркувалися машини, сьогодні виростають різного типу обмежувачі.
Громадська організація «Гармонія та порядок» також переймається проблемою паркування машин у Львові в недозволених місцях. Проте, на відміну від «Дайте пройти», виступає проти огорож, турнікетів, стовпців, ланцюгових та інших відгороджень, оскільки вони псують благоустрій та зовнішній вигляд міста, особливо центральної частини.
Організація пропонує знайти альтернативні варіанти розв’язання проблеми паркування авто і затвердити на виконкомі Львівської міської ради спрощений порядок демонтажу огорож. Організація вже внесла до Львівської міської ради проект під назвою "Без стовпців і ланцюжків – увесь наш Львів".
Такий протест був би слушним, на думку Юрія Наумка, якщо б центр взагалі закрити для руху транспорту. Тоді усі огорожі і стовпці можна було б забрати. Та в даний час, коли центр Львова перетворився на суцільну стоянку автомобілів, виходом є якраз обмежувачі в’їзду.