Чорні вартові Садового: серйозний зашквар
Причини та наслідки затримання керівників Муніципальної варти у Львові.
Силовики вважають, що тривалий час у Муніципальній варті діяла добре відпрацьована система отримання необлікованої готівки
От як ви думаєте: а що робили на карантині гвардійці бургомістра Садового – його вірна Муніципальна варта? Ганяли бабусь-торговок городиною з-під ринків? Але ж їх там не було. Зганяли безхатьків із лавочок? Якось не по-геройськи та не гонорово для такої поважної структури. Може, обороняли міського голову від нападів монстрів – невідомих радикалів, озброєних ножами? Хіба в онлайні в Counter-Strike! Дехто бачив муніципальні патрулі, які намагалися лякати своїми чорними респіраторами матусь із дітьми в парках і стареньких на зупинках громадського транспорту. Але якщо хтось гадає, що цим діяльність вартових львівських підворіть і обмежилась, то він глибоко помиляється.
З допису у фейсбуку прокурора Львівської області Ірини Діденко (5 червня 2020 року):
Тепер відповідь на питання, чим насправді займається Львівська муніципальна варта міськради? За версією слідства: Комунальне підприємство міськради за бюджетний кошт повинно було забезпечувати охорону важливих та інфраструктурних об'єктів міста. Однак насправді вони, часто за готівку, охороняли об'єкти на приватне замовлення. Водночас отримуючи зарплату з бюджету. Як приклад, без офіційного оформлення договірних відносин упродовж 3 місяців надавались послуги охорони майданчика з продажу вживаних авто. Як оплату вказані особи, під контролем правоохоронців, одержали від замовника понад 80 000 грн. Під час передачі чергових 30 000 гривень їх викрито. Готуємо повідомлення про підозру та клопотання про обрання запобіжних заходів:
– Директору комунального підприємства
– Його заступнику
– Двом начальникам відділів
Спільна робота прокурорів, слідчих поліції за оперативного супроводу УСР в області ДСР НПУ.
Походивши кулуарами Львівської міськради, репортер "Ратуші" довідався, що каральний меч прокуратури впав на голови керівника ЛКП "Муніципальна варта" Львівської міської ради Павла Пеца і його підлеглих – Павла Коваля, Ігоря Вадюна та Андрія Качоровського, мешканців Львова, Винників та Брюхович. Заслужено чи ні – в перспективі вирішувати суду, але саме ця четвірка (як у Дюма!) вирішила охороняти у Львові, на вулиці Василя Стуса, 4 майданчик із продажу вживаних автомобілів.
Як пояснив репортерові "Ратуші" процесуальний прокурор Назар Мотрук, ЛКП "Муніципальна варта" у своєму статуті має пункт, який дозволяє таку охоронну діяльність, але за умови, що кошти за неї йдуть до міського бюджету, а не в кишеню веселунам, які попри бюджетні зарплати, вирішили поповнювати свої споживчі кошики коштом власне такого додаткового заробітку. Найцікавіше, що людина, яка зрештою написала заяву в правоохоронні органи, була готова платити кошти офіційно, але їй з місяця в місяць переносили дату підписання угоди, не видаючи на руки навіть квитанції про отримані кошти. А цей чоловік не був не те, що засновником фірми, він не був навіть її директором, то хто б повірив у його чесне слово на питання: куди ти подів гроші?
До своєї протиправної діяльності зловмисники залучили особовий склад підприємства, договірні відносини між ЛКП та підприємцями не були належно оформлені, а оплата за надані послуги проводилась готівкою. Поліцейські також зафіксували й факти одержання зловмисниками грошових коштів від інших суб’єктів господарювання за надання охоронних послуг, які надалі розподілили між усіма учасниками злочинної групи, але інкримінували наразі затриманим лише діяльність на вул. Стуса, 4.
Муніципальні керівники у кілька заходів отримали від чоловіка 83 тисячі 750 гривень, не залишивши майбутньому потерпілому на згадку про ці кошти навіть трамвайного талона! Найцікавіше, що безпосередньо охоронці в формі ЛКП, які три місяці пильнували майданчик з автівками, сьогодні стверджують, що окрім запевнень у прекрасному завтра, не отримали з рук керівників ані сольдо. Однак слідчі не особливо схильні вірити цим показам, тому що хто б три місяці виходив чергувати, отримуючи за це дірку від бублика? Тепер ці стражі переконують, що охороняли комерційний об’єкт у вільний від роботи час, хоча тут, звичайно, виникає закономірне питання: а хто, де і коли табелював їхній вихід чи не вихід на основне місце роботи?
Силовики порушили кримінальне провадження за ч. 3 ст. 368 (Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою) КК України. Новий кодекс дозволяє у цьому випадку саме таку кваліфікацію. Санкція статті передбачає покарання – позбавлення волі на строк від п’яти до десяти років з позбавленням права обіймати певні посади чи провадити певну діяльність на строк до трьох років, із конфіскацією майна. Прокуратура мовчить, але зрозуміло, що з доказовою базою все не просто залізно, а монолітно-залізно: окрім аудіозаписів, які робили співробітники відділу розслідування особливо тяжких злочинів (детективи) слідчого управління поліції Львівщини спільно з оперативниками Управління стратегічних розслідувань у Львівській області, увесь майданчик з автівками заповнений відеокамерами, які фіксували і прихід самих охоронців, і візити їхніх муніципальних керівників.
Чи знали про цей лівак у Львівській міськраді? Відповідь прогнозована, хоча не полишає одне запитання: а чому у Львівській міськраді нічого не знали про діяння комунального ЛКП, яке фінансується з наших із вами коштів і є предметом особистої гордості бургомістра Андрія Садового?! До речі, Львівська міська рада не надала затриманим свого адвоката. Як кажуть розвідники – кожен помирає наодинці.
Усі затримані перебули Зелені свята в СІЗО. Галицький суд призначив їм запобіжний захід тримання під вартою з можливістю внесення застави: трьом членам групи – по 84 тисячі гривень, одному – 44 тисячі. Керівники Муніципальної варти внесли заставу і вийшли з-за ґрат. Нині слідство встановлює, на яких іще привабливих комерційних об'єктах лівачили муніципальні вартові, на утримання яких Львівська міськрада виділяє на рік понад 30 мільйонів гривень.
У Національній поліції Львівщини репортерові "Ратуші" розтлумачили, що охоронні послуги приватним структурам ЛКП "Муніципальна варта" може надавати згідно з договором, за рішенням Львівської міськради та за особистим рішенням міського голови Львова. Оскільки вся верхівка охоронців правопорядку-муніципалів сиділа за ґратами (трохи кумедно, правда? – Авт.), то хто в цей період керував людьми в чорному – поліцейські просто не знають. Один із затриманих надав слідчим довідку про свою участь в АТО, але це навряд чи серйозно пом'якшить його провину. Якщо четвірка потенційних хабарників, які сьогодні показів узагалі не дають і провини своєї не визнають, спробує впливати на своїх підлеглих під час слідства чи навіть із ними спілкуватися, то вся застава автоматично перейде в бюджет, а керманичі Муніципальної варти опиняться знову в СІЗО.
Поліція вилучила ще й табелі (окрім журналів обліку на вул. Стуса, 4), і тепер визначатиме, чи не потягне ця історія ще й на статтю "Зловживання службовим становищем". Якщо хтось думає, що таку діяльність Львівське комунальне підприємство провадило лише впродовж останніх трьох місяців, то варто таких наївних людей розчарувати – кримінальне провадження датоване ще груднем 2019 року, тобто така діяльність була дуже системною. Чи йшли від цієї діяльності якісь стрілки нагору – можна лише фантазувати.
Валерій Веремчук, депутат Львівської міської ради (Народний контроль)
Я від початку був проти створення Муніципальної варта, яка є прикладом неефективного використання бюджетних грошей і неправильного підходу мерії у питаннях організації безпеки міста. Це штучно створена структура, з невластивими виконавчій владі функціями, з незрозумілими обов'язками. Навіть після скорочення там і досі роздутий штат – понад 100 працівників. Основне, що на їхнє утримання виділяються великі гроші з бюджету. У 2020-му році – це 35 мільйонів гривень. Нема грошей на зарплати комунальникам, зате є на таку собі приватну охорону мерії?
Я вже не раз наголошував, що Львову потрібно більше звертатися до приватного ринку надання послуг. Ми можемо обирати компанії та купувати послуги за вигідними цінами через відкриті тендери. Наприклад, ринок охоронних послуг у Львові достатньо великий і добре сформований, але якщо порахувати суми, які вливаються у Муніципальну варту, то побачимо, що їхні послуги дорожчі за ринкові. І те, що нині муніципалів упіймали на незаконній діяльності, наданні приватних послуг – це вже наслідок. Не маючи реальних обов’язків, вони шукають собі заробітків ще й на стороні. Разом із колегами ми вкотре будемо вимагати ліквідувати Муніципальну варту. Тим більше, що є готовий проєкт ухвали.
Сергій Івах, депутат Львівської міської ради (Європейська солідарність)
ЛКП "Муніципальна варта" існує в структурі міської ради ще з 2002 року, раніше воно називалось ЛКП "Муніципальна дружина", а з 2017 року – перейменоване в ЛКП "Муніципальна варта" і підпорядковане управлінню безпеки міста. Основними завданнями цього ЛКП є охорона громадського порядку та безпеки, однак загалом діяльність "Муніципальної варти" не можна назвати якісною та ефективною. Я ще в 2018 році досліджував це питання та ініціював внесення у перелік об'єктів, які повинна охороняти "Муніципальна варта", комунальних навчальних закладів – шкіл і садочків.
Однак реалізація ухвали відбувалась не надто активно, впродовж 2018 року під охороною муніципалів перебувало лише 40 шкіл, а в управлінні освіти цю ситуацію пояснювали браком кадрів у Муніципальній варті. І це враховуючи те, що штатний розпис цього підприємства, як і інших структурних підрозділів міської ради, одноособово формує міський голова, а на практиці постійно є випадки, коли мер своїми розпорядженнями перетасовує структуру виконавчих органів, то збільшуючи штат управління безпеки міста чи управління транспорту, то зменшуючи їхню чисельність, і навіть не повідомляє про це депутатський корпус.
З 1 січня 2019 року, згідно з рішенням виконкому Львівської міської ради, у штатний розпис навчальних закладів міста ввели посаду охоронця, а також депутати виділили 13 млн грн на фінансування витрат Муніципальної варти щодо охорони шкіл та садочків.
Однак, як бачимо на практиці, муніципалам значно цікавіше було надавати свої послуги приватному бізнесу, аніж громаді міста. Вважаю, що такі речі не можуть залишатись без покарань та серйозних організаційних висновків. Міський голова перетворив Муніципальну варту на свою приватну службу охорони, яка не виконує прямих функцій в інтересах громади міста, а натомість залучена в приватних заходах, які оплачуються не безпосередньо в міський бюджет, а в кишені нечистих на руку учасників цих заходів. Крім цього, міський голова використовує працівників Муніципальної варти як живий щит, який відгороджує його від людей – на вході в Ратушу, і, зокрема, й під час засідань виконкому, де обурені мешканці не могли висловити своє невдоволення містобудівною діяльністю Садового та його чиновників.
Водночас Муніципальну варту, очевидно, не обділили увагою та фінансуванням – на 2020-й рік, наприклад, у бюджеті передбачено виділення 32 млн 42 тис. грн у формі внесків на поповнення статутного капіталу ЛКП "Муніципальна варта". І це попри те, що до ефективності роботи ЛКП є низка питань у депутатського корпусу. Зокрема, ще в травні 2019-го року після заслуховування проміжного звіту про роботу Муніципальної варти, депутати підготували проєкт ухвали "Про припинення ЛКП "Муніципальна варта" способом ліквідації", зважаючи на брак достатнього організаційного та функціонального обґрунтування подальшої діяльності підприємства. Однак у сесійну залу цей проєкт ухвали не внесли. Очевидно, що не в інтересах міського голови позбутись своєї приватної служби охорони, і тому він й блокує винесення цього проєкту ухвали в сесійну залу. З огляду на останні події, я вважаю, що найближчим часом до цього питання депутатському корпусу варто повернутись та всебічно оцінити шкідливі наслідки роботи цього ЛКП для міської громади.
фото: Фб Муніципальної варти