article

Кшиштоф Хабєр про сміттєпереробний застій у Львові

Варіанти
четвер, 26 вересня 2024 р. о 15:30

Журналісти ІА Варіанти мали нагоду особисто поспілкуватись з Кшиштофом Хабєром, представником Control Process S.A, який безпосередньо відповідає у компанії за реалізацію проєкту ЄБРР з будівництва сміттєпереробного заводу у Львові.

У підсумках цієї розмови ми зосередились на трьох основних моментах, які турбують громаду Львова, а саме: питанні реальної вартості робіт будівництва заводу та його запуску в експлуатацію, даті завершення робіт з будівництва заводу, і, нарешті, причинах та наслідках гучного скандалу між владою Львова та польським підрядником, що привів до чергової зупинки робіт на цьому об'єкті. 

Про реальну вартість будівництва сміттєпереробного заводу

У вересні Львівська міська рада схвалила банківський кредит у розмірі 718 млн грн (приблизно 17 млн євро) на добудову сміттєпереробного заводу. Директор комунального підприємства "Зелене місто" Олександр Єгоров запевнив депутатів, що цих коштів буде достатньо для завершення будівництва та запуску заводу. 

Він обґрунтував необхідність кредиту тим, що у проєкті будівництва заводу, який профінансував ЄБРР, є лише будівництво основного корпусу сміттєпереробного заводу. Будівництво всіх допоміжних будівель та об'єктів інфраструктури, без яких цей завод не зможе працювати, забрали з договору і вони досі не є частиною контракту "Зеленого міста" з компанією Control Process S.A.  

Крім того, 31 травня 2024 року влада Львова підписала додаток до основного договору, Додаток № 8, де зобов'язалась до 30 вересня 2024 року завершити всі додаткові об'єкти, водопровідні, каналізаційні та електричні мережі та передати їх компанії Control Process S.A. Наразі місто навіть не розпочало ці роботи. До того ж ще у вересні 2024 року до компанії від міста надійшли письмові розпорядження про внесення чергових змін до проєкту будівництва основного корпусу. 

Кшиштоф Хабєр підтверджує інформацію львівських чиновників про потребу в додаткових коштах, але водночас вважає, що затвердженого кредиту може не вистачити для завершення будівництва заводу та введення його в експлуатацію.

"Я згоден з тим, що сказав пан Єгоров. Проєкт ЄБРР не передбачав будівництво всього заводу. І це важливо. Будівля, яку ми будуємо згідно з нашим договором, є лише однією з багатьох об'єктів заводу. Все інше, а це: інженерні комунікації, дороги, адміністративна будівля, вагова, водозбірний майданчик, споруда для збору відходів, укриття/бункер, очисні споруди – не внесли до нашого договору. У будівлі, яку ми будуємо, є біосушильна установка нашої власної розробки, лінія механічної обробки відходів, а також система внутрішнього контролю та безпеки. Буквально все це є технологічною розробкою (ноу-хау) нашої компанії" – пояснив він. 

У Польщі є лише один такий комплексний об'єкт в Ольштині, який збудувала компанія Control Process S.A., а в Україні такого об'єкта поки що немає.

Як стверджує Хабєр, з 2021 року, коли почалося будівництво сміттєпереробного заводу, й до нині влада Львова хронічно не виконує свої фінансові зобов'язання, має величезні затримки та проблеми зі своєчасними платежами. Наприклад, лише у березні 2024 року, тобто після майже трьох років затримок, Львівська міська рада прийняла ухвалу, якою затвердила та дозволила виплату індексації вартості робіт й обладнання, яка є обов'язковою для всіх контрактів ЄБРР, що тривають понад 18 місяців, а цей контракт уклали загалом на три роки. 

За його оцінками, сьогодні можна говорити про борг міста за роботи на об'єкті, який зводять за проєктом ЄБРР, у розмірі близько 5-6 млн євро. Також у майбутніх витратах на цьому об'єкті занижено розрахунок індексації вартості робіт і товарів. Сума індексації становить не 2,9 млн євро, як це прозвучало у звіті Єгорова, а понад 5 млн євро. Адже реальне збільшення витрат за цією позицією станом на квітень 2024 року, яке розрахував та затвердив інженер FIDIC за цим контрактом, становило 39%. 

Також сьогодні невідома остаточна вартість робіт з будівництва всіх додаткових об'єктів, які  входять до зобов'язань ЛКП "Зелене місто".  Її обрахують лише після завершення внесення змін до проєкту будівництва, які місто доручило зробити у вересні, а також офіційного затвердження проєктно-кошторисної документації інженером FIDIC.  

Щодо дати завершення будівництва та введення заводу в експлуатацію

Кшиштоф Хабєр переконаний, що будівництво всього заводу можна буде завершити у другій половині 2025 року, але лише за умови, що місто терміново виконає роботи, які за контрактом мало виконати до 30 вересня. 

Наразі виконали 70% будівельних робіт за проєктом ЄБРР. 70-80% обладнання заводу вже готове і його доставили до Львова. У першій половині 2025 року можна збудувати всі основні допоміжні об'єкти та під'єднати інженерні мережі, що наразі в договорі визначені як зобов'язання "Зеленого міста". Однак потрібно роботи розпочати вже зараз. Після цього компанії Control Process S.A. знадобиться ще кілька місяців для введення в експлуатацію всього об'єкта та калібрування ліній механічної та біологічної очистки ТПВ. 

Кшиштоф Хабєр разом з тим вважає, що дати, що озвучив Єгоров, а саме березень 2025 року, не є реалістичними. Це пов'язано з низкою процедурних та операційних питань. Він пояснив, що контракт, який підписали Control Process S.A. та ЛКП "Зелене місто", є міжнародним і відповідає стандартам FIDIC. Місто постійно вносить зміни до проєкту зовнішньої забудови, останні з них були на початку вересня. 

Після внесення змін до проєкту їх затверджує інженер FIDIC разом з новими фінансовими розрахунками. Тільки після цього можна розпочинати роботи. Все це забирає багато часу і затримує роботи. До того ж тривають проблеми зі своєчасними платежами, що б'є по українських та європейських компаніях, які будують і виробляють обладнання для цього проєкту. Наразі місто не оплатило рахунок на 430 000 євро. Наприкінці вересня буде ще один рахунок на понад 2 мільйони євро відповідно до бюджету будівництва. 

"Місто не може затримувати платежі, оскільки цей проєкт вимагає величезного грошового потоку, без якого роботи ніколи не будуть виконані вчасно", – зауважує Хабєр.

Кшиштоф Хабер також розповів, що будівництво сміттєпереробного заводу за проєктом ЄБРР зупинялось двічі. У період 24.02.2022 – 28.02.2023 через заборону FIDIC у зв'язку з війною, а у період 29.12.2023 – 27. 07.2024 через відсутність оплати за роботи та проблеми Львівської міськради з голосуванням ухвали щодо індексації вартості будівництва. 

Влада Львова намагалась взагалі не сплатити індексацію підряднику, і лише зупинка робіт та втручання ЄБРР змусили її визнати законність положення договору про сплату індексації та погасити цей борг перед підрядником. 

Якщо "Зелене місто" розірве контракт з Control Process S.A., то завод взагалі не збудують або затримки складуть багато років. Це пов'язано з тим, що авторські права та ноу-хау на проєкт заводу з перероблювання відходів та біологічного осаду належать компанії Control Process S.A..

"Я хочу нагадати, що в дуже складному тендері до кінця дійшли лише дві компанії, і саме Control Process S.A. виграла тендер, оскільки наша пропозиція відповідала всім технічним умовам та була найкращою за ціною", – наголосив Хабєр. 

Control Process S.A. володіє авторським правом на проєкт будівництва сміттєпереробного заводу, а також на обладнання: лінію з перероблення біологічних відходів, інші елементи комплексу та технологію перероблення відходів. Іншим компаніям доведеться з нуля розробляти проєкт обладнання для заводу, проводити тендери на виробництво та закупівлю нового обладнання. Це додаткові роки затримок та додаткові видатки. 

"Ми раді підтримці міського голови Андрія Садового, який в нещодавньому телеінтерв'ю дещо пом'якшив ситуацію та підтвердив, що договір залишається в силі і, що найголовніше, цей проєкт потрібно завершити. Тим самим він спростував попередні заяви деяких львівських медіа про можливість остаточної зупинки проєкту ЄБРР. Це єдиний правильний напрямок для цієї інвестиції, для мешканців Львова та області", – заявив Хабєр. 

Про реальну ситуацію з банківськими гарантіями Control Process S.A., а також загрозу зриву проекту ЄБРР

Польський підрядник вважає дії та заяви львівської влади про порушення ним умов контракту безпідставними, а її звернення до банку щодо повернення банківської гарантії – шантажем, що несумісний з умовами договору, оскільки місто має чинні гарантії від підрядника, а останній готовий їх оприлюднити.  

Також є висновок сертифікованого інженера FIDIC та відомої української юридичної компанії, які вивчали справу та підтвердили, що надані гарантії відповідають умовам договору. ЛКП "Зелене місто" та влада Львова володіють цими документами, які були їм офіційно надіслали. 

Кшиштоф Хабєр розповів, що за умовами міжнародного договору FIDIC, який підписали Control Process S.A. та ЛКП "Зелене місто", польська компанія надала три фінансові гарантії: першу – за належне виконання робіт, а дві інші – за отримання авансових платежів за виконання робіт і, відповідно, за виготовлення обладнання. Досить несподівано львівська влада зажадала повернення гарантії належного виконання робіт на суму 3,6 млн євро, посилаючись на те, що польська сторона не поновила її. Хабєр заперечив це, оскільки компанія надіслала листа, де зазначила, що продовжує попередню гарантію в повному обсязі та додала оригінал банківської гарантії, виданої, як і раніше, ING Bank Polska S.A. та KUKE (Експортно-кредитна корпорація). Та влада Львова, не дочекавшись закінчення терміну дії другої фінансової гарантії на авансовий платіж за обладнання на суму 4 млн Євро, зажадала також її виплати. 

Хабєр вважає, що ці дії завдали шкоди не лише самому проєкту, але й українським та європейським компаніям, залученим до проєкту, зокрема за підтримки польського уряду.

Польський підрядник негайно повідомив ЄБРР, а також Міністерство закордонних справ і Міністерство фінансів Польщі, про вимогу львівської влади виплатити кошти за двома гарантіями. 

"Справа знаходиться під контролем Міністерства закордонних справ Польщі. Оскільки ці банківські гарантії надали: ING Polska S.A. надало  20% від суми гарантій, а це банк Державного казначейства, а також KUKE – 80%.  Це експортно-кредитна корпорація, яка надає кошти на відбудову України й також підконтрольна Міністерству фінансів. Саме тому представники польського уряду втрутилися та ретельно контролюють цю справу", – пояснив Хабєр. 

11 вересня Хабєр зустрівся з представниками Львівської міської ради та ЛКП "Зелене місто" у Львові. Останні запропонували зняти вимогу про витребування гарантій, якщо польська сторона підпише новий Додаток №9, який зобов'язує Control Process S.A. виконати всі роботи, що пов'язані з будівництвом додаткових споруд, зовнішніх електричних мереж, мереж водопостачання та водовідведення і благоустроєм території у межах 34,6 млн євро, які виділив на проєкт ЄБРР. Тобто польському підряднику запропонували безоплатно виконати роботи, які мало б виконати ЛКП "Зелене місто" коштом міського бюджету.  

"Нагадаю, що ці роботи наразі перебувають у зоні відповідальності "Зеленого міста" і це підприємство мало їх виконати до 30 вересня 2024 року. А на цих додаткових об'єктах "Зелене місто" ще навіть нічого не починало робити. Крім того, новим додатком до договору пропонувалось обмежити рівень індексації вартості робіт та послуг відповідно до цифри, яку озвучив Єгоровим на пленарному засіданні Львівської міської ради 12 вересня, що є черговою спробою порушити договір. 

Також запропонували збільшити штрафні санкції з 0,1 до 0,2% за день протермінування виконання робіт.  І ще зазначили, що всі роботи мають бути завершені до березня 2025 року. Зі зрозумілих причин Control Process S.A. відмовилася підписувати такий невигідний додаток. Банк ЄБРР також висловив негативну думку щодо способів нав'язати нам умови, які в односторонньому порядку порушують принцип рівності сторін договору, надають необмежені можливості штрафних санкцій до підрядника та порушують правила тендеру ЄБРР від 2020 року й умови самого договору, який підписали сторони", – не приховує свого обурення Хабєр.

24 вересня компанія Control Process S.A. надіслала керівнику ЛКП "Зелене місто" Олександру Єгорову власну пропозицію щодо нового змісту Додатка №9.

"Ми запропонували взяти на себе зобов'язання допомогти, тобто виконати всі роботи, які належать до зобов'язань "Зеленого міста" і призведуть до завершення будівництва та введення в експлуатацію заводу у 2025 році. Тому що ми дійсно можемо допомогти завершити проєкт, але це має бути збалансована угода, яка враховує інтереси всіх сторін. Ми дуже розраховуємо на підтримку міського голови Львова та його втручання, тому що заява "Зеленого міста" про те, що немає гарантій або що гарантії погані, суперечить договору й висновкам юридичних фірм в Україні та організації FIDIC.  Ми знаємо, що міський голова Львова завжди ставив інтереси мешканців і міста вище за інші питання. Тут це важливо. Наразі просто необхідно завершити проєкт та його будівництво на благо мешканців й всього регіону та врегулювати ці суперечки. Найважливіше, щоб "Зелене місто" (пан Єгоров) відкликало свою вимогу про оплату двох з трьох чинних гарантій від KUKE та ING Bank Polska S.A., оскільки це дозволило б провести нормальні дискусії та заспокоїти ситуацію на політичному та банківському рівні", – зазначив Хабєр. 

фото: Львівська міська рада

Варіанти - онлайн газета новин Львова. Інший погляд на львівські новини та новини львівщини. Завжди свіжі новини про Львів, про львів'ян і не тільки. Тут новини у Львові оновлюються постійно.

Варіанти © 2012-2024