article

Кшиштоф Хаб'єр: Я не розумію дій міської влади Львова

Варіанти
четвер, 14 серпня 2025 р. о 10:42

Розмова з представником компанії Control Process S.A. Кшиштофом Хаб'єром щодо ситуації зі сміттєпереробним заводом у Львові.

Розмова з представником польської компанії Control Process S.A., що займається будівництвом сміттєпереробного заводу у Львові, Кшиштофом Хаб'єром, в етері Польського радіо у Львові. Кореспондентка радіо Марія Пиж люб'язно надала Варіантам переклад з оригіналу (з польської мови) цієї розмови для публікації.

Марія Пиж: Скандал у Львівській міській раді. Мала відбутися конференція з представниками компанії Control Process щодо заводу з перероблення відходів, проте конференцію зірвати.

Хаб'єр: Доброго дня, пані редактор. Вітаю вас, вітаю слухачів "Польського Радіо Львів". На сьогодні ми запланували пресконференцію компані Control Process біля Ратуші, щоб представити перевірені факти та надати документацію, що підтверджує поточний стан проєкту. 

Однак з'явилися представники міста Львова та ЛКП "Зелене місто", які мали на меті зірвати цю конференцію. Сподіваюся, що їм це не вдалося, а факти та наша позиція дійшли до незалежних ЗМІ, завдяки чому вся ситуація може бути коректно представлена слухачам і мешканцям Львова.

Марія Пиж: Польська компанія з повністю польським статутним капіталом Control Process будує у Львові завод із перероблення відходів. Це один об’єкт. Компанія не будує доріг, паркінгів, не відводить стічні води та не здійснює під'єднання до електропостачання, оскільки має конкретний договір на будівництво однієї будівлі на великій території.

Хаб'єр: Шановні пані та панове, коли оголосили тендер Міжнародного банку реконструкції та розвитку, то його місто сформулювало та контракт уклало так, що з нашого боку ми маємо виконати так званий основний виробничий корпус – майже 17-18 тис. м².

Загальна площа проєкту становить майже 8 гектарів. На цій території необхідно збудувати дороги, паркінги, водопровідні та каналізаційні мережі, систему відведення аміачних стоків, будівлі охорони, вагові, станції миття транспортних засобів, паркінги для сміттєвозів тощо. За все це відповідає місто, як і за придбання мобільного обладнання, зокрема навантажувачів для відходів. Наразі нічого з цього навіть не розпочали, а запустити завод неможливо, доки місто не виконає всі ці роботи на території проєкту. На цьому етапі це означає, що навіть якщо ми завершимо свої роботи приблизно за три місяці, то нам доведеться чекати, поки місто добудує решту об'єктів.

Марія Пиж: Де розпочали будівництво очисних споруд, щоб аміак не потрапляв до Полтви?

Хаб'єр: Каналізаційні очисні споруди – це відповідальність "Зеленого міста" як щодо постачання, так і щодо під'єднання. Потрібно прокласти зовнішні мережі, під'єднати будівлю, яку реалізує наша компанія Control Process, до очисних споруд зовнішніми трубопроводами, тобто виконати мережі енергетичні, каналізаційні та дренажні. Усе це має зробити місто. 

Коли це буде виконають? Не знаю, адже місто й досі мовчить. Вони знають, що їм потрібно щонайменше 8-10 місяців додаткових робіт. Ми подали на це пропозицію. Натомість вони не хочуть вести з нами процедури та намагаються силовим шляхом залучити до проєкту інші зовнішні компанії, порушуючи умови контракту та правила тендеру МБРР.

Також виникли питання щодо дозволу на будівництво, яке видали на нас як на генерального підрядника, який відповідає за все. "Зелене місто" хоче розділити це на кілька дозволів. Я не розумію цієї ситуації. Мене дивує те, що вони маючи повний комплект документів та пропозицій, могли б замовити роботи і якнайшвидше завершити проєкт уже наступного року. Час покаже, як це буде.

Марія Пиж: Компанія Control Process завезла на будівельний майданчик машини та обладнання. Чи все це можна запустити?

Хаб'єр: Безумовно. Наразі ми поставили 100% обладнання. 90% уже виставили у рахунках, решту 10% виставляємо поступово. Ми розпочали монтаж. Запуск лінії на 100% залежить від того, коли місто під'єднає весь завод, виконає зовнішні мережі, під'єднає об'єкт до "Львівобленерго" і забезпечить електропостачання потужністю 2,5 МВт. Наразі цього немає. Ми чекаємо, коли "Зелене місто" виконає свої договірні зобов'язання.

Марія Пиж: Як я розумію, то замість того щоб будувати очисні споруди, підвести електропостачання до заводу, звести паркінги та іншу інфраструктуру, Львівська міська рада вирішила звернутися до прем'єр-міністра Польщі Дональда Туска. Які реальні важелі впливу може мати прем'єр-міністр на компанію?

Хаб'єр: Я також не розумію цих дій міської влади, адже існують відповідна процедура, ієрархія та дипломатичний шлях. Минулого тижня ми зустрілися з міністром Павлом Ковалем, який від польського уряду відповідає за інвестиції в межах допомоги у відновленні України. Зустріч відбулася на території будівництва. Присутній був також пан Андрій Москаленко, гадаю, що від імені міського голови Львова Андрія Садового. 

У цьому контексті раптове звернення до прем'єр-міністра Польщі з проханням про втручання дивує, оскільки ми перебуваємо в контакті з міністерством, а проєкт відстежується як стратегічний. Є польські банківські гарантії. Міністерство фінансів через KUKE (Корпорацію страхування експортних кредитів) покриває 80% вартості банківських гарантій. Усі на це зважають. 

Менше ніж місяць тому відбувся незалежний арбітраж FIDIC – місто програло всі 9 пунктів: порушує контракт, затримує проєкт, прострочує платежі, не виплачує належних сум. Вважаю, що це спроба замилити очі мешканцям і перекласти провину на компанію Control Process, тоді як ми виконуємо роботи вчасно – настільки, наскільки це дозволяють отримані платежі. Навіть сьогодні не всі платежі з боку міста врегульовано. Це значні суми. Фактично ми попередньо фінансуємо цю інвестицію з власних коштів, і лише тому будівництво просувається вперед.

Марія Пиж: Хто у підсумку за все це платить?

Хаб'єр: У підсумку, як завжди в житті, платить платник податків. Дії міста, які вже підтвердив незалежний арбітраж FIDIC (це міжнародна система вирішення спорів), є для нього невигідними. Незалежний арбітр, якого призначив президент FIDIC, пан Роберт Верт, ухвалив рішення 9:0 на користь Control Process у всіх спірних питаннях, зазначивши, що місто неналежно виконує контракт, порушує його умови та спричиняє затримки у реалізації проєкту. 

Нагадаю, що проєкт мали завершити у 2023 році. Місто двічі підписувало з нами додаткову угоду про продовження строку виконання. Було передбачено, що ми відмовляємося від будь-яких претензій до "Зеленого міста", що не застосовувати штрафні санкції за ці затримки. Платежі призупинили понад півтора року тому – ми не отримували винагороди за виконані роботи. 

Будівництво зупинив інженер і замовник більш ніж на рік через початок війни. Попри це місто змусило нас не застосовувати штрафні санкції. Ми погодилися продовжити роботи. Тим більше тут для мене є незрозумілою нинішня поведінка влади Львова, яка відповідальна за ескалацію конфлікту. Адже саме в інтересах мешканців Львова завершити наші роботи протягом трьох місяців, якомога швидше виконати зовнішні роботи силами "Зеленого міста" та ввести об'єкт в експлуатацію. 

фото: ЛМР

Варіанти - онлайн газета новин Львова. Інший погляд на львівські новини та новини львівщини. Завжди свіжі новини про Львів, про львів'ян і не тільки. Тут новини у Львові оновлюються постійно.

Варіанти © 2012-2024