Депутати виступили звернулися до центральної влади з проханням не приймати законопроект 6062, який ліквідує бюджети розвитку в місцевих громадах.
Сьогодні, 4 листопада, на сесії Львівської міської ради з ініціативи фракції Європейська Солідарність депутати звернулися до центральної влади з вимогою не вносити зміни до Бюджетного кодексу України, які можуть "поховати" реалізацію розвиткових проектів у місцевих громадах.
Депуатти просять скасувати зміни, які суперечать децентралізації та ліквідують бюджети розвитку на місцях з 2023 року.
Звернення до президента, Верховної Ради та Кабінету міністрів озвучив депутат Львівської міськради від ЄС Володимир Марусяк.
Зміни до Бюджетного кодексу України хочуть внести законопроектом 6062, який зараз перебуває на розгляді Верховної Ради України.
Якщо документ приймуть, то джерела доходів бюджету розвитку закріплять за загальним фондом місцевих бюджетів.
"Це означає, що громади не зможуть зберігати кошти на депозитних рахунках, не зможуть належно планувати розвиток. Адже саме з бюджетів розвитку фінансуються капітальні видатки громад, які спрямовуються на: соціально-економічний розвиток, виконання інвестиційних проектів, будівництво, капітальний ремонт та реконструкцію об'єктів соціально-культурної сфери – шкіл, дитсадків, лікарень, житлово-комунального господарства, будівництво газопроводів і газифікацію населених пунктів, придбання шкільних автобусів та автомобілів швидкої медичної допомоги, тощо. Ліквідація бюджетів розвитку означає, що замість капітальних, інфраструктурних видатків на місцевому рівні ми побачимо, як за ці цільові кошти бюджетів розвитку буде лататися "поточка" місцевих бюджетів. Як наслідок через недофінансування місцевих бюджетів з Держбюджету" – наголосив Володимир Марусяк.
За його словами, ще один фінансовий удар по громадах проекту 6062 – пропонується в ч. 2 ст. 45 Бюджетного кодексу, згідно з якою "повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до Державного бюджету, здійснюється в межах коштів, наявних на єдиному казначейському рахунку".
У громад зможуть "помилково" забрати гроші, і вони потім змушені будуть чекати, коли гроші з’являться на казначейському рахунку. Подібні практики були лише при режимі Януковича.
Наступна зміна проекту 6062 – зміни до частини 4 статті 103-2 Бюджетного кодексу передбачається залишки коштів за освітньою субвенцією, що не використані протягом наступного бюджетного періоду, вилучати до державного бюджету. Тобто органи самоврядування повністю демотивуються в оптимізації використання цієї субвенції.
Законопроектом 6062 пропонується також доповнити Земельний кодекс (Розділ VI "Прикінцеві та перехідні положення") п.53, яким "установити, що у 2022 році надходження від викупу земельних ділянок державної та комунальної власності, передбачених пунктом 61 Перехідних положень Земельного кодексу України, зараховуються: 70 відсотків до спеціального фонду державного бюджету та спрямовуються на розвиток та поліпшення екологічного стану зрошуваних та осушених систем за рішенням Кабінету Міністрів України (у разі потреби з відкриттям нових бюджетних програм), погодженим з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету; 30 відсотків до бюджету розвитку місцевих бюджетів".
На думку депутатів ЛМР, це грубе порушення засад місцевого самоврядування, адже кошти від продажу земель комунальної власності на 70% будуть зараховуватися до Держбюджету.
"І ще одна груба антисамоврядна норма проекту №6062 – запропоновані зміни до пункту 21 Розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного Кодексу, за якими погашення заборгованості за середньостроковими позиками перед державним бюджетом, здійснюється "у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України". Сьогодні передбачено законодавче врегулювання погашення цієї заборгованості. Нагадаємо, йдеться про те, що ця заборгованість виникла при Януковичі-Азарову через недофінансування місцевих бюджетів і тепер Кабміну надається право встановлювати порядок, як громади мають цю заборгованість погашати. Тобто, місцеві бюджети при Януковичу змусили взяти на себе цю заборгованість, бо держава не платила по рахунках, а тепер пропонується громадам "погасити" цю заборгованість.
Врешті, згідно з проектом №6062, місцеві ради перетворюються в статистів формування місцевих бюджетів, бо Міністерство фінансів і посадовці місцевих державних адміністрацій отримують повноваження зупиняти рішення місцевих рад про бюджет" – йдеться у зверненні.
Тому на сесії Львівської міської ради депутати вимагають:
- у Кабміну відкликати законопроект "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України" №6062;
- у голови Верховної Ради вимагають у випадку розгляду проекту озвучити в залі позицію Львівської міськради та не використовувати під час голосування словосполучення "прошу підтримати та проголосувати";
- у президента повернутися до виконання функцій гаранта Конституції України, не допускати порушень міжнародних зобов’язань України, зокрема Європейської Хартії місцевого самоврядування та, у випадку прийняття законопроекту №6062, скористатись правом вето.
Публікація у межах Програми висвітлення діяльності Львівської міської ради, її виконавчих органів, посадових осіб та депутатів у засобах масової інформації.