Львівська міська рада врятувала від знищення унікальну мототрасу на Майорівці.
Втім для того, щоб повернути містові славу світового центру мотоспорту та створити повноцінні умови для розвитку екстремального спорту у Львові, владі потрібно зробити ще один важливий крок – врятувати від забудови та приєднати до траси мотокросу земельну ділянку, на якій з’явиться спортивна та відпочинкова інфраструктура.
Такий проєкт запропонувала громадськістю ще у 2022 році та не втратив своєї актуальності в час війни, адже спортивна та відпочинкова інфраструктура, яку пропонується збудувати при мототрасі, зможе служити повноцінною базою для реабілітації військових та поранених.
Чому для громади було важливо зберегти мототрасу на Майорівці
Це легендарна мототраса, яка не має аналогів в Європі, адже вона прокладена в реальному рельєфі. На мототрасі Майорівка організовували п’ять етапів чемпіонатів світу: у 1963, 1964, 1968, 1970, 1976 роках, а також безліч чемпіонатів СРСР, України, різноманітних міжнародних кубків. 1970 року на мототрасі "Майорівка" відбувся шостий етап Чемпіонату світу в класі 250сс - Гран-Прі СРСР, який був видатною подією для мотокросу.
У 2017-2019 рр. силами ГО "Мотоклуб Зазір’я" трасу для змагань з мотокросу було відновлено і навіть проведено масштабні змагання міжнародного рівня у рамках програми «Відкриті кубки Львова». В цих змаганнях, які проводились протягом цих років за сприянням влади Львова, брали участь одночасно понад сто спортсменів, серед яких були представники України, Польщі, Білорусії, Молдови, Естонії, Латвії.
За їхнім перебігом спостерігало близько 20 000 глядачів. Останнє не дивно, адже в багатьох країнах, зокрема, в США, мотокрос вважається четвертим національним видом спорту, а в Нідерландах — другим національним видом спорту після футболу. У 2019 році учасників міжнародних змагань з мотокросу на Майорівці вітав міський голова Львова Андрій Садовий, який сказав:
…Я переконаний, тут можна проводити європейські змагання, це прекрасна територія. Нам треба відновлювати славу мотокросу в Україні, щоб цей вид спорту був більш активний. Якщо буде інфраструктура – буде більше охочих. Ця територія – це власність громади, будемо тут розвивати мотокрос. Мені приємно, що мотокрос починає набувати популярності у Львові. Кубок Львова – це тільки старт. Наша мета – проводити тут чемпіонати світу з мотокросу. Такий досвід ми маємо – у 60-их роках тут відбувались етапи Кубка світу. Є сьогодні багато доручень, що треба зробити та що підготувати, саму інфраструктуру для вищого рівня, але приємно, що так багато людей сьогодні прийшло і всі мають хороший настрій
На жаль, не так сталось, як гадалось. В останні роки траса жила лише в моменти, коли там тренувались спортсмени. Вони разом з мешканцями району доклали максимум зусиль для її розчищення від різноманітного сміття, яке стихійно звозили та складали на її території, проводили мінімальний благоустрій території, розчищали джерела тощо в очікуванні рішень влади, які захистять цю територію від зазіхань забудовників та дозволять кардинально змінити ситуацію, даючи трасі новий шанс на життя і розвиток.
Мототрасу збережено
Перелом у ситуації наступив в лютому 2022 році. Саме тоді громадські активісти представили на розгляд влади розроблену фахівцями Концепцію ревіталізації мотокросової траси шляхом реконструкції під стадіон екстремальних видів спорту на вул. Медової печери.
Концепція передбачала як збереження самої мототраси, так і створення сучасної спортивної та відпочинкової інфраструктури впритул неї. І саме цей другий елемент, на думку авторів концепції, забезпечував можливість системного розвитку у Львові екстремальних видів спорту, а не лише мотокросу, а також створював шанс на перетворення цієї місцевості на місце активного відпочинку для львів’ян.
Комплекс споруд, які пропонувалось звести поблизу мототраси, охоплював стадіон екстремальних видів спорту, який містить скейт-парк, ролер-парк, беймікс-парк, скалодром та майданчики для воркауту та коворкінгу, тренувальні зали й майданчики, приміщення для глядачів, дитячі майданчики. Для комфортного проведення часу відвідувачів також передбачено спортивні кафе, магазини зі спортивним спорядженням та інвентарем, лаунж-зони.
Концепцію схвально прийняла громадськість та влада Львова. Тоді ж, у 2022 році, почалась робота над її втіленням в життя.
І от у липні цього року Львівська міська рада прийняла ухвалу "Про надання дитячо-юнацькій спортивній школі № 6 м. Львова дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Медової Печери у межах зеленої зони "Майорівка".
Як розповів депутат Петро Адамик, до розробки цього рішення, яке дозволить зберегти мототрасу, залучили як чиновників, так й депутатів, провели багато нарад. Після ж його ухвалення територію мототраси вже не можливо буде забудувати багатоповерхівками.
Заступник міського голови з містобудування Любомир Зубач також повідомив:
"Нарешті після всіх процедурних моментів можна сказати: відтепер чинна містобудівна документація передбачає – тут житлова багатоквартирна забудова неможлива. Тільки траса мотокросу. Проголосована на початку липня ухвала затверджує це остаточно і безповоротно.
Мототраса без інфраструктури не зможе розвиватись
Президент ГО "Мотоклуб Зазір’я" Володимир Муха, який зараз воює у лавах ЗСУ добровольцем, з ентузіазмом сприйняв звістку про рішення депутатів Львівської міськради та запевнив, що громадськість не зупиниться на досягнутому і буде послідовно добиватись втілення у життя Концепції ревіталізації мотокросової траси.
"Львівська міськрада зробила важливий крок у справі збереження та відродження траси мотокросу. Щиро дякую усім, хто був до цього причетний. Але це лише перший крок", – зазначив він у коментарі Варіантам.
Володимир Муха пояснив, що ухвала міськради вберегла мототрасу від забудови, але не передбачила території, потрібної для її розвитку, в тому числі для проведення міжнародних змагань, які це було раніше. І все тому, що поза ухвалою залишилась верхня ділянка по вул. Медової печери, яка необхідна для створення спортивної та відпочинкової інфраструктури.
"Без верхньої земельної ділянки, яка була передбачена нашою концепцією, не можна мріяти про реальний розвиток мотокросу. На цій ділянці традиційно розміщувались глядацькі зони та зони для спортсменів. Тобто це було місце, де вони готувались до виступів, зберігали та ремонтували свій спортивний інвентар. Тому коли ми готували свою концепцію, то передбачили, що саме на цій верхній ділянці розміститься стадіон, зал для тренування, бокси для мотоциклів та іншого реманенту, а також буде створена нові об’єкти для розвитку екстремальних видів спорту та відпочинку", — пояснив він.
Володимир Муха додав, що, на його переконання, пропозиції концепції в частині створення спортивної та відпочинкової інфраструктури при мототрасі набули нині ще одного важливого аспекту, а саме: в майбутньому всі ці об’єкти зможуть використовуватись для реабілітації військових.
"Я переконаний, що наші пропозиції не втратили своєї актуальності. Адже об’єкти, які пропонується спорудити на цій ділянці, можуть слугувати реабілітації військових та поранених", — наголосив він.
Президент "Мотоклуб Зазір’я" пообіцяв під час найближчої своєї відпустки до Львова звернутись до Львівської міської ради з офіційним проханням знайти можливість доєднати до траси цю верхню ділянку для створення спортивної та відпочинкової інфраструктури, без чого сама траса втрачає свою спортивну привабливість.
"Якщо не буде зроблено цього другого кроку, то всі слова про відродження мотоспорту у Львові залишаться лише декларацією", – висловив він переконання.
Голова депутатської комісії культури, молоді та спорту Львівської міської ради Лейла Мелесова-Вальчак запевнила Варіанти, що вона підтримує всі проєкти, котрі скеровані на розвиток спорту в громаді. Тому і в даному питанні зробить все необхідне для того, щоб створити умови для відродження мотокросу та розвитку екстремальних видів спорту в нашому місті. Втім давати більш конкретні обіцянки поки що зарано.
"Я знаю, що де-факто ця земельна ділянка використовувалась завжди спортсменами в процесі підготовки до змагань з мотокросу. Однак потрібно це питання дослідити де-юре, порадитись з фахівцями з земельного управління та юристами міськради, чи можливо це зробити і як що так, то що потрібно для цього. Я вже найближчим часом зв’яжусь з ними", — пообіцяла вона.