Пйотр Дамасевіч: Польща має привілей бути мостом між Сходом і Заходом
Розмова з куратором фестивалю Art Meetings Пйотрем Дамасевічем.
Запрошуємо до розмови з Пйотрем Дамасевічем, куратором львівської частини фестивалю Art Meetings. Відомим артистом, композитором, трубачем і активістом, який вже роками створює з нами фестиваль.
Пйотр відповів на запитання про ідею фестивалю Art Meetings, артистів, які виступатимуть у Львові, а також про стосунки між Польщею і Україною.
В одному з фільмів, який створили під час фестивалю Art Meetings у 2013 року Ти сказав, що "Цінність зустрічі проявляється у звуках". Що Ти мав на думці?
Треба розпочати з ідей Art Meetings. Під час фестивалю у 2013 році був реалізований фільм "Чим пахне Львів?".
У 2014 році акцент ми зробили на музиці, яка стосувалася запаху. У фільмі теж розкривалася тематика запаху, яку ми передали через музику.
У 2014 році ви закцентували увагу тільки на музиці?
Так, то був оркестр – колектив імпровізаторів. Імпровізована музика несе за собою велике значення і важливість зустрічі. У проекті брали участь музиканти найвищого класу, члени європейської авангарди, які зустрілися в одному місті, у Львові.
Запах це щось символічне, він розказує про щось недосяжне, але несе в собі колективну інформацію. Кожен розкодовує її по-іншому, суб'єктивно, бо ця музика є дуже абстракційною.
Зрештою, мені здається, що запах є найкращою формою переказу інформації, бо зможе передати її найбільше, і за долі секунди вмикає нашу уяву. З запахами часто пов'язані спогади з минулого, з дитинства, знайомі звуки, образи, рухи.
Маємо справу з музикою, яка не є очевидною, не перекажемо її в іншій формі, тільки через слух, який є абстракційним як і запах. Ці два явища можна порівнювати. Тому ми акцентуємо увагу на музиці.
Додаймо, що Art Meetings це зустріч з імпровізованою музикою, імпровізованою і тим самим дуже абстракційною.
Звідси напрямок до експерементальної музики, тобто підхід до теми запаху, що корелюється з пошуками і експерементом, які можуть наблизити людину до поглиблення свідомості.
У 60-х роках двадцятого століття серед контр культурних рухів було заявлено, що музика і мистецтво можуть змінити світ. Підштовхнути на зміни хоча б молодь. Чи залишилися ці ідеї актуальними сьогодні? Може мистецтво вплинути на польсько-українські стосунки?
На мою думку значення мистецтва збільшилося, бо сьогодні воно трактується як міжлюдські стосунки. Культура створює умови для того, щоб пізніше розмовляти про більш практичні речі, які вже на іншому рівні зближуються суспільства.
Можна сказати, що ми повинні йти від культури до політики. Треба шукати різноманіття, в якій буде єдність. Через акцептацію і толерантість до різноманітності повстає нова якість, багатша, глибша.
Сьогодні це виглядає по-іншому ніж в 60-х. Маємо менше протесту, більше дистанції. Повинні підходити до цього менш з практичної сторони, тобто звертати увагу не тільки на власне подвір'я, країну чи національність. Хотів би, щоб ми приймали перспективу: наша планета, наш космос, наш Всесвіт.
Ідея єдності і різноманітності це істота Art Meetings? Еднання через музичне різноманіття?
Так, це одна із передових ідей, які мені є дуже близькими, і які б хотів розвивати далі. Польща є мостом між світами. Найкращі цехи цивілізації Заходу можемо поєднювати з тим, що старе, органічне, натуральне у Східному світі.
Ми у винятковому місці, хоч і маємо історичний тягар. Це несе а собою симболіку і конфлікти. Але сьогодні ми повинні користатися з історичного досвіду науку, і дивитися в сторону надії. Бути поєднуючим елементом між різними світами.
Як проявляється ця єдність на практиці?
Хочу поділитися думкою запрошених нами музикантів. Були дуже задоволені новим досвідом. Більшість з них ніколи не була у Львові, хоч це і верхівка світової авангардної музики.
Минулого року мали один концерт імпровізованої музики. Цього року плануємо аж шість. Співпрацювати з нами хочуть ще більше талановитих музикантів. Для мене це дуже важливо, адже наша ідея зустрічі знайшла свою публіку, для якої імпровізована музика стала першим досвідом. Що немало важливо, ця тема є цікавою і для Польщі.
До Львівської частини фестивалю Art Meetings залишилися лічені дні. Як проходять приготування?
Дуже добре. Маємо вже підтведження від усіх запрошених музикантів. Будемо мати цікаві гурти і проекти. Між іншим проект Trans-fuzjа має цікавий склад: Анджей Баєр, Цезари Духновскі, Ігор Бокс і я. Трансфузію ми робили для проекту польського радіо, і нам дуже цікаво, як нас сприймуть у Львові.
Ще один гість це гурт Fire! Відома скандинавська авангардова група. Виступить тріо Elements. Плануємо теж представлення на львівському Форумі видавців, створимо музичну інтеракцію зі словом і текстом львівського поета.
Разом з Соренем Кнудсенем проведеш майстер-клас з імпровізації. Любиш навчити?
Загалом я маю вже досвід, бо був вчителем у середній школі, а також викладав в музичній академії. Мав можливість реалізації різних майстер-класів в різних місцях, а також працював приватним вчителем.
Майстер-класи для мене є частиною пошуку і творіння. Я не обмежуюся тільки переказом знань, я входжу у комунікацію з людьми. Для мене це і є творчістю. Кожна людина є кимось новим, по-іншому дивитися на світ.
Звертаю увагу на то, що роблять молоді люди, чого прагнуть, які у нього цілі. Сам вчуся на майстер-класах і трактую це як пригоду.
Програма багата на майстер-класи, хочу звернути увагу на прикладі гурту Зроби сам!, тобто заняття зі створення музичних інструментів з предметів щоденного вжитку.
Створює це місце для теорії, що все в цьому світі є музикою, яка спершу має зародитися в голові, в уяві. Потім, через свідомість, пізнаємо світ звуків та інструментів.
Все є звук, який можна використати для створення музики. Це і є основою цього майстер-класу. Наступним кроком є бачення матеріальних предметів і переробку їх таким чином, аби були вживані в музичному контексті.
Хочу запитатися про натхнення, яке черпаєш з Art Meetings.
Вона величезна, бо реалізовується в різних площинах. Я завжди був артистом, музикантом, і намагався ніколи не обмежувати себе ні в музиці, ні в музичних інструментах і в мистецтві загалом. Я в пошуку натхнення, прагнень, дослідження місць, видів мистецтва.
Art Meetings дає мені таку можливість, бо працюю з багатьма людьми в різних медіа: фільм, образ, слово, музика. Щороку створюємо щось нове, але я чудово себе почуваю в таких різносторонніх проектах. Ми реалізовуємо проекти в яких закодовані емоції, абстракції.
Як українська експериментальна музика презентує себе на Європейському рівні?
Українська авангардна музика виглядає по-іншому ніж західньо-європейська. Згадував, що Схід є ближчим до органічного, людського трактуванню мистецтва.
Захід у свою чергу трактує музику інтертекстуально і концептуально, хоч і має свої потреби емоційні і духовні. Мені здається, що Захід не повинен втрачати ідею духовності, яку плекає Схід.
Українські артисти цікавляться проектами Art Meetings?
Найбільшу участь українські митці взяли участь у зйомках фільму "Запах Львова" 2013 року. Ми знайшли одне одного в оркестрі імпровізованої музики, який супроводжував фільм.
Всі дуже зацікавлені як і концертами так і майстер-класами. Цього року привеземо багато майстер-класів для університетської аудиторії, основою яких буде імпровізація. Хочемо зачепити найновіші тренди і напрями в музиці.
І на завершення хочу запитатися, що чекає на глядачів Art Meetings?
Наші глядачі зустрінуться з новими ідеями, і новою якісною авангардною, експерементальною музикою. Це буде зустріч двох світів. Донедавна в Польщі люди дивилися в напрямок Європи чи США. Бачили там приклад того, як треба творити культуру.
Сьогодні цим епіцентром є Схід. Польща сильний край, якщо говорити про культуру, ми можемо сміло ділитися своїм досвідом. Обраний нами напрямок є адекватним, шукає відповідей на потреби і простору.
Розмовляв: Ігор Ванюрскі
Вдячність для Юстини Кропельницької за перевірку тексту
фото: slaskietrendy.pl