Сергій Соболєв: Ми відстоюватимемо призначення Юлії Тимошенко на посаду прем'єр-міністра
Розмова з заступником голови партії ВО "Батьківщина", народним депутатом України Сергієм Соболєвим.
З якими політичними силами Батьківщина готова увійти в коаліцію у Верховній Раді України?
Ми себе бачимо в коаліції однозначно зі "Слугою народу" і не бачимо в коаліції з Порошенком чи з Медведчуком. Нова коаліція повинна бути не просто 226, а як мінімум, 250 голосів. Тому я якраз бачу таку конфігурація, яка є можливою, ймовірною і достатньо серйозною для того, щоб це прорахувати до кожної букви коаліційної угоди. Парубій наостанок зробив подарунок українцям, щоб вони забули раз і назавжди про те, що творилося при ньому, і за його "папєрєдніків" з голосуваннями в парламенті. Він видав розпорядження про введення сенсорної кнопки. Це реакція на заяви з нашого боку, Батьківщини, і з боку Голосу, і з боку Слуги народу про те, що ми не допустимо того, що творилося за Януковича та Порошенкова у Верховній Раді, коли ключові голосування відбувалися тотальним кнопкодавством.
Якою є Ваша позиція щодо кадрів нового Кабінету міністрів?
Вважаємо, що ключове це не питання кадрів, а зміст коаліційної угоди і чіткий графік її реалізації через законодавці ініціативи та чіткі терміни їхнього ухвалення. Бо в попередній коаліційній угоді були дуже гарні речі, тільки без чіткого плану реалізації. Хто реалізовуватиме те, що визначено угодою, наступне питання. Переконаний, знайдуться політики, які ознайомившись з її змістом, скажуть: "Я готовий бути прем'єром, який реалізує цю коаліційну угоду". Коаліційна угода повинна включати в себе недоторкані речі, які стосуються конституційних основ держави: українська державна мова, курс на Європейський Союз і НАТО.
Ключове для нас питання аграрної реформи: створення мільйонів фермерських господарств, а не величезних латифундій. Треба стимулювати створення фермерських господарств, навіть через приватизацію земель сільгосппризначення розміром п'ять, максимум, двадцять гектарів. Це забезпечить стабільність для фермерських господарств. Але до приватизації не можна допустити тих, хто хоче займатися фінансовими, земельними спекуляціями на ринку землі, хто не хоче обробляти цю землю, а хоче її використовувати тільки як додаток до міжнародних аграрних монополій, які тут і далі будуть розглядати Україну, як місце для посіву соняшника, сої і вбивства ґрунтів. Саме тому для нас це питання дуже важливе.
Також, без сумніву, в коаліційній угоді потрібно зафіксувати питання боротьби з офшорами, з олігархами через відповідні законодавчі ініціативи. Коли ми побачимо, що така коаліційна угода народилася, що є чіткий план дій, то гадаю, що далі й актуалізується питання, хто це буде реалізовувати, хто буде прем'єром. Запит на прем'єрство Юлії Тимошенко достатньо високий. Вона має досвід, показала феноменальні результати на цій посаді у 2004 та на початку 2005 року, коли після розрухи Януковича, тотальної корупції, вона і міністр фінансів Пинзеник змогли збільшити майже вдвічі надходження до бюджету. Крім того, Тимошенко в 2007-2009 роках реально подолала в Україні економічну кризу світового масштабу. Все це дає підстави нам наполягати і відстоювати її призначення на посаду прем'єр-міністра.
Наскільки реальним є обрання Медведчука на посаду голови Верховної Ради України?
Це реально лише в хворій уяві Медведчука і так званої Опозиційної платформи Рабіновича та Бойка. Думаю, що це неможливо. Хіба що конфігурація коаліції буде Зеленський-Медведчук. Тоді таке можливо. Звичайно, що за такої конфігурації ми будемо в жорсткій опозиції. Для нас це буде найважливіше завдання, щоб не допустити такого розвитку подій. Якщо ж таке станеться, то будемо боротися з такою коаліцією.
Чи дотримуватимуться в новому парламенті права опозиції?
У 2011 році Янукович з Азаровим, Бойком, Льовочкиним, групою Фірташа- Ахметова, щоб помститися Тимошенко, як ключовій опозиційній силі, прибрали взагалі із закону "Про регламент Верховної Ради України" розділи "Коаліція", "Опозиція", "Права опозиції", де були чіткі права опозиції. Тобто, коли був уряд Тимошенко, то опозиція в парламенті мала посади керівників Бюджетного комітету, Комітету з питань свободи слова. Це все було. А згодом, коли регіонали були більшості, то забрали цей розділ з закону. Ми ставили це питання перед новою, європейською коаліцією, коли в ній ще були перший з п’яти років, заявляли, що треба негайно відновити цей розділ. Частково його відновили, але в частині "Опозиція" і все інше, його, на жаль, так і не відновили.
Тому що б не волали зараз представники Януковича, Медведчука, Порошенка і Яценюка, але вибачте, це ви зробили. А ми завжди були за це і практика існування парламенту завжди була такою, аж поки вони взагалі на вісім років не заморозили права опозиції. Тому необхідно ухвалити зміни до регламенту і тоді можна буде розглянути це питання. Вважаю це буде правильно і корисно для України. В 2015 році, незважаючи на відсутність норми про права опозиції в законі, представникам опозиції запропонували очолити три парламентські комітети за умови, що це будуть нардепи, які не голосували за диктаторські закони 16 січня. Однак опозиція відмовилась.
Якими є основні положення Програми перших антикризових дій ВО Батьківщини?
Коли ми готувалися до президентських виборів, то головну ставку зробили на змагання програм, а не на змагання чорного піару. А Порошенко й надалі займається цим і ніяк не може заспокоїтися. Для нас важливим моментом було те, щоб кожен кандидат в президенти показав, що з країною має відбуватися далі, як вона має розвиватися, яка податкова, митна і будь-яка інша політика має бути в країні. Ми провели цикл широких круглих столів, конференцій щодо обговоренню ключових напрямків: стратегії оборонної доктрини, доктрини європейського просування України, митної політики, податкової політики. Через півроку це оформили в Новий курс України.
На жаль, виборець прислухався до емоцій, а не до програм. Але ми і зараз вважаємо, що потрібно говорити про важливі для країні речі. Саме тому ми запропонували Плану дій для перших 100 днів. Це найважливіші дії, які будуть стосуватися демонополізації, деофшоризації, боротьби з олігархатом, негайного початку податкової реформи, медичної реформи, яка зайшла в глухий кут. Законопроект про страхову медицину вже готовий. Беріть його за основу, робіть перехідний період і реалізуйте поетапно. На такій основі ми запропонували подальше спілкування в умовах коаліції, бо чекати ніхто не буде. Так само, як швидко ліквідували "Роттердам плюс", яким користалися енергоолігархи, так само повинні бути ухвалені рішення і по всіх інших напрямках. От це і є наша програма.
Деякі з цих законів Юлія Тимошенко пропонує ухвалити на позачерговій сесії парламенту 27 липня?
Давайте правду казати про те, що зараз розпочалося політичне змагання: "А хто запропонує краще меню". Те, що запропонував Зеленський на цю позачергову сесію, це не найгірший перелік питань, але, на жаль, чомусь він не запропонував інші, не менш важливі питання. Тому ми і запропонували свій перелік. Хоча всі розуміють, яка там може бути позачергова сесія? Дехто вже пакує валізи, розуміючи, що шансів у нього жодних. І це десь 3/4, а може й більше, парламенту. Кого ви будете збирати за 2 дні до виборів. Я вважаю, що це само по собі змагання: "А хто хоче більше працювати". Побачимо реальну картину після виборів 21 липня. Новий парламент треба сформувати достатньо швидко.
Де взяти кошти на реалізацію пропозицій ВО Батьківщини щодо значного підняття мінімальних зарплат і пенсій?
Збільшення зарплат і пенсій – це наслідки. Головні питання, які дозволять це зробити, це податкова реформа, яка закриє всі офшорні юрисдикції, які дозволяють сьогодні мільярди доларів виводити, оминаючи оподаткування. Це питання митної політики, питання закону про трансферне ціноутворення, який стане складовою частиною до офшоризації.
Хто має відповідати за провал реформ, наприклад медичної реформи, і якою має бути ця відповідальність?
У випадку провалу медреформи є політична відповідальність. Я також, як абсолютна більшість населення, вважаю, що це не медична реформа, це заганяння проблеми вглиб. Політична відповідальність – це те, що Народний фронт, який взагалі побоявся йти на вибори, має сьогодні нульовий рейтинг. Це 1% рейтингу Самопомочі. Хоча переважно наша позиція збігалась з позицією Самопомочі, наприклад, щодо освітньої реформи, яку вважаю геніальною реформою. Так, треба виправити окремі моменти, але в загальному напрям абсолютно правильний, в прив'язці до Болонського процесу. Тепер потрібно модернізувати матеріально-технічну базу освіти, встановити достойну зарплату вчителям, вихователям.
Якщо ж говорити про розкрадання в оборонці, то тут необхідно розслідування доводити до суду, показувати, хто за цим стоїть, хто це будував, на яких заводах цей продукт недоброякісний створювався, хто вів закупки недоброякісних запасних частин, хто підмінював документи, фальшував, хто проводив через офшорні юрисдикції тощо. Зрозуміло, що це не питання прокурора без освіти Луценка. Ми бачимо до чого він докерувався, коли закрили всі провадження щодо Януковича.
Останній безпрецедентний факт: Луценко дав закрити ключову справу проти Юрія Іванющенка (Єнакієвського), не надав докази і пропустив термін оскарження в суді. Чому? Тому, що у фракції БПП були такі, як Надава, права рука Іванющенко. Хтось цього не знав? Чи Луценко цього не знав, коли був головою франції? Він не знав, що четверо осіб в складі фракції Порошенка прямо пов'язані Іванющенком? Ймовірно, що у фракцію їх завів сам Луценко. Оце і є ганебний прецедент, страшна людина, орган, який не виконує свої функції.
Якою є позиція Батьківщини щодо завершення війни на Сході?
Наша позиція абсолютно зрозуміла і тут мене приємно здивував Зеленський, коли запропонував змінити повністю провальний Нормандський формат, відмовитись від Мінських угод, зокрема, і від так званого закону про особливий статус окремих регіонів. Зеленський сказав: "Все, досить". На відміну від Порошенка, який не знав звідки Медведчук потрапив в його робочу групу, яку він призначав. Зеленський сказав: "Я в ці ігри не граю, з Медведчуком не зустрічаюся, як Порошенко". Друге – президент запропонував новий Будапештський формат. Зеленський звернувся до президента США, прем'єра Великої Британії, що він хоче їх бачити за столом переговорів. Путін перелякався, що й очікувалося. Нарешті Зеленський дав чітку відповідь президенту Фракції Макрону, що не буде вести прямі перемовини з бойовиками ОРДЛО.
Вважаю, що це якраз є відповідь на питання, де світло в кінці тунелю. Перше головне питання – зупинили обстріли, обмінялися заручниками і відразу встановили на лінії кордону міжнародний контингент, який не дозволить більше завозити зброю на територію окупованої частини України. Бо її надалі завозять з Росії. А тоді готуємося в далекій перспективі до виборів, але не під дулами автоматів, готуємося до амністії, але крім тих, на чиїх руках кров і так далі. От тоді це план мирних дій, а не те, що підписали у Порошенка, коли питання встановлення контролю за російсько-українським кордоном міжнародного контингенту було останнім в переліку пунктів Мінської угоди.
Яка позиція Батьківщини щодо проведення дострокових місцевих виборів?
В Україні побажання і реальність дуже часто не збігаються. Важливе для нас питання у тому, чи дійсно Україна готова до позачергових виборів. На мій погляд, необхідно завершити реалізацію плану добровільного створення ОТГ, тоді на дострокових місцевих виборах, які теоретично мають відбутись в жовтні, цей процес фінішує і не треба буде проводити перевибори, на організацію яких витрачається мільйони гривень. Друге, до початку місцевих виборів ми маємо провести адміністративно-територіальну реформу, ліквідувати держадміністрації на місцях. Це треба робити негайно, вносити зміни до Конституції.
Згідно плану Уряду ці процеси мали би завершитись навесні 2020 року?
Від цього буде залежати і наше рішення щодо проведення дострокових виборів. Коли ми встигаємо це зробити: в грудні цього року – йдемо в грудні цього року, в січні наступного – в січні наступного. Не встигаємо зробити, треба зробити тоді, коли треба. Комусь залежить на збереженні високих рейтингів. Але важливо, щоб у нас виборча кампанія не перетворилася на безперервний процес.
фото: informator.news