Державні службовці та експерти в галузі освіти із Львівської та Чернігівської областей взяли участь в обговоренні аналітичного дослідження у рамках проєкту "Реформа освіти: виклики об’єднаним територіальним громадам".
Про це повідомляє кореспондент Варіантів.
Сьогодні, 4 грудня, відбувалась пресконференція за результатами аналітичного дослідження, проведеного у рамках проєкту “Реформа освіти: виклики об’єднаним територіальним громадам”, який реалізується експертами Центру освітніх ініціатив спільно із фахівцями громадської організації "Європейський діалог", за фінансової підтримки Посольства США в Україні.
В експертному обговоренні взяли участь державні службовці та експерти в галузі освіти із Львівської та Чернігівської областей.
Засновник Благодійного фонду "Центр освітніх ініціатив" Брегін Михайло Григорович поділився з колегами з Чернігівщини досвідом, який отримав під час перебування у США, чия освітня система є однією з найбільш децентралізованих.
Основні результати експертного обговорення:
- тільки з 2014 року, з моменту початку процесу децентралізації, з’явилась можливість розпочати зміни в управлінні системою середньої освіти;
- реформування системи управління освітою в Україні відбувається по 3-х основних напрямах – делегування повноважень і відповідальності з вищого рівня на нижчий, зростання централізованого контролю за якістю освіти та усуспільнення освіти - поширення нових інструментів впливу громадськості на систему управління освітою, зростання автономії закладів освіти, створення громадських шкіл в сільській місцевості;
- нове законодавство у сфері освіти дало можливості для корінної зміни системи управління освіти на місцевому рівні – оптимізації шкільної мережі, створення нової системи управління та методичної служби, кооперації ресурсів і легалізації взаємовідношень всіх суб’єктів освітнього процесу;
- ознаками державно-громадського управління освітою є: делегування частини владних повноважень структурам громадянського суспільства та спільна управлінська діяльність державних і недержавних структур; узгодження управлінських рішень з представниками громадськості перед їх прийняттям;
- основний недолік державно-громадського управління освітою в Україні – збереження вертикальної структури органів управління, домінуючу роль в якій продовжує відігравати держава та її органи;
- досвід США щодо державно-громадського управління освітою може бути реалізований на практиці в українських реаліях із певними модифікаціями, адже це приклад моделі, де громадськість має істотний вплив на прийняття рішень у сфері освіти;
- основне завдання створення нової системи управління освітою є забезпечення якості освіти, ключовим елементом якої мають стати нові освітні інституції, зокрема центри професійного розвитку педагогічних працівників. Основними завданнями центрів є сприяння професійному розвитку педагогічних працівників, їх психологічна підтримка та консультування;- зважаючи на затратність освіти для місцевих бюджетів і, зокрема утримання центрів професійного розвитку педагогів, українське законодавство дає широкі можливості для громад використовувати різні моделі кооперації ресурсів для забезпечення діяльності центрів;
- ефективним інструментом такої кооперації може слугувати міжмуніципальне співробітництво громад, як узаконені відносини між двома або кількома органами місцевого самоврядування, що дозволяє громадам спільно розв'язувати проблеми на місцевому рівні;
- однак, сфера освіти поки що не є пріоритетною для співробітництва між громадами в Україні та у Львівській та Чернігівській областях зокрема, хоча саме освіта є найбільш витратною для місцевих бюджетів, а її інфраструктура потребує суттєвої оптимізації.
Експерти у галузі освіти дійшли згоди у питанні подальшої співпраці Львівської та Чернігівської області, задля успішної реалізації проєкту в місцевих об'єднаних територіальних громадах.