Короткозорі фокуси Синютки

Короткозорі фокуси Синютки

Степан Микитюк,  23 листопада 2015

Чому Олег Синютка пригальмовує Державний фонд розвитку регіонів?

Через недалекоглядність голови Львівської ОДА Олега Синютки Львівщина в 2016 році може недоотримати сотні мільйонів гривень на соціально-економічний та культурний розвиток з Державного фонду розвитку регіонів (ДФРР).

Про яку конкретно йдеться суму, можна буде говорити після затвердження параметрів Держбюджету 2016 року.

Але вона так точно буде не меншою, ніж в 2015 році, тобто, як мінімум, дорівнювати коштам на розвиток, закладеним у спецфонді обласного бюджету.

Нагадаємо, доходи спеціального фонду бюджету Львівщини у 2015 році були заплановані в сумі 188,9 мільйонів гривень, а частка ДФРР для Львівщині, як повідомили Варіантам експерти, становила близько 200 мільйонів гривень.

Чому ж Львівщина може втратити кошти ДФРР в 2016 році?

Згідно Порядку підготовки, оцінки та відбору інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися за рахунок коштів ДФРР, інвестиційні програми і проекти повинні відповідати трьом умовам:

1) відповідність пріоритетам, визначеним у Державній стратегії регіонального розвитку, стратегіях розвитку регіонів та у планах заходів з їх реалізації

Станом на початок грудня 2015 року Львівська область немає Стратегії розвитку на 2016-2020 роки.

Тобто проект Стратегії, насправді, є. Він розроблявся понад два роки і останні громадські слухання його відбулись у вересні. Олег Михайлович навіть поставив завдання перед підлеглими до кінця листопада внести проект Стратегії на розгляд облради. Але на сайті облради, станом на 25 листопада, проект рішення щодо цього питання так і не з’явився. 

Якщо згадати, що склад Львівської облради щойно оновився, що в області немає бюджету на 2016 рік, що в депутатів, як завжди, намалюються власні апетити не лише на обласні, але й на державні гроші, то не складно передбачити, що проходження рішення про затвердження Стратегії в облраді буде відбуватись непросто і, вірогідно, не так швидко, як би це хотілося голові Львівської ОДА.

Каменем спотикання при цьому стане не сама Стратегія, а План її реалізації у найближчі три роки 2016-2018.

План реалізації – це перелік проектів, які відповідають цілям Стратегії, і саме на які будуть видаватись гроші з ДФРР на умовах співфінансування. Якщо облрада затвердить Стратегію і План, то в подальшому вже тільки ОДА буде організовувати конкурси на визначення виконавців проектів і слідкувати за їхньою реалізацією, тобто за використанням грошей з ДФРР.

План цей формувався за участі громадськості і схоже на те, що на відміну від теоретичної частини Стратегії, зміни в нього не вносилися, хоч експерти, з якими вдалося поспілкуватись Варіантам, вважають, що це вартувало б зробити.

Адже лише на перший погляд стратегічні цілі розвитку Львівщини не отримали пропорційну проектну підтримку, деякі проекти безглузді за самою назвою, як от "Розвиток індустріального туризму в Бориславі і Новому Роздолі", інші настільки загальні, що в майбутньому створює можливість для списання або ж нераціонального використання грошей.

У випадку, якщо депутати Львівської облради все ж затвердять проект Плану реалізації Стратегії, вони повністю розділять в Синюткою відповідальність за неефективне використання державних коштів на розвиток Львівщини протягом трьох років.

2) впровадження інвестиційних програм і проектів, як проектів співробітництва територіальних громад

Закон про співробітництво територіальних громад парламент ухвалив ще влітку 2014 року, одночасно з законом про їхнє об'єднання. Станом на кінець 2015 року в Україні зареєстровано і вже працює 30 договорів. Громади об'єднують свої ресурси та кошти для будівництва соціальних об'єктів, створення комунальних підприємств, реалізації культурних і соціальних програм.

На Львівщині не зареєстровано жодного такого договору, а отже на цю стаття область в 2016 році не отримає жодної копійки.

3) підтримка добровільно об’єднаних територіальних громад

Це єдина з трьох вимог, де для Львівщини ще не все втрачено. Хоча, звичайно, перспектива достатньо туманна.

Нагадаємо, Кабмін лише в листопаді затвердив для Львівщини перспективний План розвитку спроможних об'єднаних громад в половині від запропонованого. Із 85 спроможних громад лише в 11 відбулися вибори і зараз формуються органи місцевого самоврядування. Отож, тільки ці громади можуть реально претендувати на гроші ДФРР в 2016 році, адже більш-менш готові до цього.

Однак, як з'ясували Варіанти в розмові з представниками громад і експертами, поки що спроможні об’єднані громади не можуть подати свої проекти на розгляд, не можуть їх навіть дописати, бо не мають сформованих бюджетів і планів фінансування.

Тобто вони не знають чи знайдуться в них кошти для співфінансування. І навіть якщо все це з'явиться, то реально громади зможуть розпоряджатись своїми коштами з другого кварталу наступного року.

Хто в цьому винен?

Відповідальність, якщо не за провал, то за гальмування реформи децентралізації на Львівщині, в частині підготовки громад до роботи з коштами ДФРР, повністю лежить на Львівській ОДА та її голові Олегові Синютці.

Як державний менеджер, Синютка, вочевидь, не зміг правильно розставити пріоритети в своїй роботі. Губернатором було провалено кадрове забезпечення Офісу реформ Львівщини.

Навіть після заміни керівництва, Офіс реформ до цього часу не перетворився на структуру, що всебічно забезпечує процес об’єднання громад в області. Інші громадські структури працюють значно потужніше і ефективніше у питаннях практичного втілення децентралізації.

Як політик, Синютка не зміг добитися від Львівської облради вчасного затвердження перспективного плану об'єднання громад, і тут мова ще навіть не йде про схвалення Стратегії розвитку Львівщини. Адже команда Синютки не змогла донести до громади області і депутатів інформацію про зміни, які вступають в дію з 2016 року, у зв’язку з реформою.

Нагадаємо, як господарник, Синютка, безперечно, розуміється на контролі ефективності роботи комунальних підприємств за допомогою GPS, на тому, як домовитися з приватним бізнесом і залучити останній без грошей до виконання державних замовлень.

Але все це, однак, не дозволило йому вивести Львівщину з кризи в 2014 році.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.