Зміст статті

19 квітня 2018Маріанна Кіс1992

Галицька сінема

У Львівській ОДА відбувся конкурс підтримки регіонального кінематографу у 2018 році.

На конкурс подали 19 проектів, які претендують на  фінансування/співфінансування з обласного бюджету в межах реалізації Регіональної програми сприяння розвитку інформаційного простору та громадянського суспільства у Львівській області на 2018 рік. Бюджет комісії (з розподілом на проекти) складає 700 тисяч гривень.

короткометражні фільми

Найбільше поміж проектів конкурсу було короткометражок, які на даному етапі існують лише на словах, оскільки їхні автори не представили жодних трейлерів чи певних напрацювань щодо свого дітища. Найбільш популярними були документально-ігрові проекти про ОУН-УПА та АТО (6 проектів).

Окремо хочеться виокремити декілька справді непоганих ідей із патріотичного циклу: Малюнок для героїв – короткометражний документальний фільм про героїв АТО Львівщини та їхні сім'ї; Від Афгану до Айдару – документальний фільм про ветеранів Афганістану, які спочатку воювали на чужій землі, а згодом, відразу після Майдану, відправились на фронт уже на захист своєї Батьківщини; а також Черкаси – "майбутній найбільший хіт патріотичного кіно", про який мова піде трохи пізніше.

Звісно не обійшлося на презентаціях і без лютого трешу та спекуляцій на благодатних для галицького обивателя темах.

Фільм Незламні від Городоцької ГО "Апостольська чота" про напад у 1932 році оунівців на місцеву пошту. Майбутня стрічка націлена на патріотично-національне виховання школярів та, однак, цікаво, чому може навчити молодь розбійний напад із метою грабунку, названий елегантним словом "експропріація"?

Також фільм буде мати досить незвичну канву. Спочатку планується показ подій, що передували нападу, далі сам бій на пошті, який за обіцянками авторів, гарно та художньо відзнімуть, а також теперішні наслідки наслідки тієї події. Наслідки нападу на пошту в Городку у 1932 році на теперішній час? Це має бути дійсно щось цікаве.

Отець Михайло, який представляв цей проект, просив 100 тисяч гривень на його реалізацію. А коли повстало питання про те, чи знімуть фільм без грошей ЛОДА, то священик із посмішкою відповів, що в такому випадку він візьме гроші з парафії.

Наступним був документальний короткометражний фільм Хрещений двічі про долю українського повстанця Григорія Покотила. Двоє чоловіків, які представляли стрічку, жодного слова про неї так й не сказали, а лише переповіли біографію Покотила, розповіли про клятих комуняк та чекістів, згадали про інформаційну війну та кацапську агресію на Сході, а ще постійно нарікали на москалів, які душили вкраїнську культуру.

Апогеєм їхнього виступу несподівано став момент, коли вони назвали ГО, яке представляють, а це – "Товариство пам'ять". Відразу згадалися слова відомого російського поета та музиканта Єгора Лєтова:

Шашка сверкнула – кому-то пи**ец
Штык ковырнул ненавистную плоть
Общество "Память" – святой наш отец
Нас поведёт раздирать и колоть.

А карколомним абсурдом конкурсу став проект фільму Йшли селом партизани, який позиціонується, як ігровий-документальний-музичний фільм у якому одночасно розповідатиметься історія УПА та історія створення пісні "Шли селом партизани". На 30 хвилин фільму творці просили 300 тисяч гривень. На ці кошти вони планують записати три варіації виконання цієї пісні. В одній з варіацій виконавцями буде львівська Піккардійська терція, і як зазначили творці: "непогано було коли б із фільму вийшов кліп". Також вони планують художню зйомку, але чого саме і на яких локаціях, так і не сказали. Як і про те, як саме історія УПА поєднається з історією пісні "Йшли селом партизани" якщо у кадрі будуть лише творці фільму та їхні інтерв'ю?

Більшість із наступних проектів особливою адекватністю також не відзначились. Автори фільму Адам на вірші Степана Руданського з "Галфільму" кажуть, що це буде "експериментальний, своєрідно побудований фільм". У ньому будуть поєднуватись плани з живим актором із малюнками (80 штук) стилізованими під комікс. Розробники заявили, що це буде повнометражний озвучений комікс і просять на український Peanuts лише 115 тисяч гривень. Але окрім незрозумілої концепції, яку так і не змогли нормально пояснити комісії, літні експериментатори нічого путнього так і не показали.

Стрічка У полоні совісті від режисера-аматора не має жодного озвученого синопсису, окрім того, що це короткометражка на 15 хвилин із детективним сюжетом. Така халатність галицької інтелігенції відверто дивувала у стінах Львівської ОДА, хоча, попри всю несерйозність підходу до конкурсу з боку режисерів, на ньому можна було зауважти й справді непогані ідеї.

Наприклад, біографічна короткометражка про дитинство Станіслава Лема у Львові: Лем і Лемберг, де за основу братимуть автобіографічний роман фантаста "Високий замок". На реалізацію цього проекту за підрахунками авторів має піти близько 50 тисяч гривень.

Чи цикл із 10 коротометражок Жінка в науці, який планує не тільки розповісти про сучасних українських жінок, які розвивають вітчизняну науку, але й показати їхнє життя поза межами роботи.

Фільм із чудернацькою назвою Сучасна школа українського естеблішменту має на меті розповісти про українську техніку друку та графіки, яка за словами авторів, є дуже значною та популярною поміж європейців. Єдиною проблемою цього проекту може стати його вузькопрофільність, яка в перспективі зможе зацікавити лише людей з цієї галузі. На цьому наголосили й самі автори, зазначивши, що передусім орієнтуються на людей, які займаються графікою.

Останнім цікавим короткометражним проектом, який зміг хоч якось зацікавити та дати певне уявлення про майбутній фільм, була стрічка Пресвята Покрова. Дві частини стрічки (15 хвилин кожна) розповідатимуть про історію створення у 1992 році у Львові козацької чайки, яка зараз плаває Європою та виступає на найбільш популярних фестивалях.

повнометражні фільми

Поміж повного метру було 4 проекти. Два з них це майже завершені фільми студії МКК Film Service: Черкаси Тимура Ященка та 13 автобус Олександра Безручка.

Першим презентували Черкаси важковаговик із бюджетом 40 мільйонів гривень, 42 відсотки із яких вже дала держава. Вони просили лише 200 тисяч на певні завдання пов'язані з косметичною роботою. Фільм розповідає про блокаду Криму, а саме історію тральщика "Черкаси". Представниця МКК заявила, що це буде "найбільший хіт патріотичного кіно". Як мінімум, картинка з трейлеру не дуже убога, і лише головне, щоб не було як з Кіборгами.

Другим був 13 автобус. Фільм також має немаленький бюджет, як для українського кінематографу – 17 552 509 гривень, 8 776 255 з яких виділила держава. Від ЛОДА представниці МКК Film Service просили лише 174 540 гривень також для завершення деяких косметичних робіт. Стрічка розповідає про певне вигадане місто (яким буде Львів) та містичну зупинку навколо якої і закрутиться вся історія. 13 автобус – це філософська психологічна драма за сценарієм харків'янки Валерії Вінс у якій підійматимуться психічні та життєві проблеми.

Особливо цікавий момент під час презентації 13 автобуса настав тоді, коли члени комісії запитали про те, чи буде цей фільм арт-хаусом. Уже після закінчення презентацій один із членів конкурсу сказав, що давати кошти на арт-хаусне кіно ніхто не буде, бо вони собі накатаються фестивалями, а користі з того жодної. Так от, після запитання про жанр фільму презентаторка відверто захвилювалась і з огляду на реакцію своєї колеги, яка перед нею проводила презентацію Черкас, сказала, що їхній фільм це ніякий не арт-хаус.

Після цього можна бути певним, що заради навіть невеликих, як на проект, грошей, люди можуть іти на все. Так у своєму інтерв'ю режисер Олександр Безручко нещодавно сказав, що: "Це буде надзвичайно красиве європейське кіно, за жанром це арт-хаус. Ми покажемо Львів з найкращого його боку як європейське місто: старовинна архітектура, бруківка, чарівні, цікаві люди".  Схоже, що у сучасному світі мало кому можна вірити.

Фільм Тараса Дроня Із зав'язаними очима, виявився, мабуть, найбільш самобутнім та цікавим із повнометражок. Фільм відбувається в альтернативному майбутньому в Україні, де закінчилась війна на Сході, а Крим повернувся назад до складу України. Чим не солодкий сон патріота? Але не все так, якскраво.

У фільмі розповідається про дівчину, колишню спортсменку, яка втратила свого хлопця на війні та намагається почати нове життя після болючої втрати. Вона знаходить собі нового хлопця, але соціум та рани втрати не дають їй спокою. Це історія про наслідки війни, зв'язки з минулим, подолання травми раптової втрати близьких та про долю української жінки.

Всі зйомки відбуваються у Львові. Кадри з трейлера (і подекуди сюжет фільму) нагадують старого доброго Роккі, особливо кадри пробіжки чомусь відразу асоціюються зі Сталлоне. Але режисер картини у своєму виступі заявив, що його творіння є референсом до стрічки Незнайомка Джузеппе Торнаторе.

І найбільш пафосним було представлення Короля Данила від режисера Тараса Химича, творця посереднього фільму Жива. Бюджет фільму – 300 тисяч доларів. Химич зі своєю коліжанкою постійно розпиналися та наголошували, що це не український, а "західно-український фільм", який знімуть за канонами Голлівуду.

Якоїсь історичної достовірності від майбутнього творіння Тараса Химича очікувати не варто. Сам режисер сказав, що Данило – це бойовик на історичну тематику, де концентрація буде лише на художніх образах. Закономірно, що досить швидко виявилось, що у авторів фільму якісь свої, особливі, непорозуміння з історією. Під час презентації проекту прозвучала теза про те, що все те, що ми знаємо з історії того часу – це неправда.

На території тогочасної Галичини була Франція чи Голландія. Радянська влада нав'язала нам уявлення про тогочасний одяг чи побут, і тому автори розбиватимуть ці міфи своїм фільмом. Майстерно ж вони позбулися нарікань деяких істориків щодо костюмів.

Західно-українському фільму з голівудським розмахом – відповідні стандарти. Автори заявили, що мешти для стрічки закуповували там, де й Голлівуд, але де конкретно, так і не сказали. Найвеселішою на презентації була та мить, де режисер заявив, що оскільки сучасна молодь із задоволенням ходить на Marvel, то саме він, Химич, планує зробити конкурентноспроможний проект. Що ж, побачимо, як історичний епос без історичної достовірності зможе позмагатись із чітко продуманим всесвітом американських супергероїв.

А наразі, автори фільму навіть не продемонстрували повноцінного трейлера фільму, де під час зйомок вже замінили виконавця головної ролі. Присутнім показали лише деякі крупні плани без звуку та один епізод бійки в slow motion.

Шкода констатувати той факт, що на конкурсі з підтримки регіонального кінематографу глядачам презентували абсолютно прісну продукцію, на кшталт, третьосортного російського кіно. Розподіл коштів поки що не відбувся і до кінця наступного тижня комісія має визначитись скільки та кому давати. А Варіанти будуть стежити за новинами регіонального кіно та усією душею сподіватимуться, що воно все таки колись з'явиться.

Автор: Маріанна Кіс