Зміст статті

19 лютого 2022Ксенія Савчук

Місцеві газети vs Укрпошта

Зустріч директора Львівської дирекції АТ "Укрпошта" з головними редакторами місцевих газет у Львівській спілці журналістів.

Вчора, 18 лютого, у Львівській організації Національної спілки журналістів відбулась зустріч з редакторами місцевих видань у Львівській області з керівником Львівської дирекції АТ "Укрпошта" Євгенієм Савчуком.

Зустріч мала на меті пояснити редакторам систему нової роботи "Укрпошти", вислухати зауваження щодо роботи поштового оператора, оскільки у сільській місцевості існує безпосередній зв'язок між якістю надання послуг працівниками Укрпошти та доступом місцевого видання до читачів у найвіддаленіших куточках району.

У конференції взяли участь голова спілки Львівської організації Національної спілки журналістів Ярослав Климович, керівник Львівської дирекції АТ "Укрпошта" Євген Савчук, керівниця проєкту "Організаційна підтримка незалежних місцевих медіа", виконавча директорка громадської організації "Центр соціальних ініціатив "Атом" Ольга Шалайська, головний редактор Буської газети "Воля народу" Микола Іванців, головна редакторка Яворівської газети "Голос Яворівщини" Людмила Шубіна, регіональний кореспондент, журналіст, член ВО "Письменники Бойківщини" Микола Сенейко, редакторка самбірського видання "Голос Самбірщини" Марія Пукій, редактор газети "Голос Народу" м. Пустомити Роман Скочиляс, редактор місцевої газети Городоччини Народна думка" Роман Смілка.

Вчасне доставлення газет, вартість передплати, тиражування та промоція газети – це основні питання, що хвилювало редакторів місцевих газет. За останній відрізок часу в Україні закрилося 20% видань, що є значним показником, і ризик стати наступними нависає над багатьма іншими редакціями.

На початку конференції директор Львівської дирекції "Укрпошти" виклав перед редакторами довідку про роботу Укрпошти на Львівщині. Зокрема, Євген Савчук повідомив, що Укрпошта налічує 695 відділень, з них 320 є автоматизованими, усі інші – неавтоматизовані – у них досі нема інтернет-зв'язку для того, щоб обслуговувати клієнтів через електронні канали.

Працевлаштовано нині 3926 осіб, з них на відділеннях 1163 – це начальники та оператори, а 1 557 – це листоноші. Компанія налічує 193 одиниці транспорту, з них 15 двадцятитонних автомобілів, 3 з них нові машини, які отримали торік, 17 машин десятитонних, 12 автобусів, що обслуговують внутрішні маршрути, і наразі 41 автомобіль, які використовуватимуть для організації пересувних відділень. 

Львівська Укрпошта є логістичним хабом Західної України, через неї проходять поштові відправлення з Греції, Польщі та Литви.

Торік логістичний оператор заплатив податків у місцеві бюджети близько 60 млн гривень – сюди входить ПДФО, земельний податок і податок з нерухомості. З усього, що заробляє компанія, 80% витрат складає покриття заробітних плат, тому бюджет є завжди напруженим. Держава регулює ціноутворення на доставку листів, пенсій, бандеролі та посилки до 10 кілограмів без оголошення цінності. 50% від заробленого у формі дивідендів повертається у державний бюджет.

Цьогоріч "Укрпошта" планує відкрити у Львові та області 28 нових відділень, у 2021 році відкрили 7 нових відділень, які  забезпечили новою технікою та персоналом. У Львівській області має бути 124 пересуваних відділень та 12 точок базування автомобілів.

У Львівській області обслуговує "Укрпошта" 1800 населених пунктів, з них 160 є повністю автоматизованими, а от 1639 обслуговуватимуться пересувними відділеннями. Раніше 1311 населених пунктів обслуговувалися виключно листоношею, і зараз їхню працю звели до того, щоб доставити пенсію та листи, а також передплатні видання.

Планується також оновлення терміналів, логістичний оператор має намір відійти від ручних квитанцій, а для цього хочуть закупити 17 тисяч таких терміналів по Україні. Компанія планує надавати послуги в онлайні, тому що зараз це все заповнюється вручну. Також "Укрпошта" запустила програму швидкого управлінського обліку, оскільки з неавтоматизованих відділень статистика складається зі затримкою до 15 днів – увесь цей час центральне управління не знає, що саме відбувається на відділенні.

У 2021 році "Укрпошта" відремонтувала 32 відділення, і планує відремонтувати ще 35. Також у Львові запланували будівництво логістичного хабу з потужністю 40 тисяч обробок відправлень в годину. Для порівняння теперішній хаб може обробити таку кількість посилок за 48 годин – це все вручну. Запуск планується з кінця третього кварталу 2023 року. На цій території планується індустріальний парк.

53% працівників "Укрпошти" працюють у повному навантаженні, решта на різній ставці, однак за них платять податки незалежно від того, як вони працюють, що є надзвичайно високими видатками для компанії. З 2019 року по 2021 рік темп росту заробітної плати зріс на 133%. Середня зарплата у 2019 році 6 900, а у 2021 році – 9 200.

Окремо Євген Савчук описав людський фактор виконання роботи та поставлених завдань, зокрема, завдання з якими зустрілися через оптимізацію відділень.

"Нам складно переконати людей у сільській місцевості працювати інакше, тому це вже увійшло у їхній домашній порядок справ, однак це відбивається на якості обслуговування клієнтів, зокрема, через те, що оплата праці є низькою", – зазначив директор Укрпошти Євген Савчук.

"Щодо пересувних відділень, то ми почали робити підрахунки, що в оплаті праці листоношу закладались їхні "проходи", 50% у середньому їхнє нормування – це те, як людина проходить населеним пунктом. Хоча є сумніви, що вона справді так робить, оскільки логістика змінилась, хоча ми оплачуємо всі дні, коли люди просто або сидить, або йде додому. Під кожного листоношу розшифровується індивідуальний табель роботи.

Коли "Укрпошта" запускала пересувні відділення, то логіка була в тому, що автомобіль має заїхати у кожен населений пункт. Так чисельність листонош скоротилася у нас на 40% відсотків, а заробітна плата зросла на 230% шляхом оптимізації та підходу до праці, оскільки машина не стоїть зайвий час на точці, а доставляє пенсії людям з інвалідністю чи тим, хто не може прийти.

Нам важливо, щоб приїхала не просто нова машина та нові люди, вони мають забезпечити й нове, якісне ставлення. Люди мають відчути ці позитивні зміни. 

У присілках, де раніше обслуговував лише листоноша, зміни прийняли позитивно, а у селах, де були неавтоматизовані відділення, є певний спротив, зокрема, через те, що там працювали люди, і вони будують якісь глибші, часом родинні зв'язки.

Наша мета – це збільшення зарплати працівникам, надання якісних послуг, адже дуже часто для тих сіл ми є єдиним джерелом інформації.

В ідеалі листоноші, які працювали б у нас на повну ставку отримували 7 400 грн, а керівник відділенні – 8 тисяч.

50% доходів наших формуються шляхом цін від доходів на додаткові послуги.

Людям необхідно пояснити, як працює нова система, тому що маємо, наприклад, звернення про бажання досидіти до пенсії, хоча ми не можемо цього зробити, тому що нам за це також ніхто грошей не дасть",– зазначив Євген Савчук.

Головний редактор Буської  газети "Воля народу" Микола Іванців зазначив, що стосунки місцевих видань з поштою завжди були напруженими, і повідомив про те, що спілка журналістів щоквартально зустрічається з головою АТ "Укрпошта" Ігорем Смілянським, щоб обговорити назрілі конфліктні питання.

Зокрема, Іванців зазначив, що місцевим видання стало невигідно оформляти передплату для читачів через "Укрпошту" через надто високу ціну та запропонував перехід на можливість підписання договорів про роздрібне постачання газет, оскільки у зв'язку з переходом на пересувні відділення передплата на місцеві газети у селах падає, зокрема, через втрату комунікації населення з новими поштарями, а через низьку заробітну плату плинність кадрів залишається високою, а це позначається на ставленні як до пошти, так і до поштарів.

Фіксуються випадки та складається акти, коли районні газети опиняються у зовсім інших населених пунктах області, для яких матеріали у газеті не є актуальними. Газети втрачаються, Іванців зазначив, що "Укрпошта" мала б компенсувати вартість втраченого через халатність працівників.

Також Іванців зазначив, що було б доречніше випускати каталог передплати місцевої газети "Укрпоштою" за власний кошт, оскільки реклама передплати – це кошти, які зароблятиме саме "Укрпошта".

Роман Скочиляс зазначив, що у Пустомитах зустрічається навіть те, що людина, яка стала підписником газети не може її отримати через те, що "Укрпошта" не виписала карток постачання. Це безперечно відбиває надалі бажання робити підписку знову. 

Роман Іванців зазначив, що є необхідність зберегти в "Укрпошті" посаду менеджера, який займається передплатою, в іншому випадку передплата впаде ще. На це Євгеній Савчук зазначив, що реорганізації "Укрпошти" вимагає швидкого перехоплення естафети від людини, яка звільняється з посади оператора відділення до працівника мобільного відділення, тому що в іншому випадку це може також вплинути негативно на підписку через погані відгуки від попередніх поштарів.

Роман Смілка зазначив про важливість оперативної комунікації керівництва "Укрпошти" з редакторами місцевих газет, оскільки до вчорашнього дня не було жодних контактів між ними. За результатами конференції учасники планують створити чат, який дозволить вести діалог швидше. Також Смілка наголосив про можливість безоплатного розміщення місцевих газет на стендах, а також рекламних банерів для заохочення користувачів відділень "Укрпошти" купити місцеву газету.

Реформування "Укрпошти", за словами Євгена Савчука, є історично необхідним процесом, а оновлення кадрів має велике значення. Для отримання певних результатів потрібно приблизно рік, щоб зрозуміти, чи буде людина, яка прийшла на роботу працювати чи ні. І тут вже покладаються на працівників нові обов'язки.

"Відтепер мобільні відділення приїздять щодня, і ми щодня запитуємо працівників, де вони були. Якщо у машину поставили газети, то це означає, що вони мають роздати їх кінцевому споживачу, а не викинути. Усім необхідний час на звикання, має бути довіра до тих, хто працює на мобільному відділенні", – зазначив Євгеній Савчук.

"Кожен бізнес має бути соціально-відповідальним. Старше населення, коли не отримує місцевої газети залишається поза інформаційним полем, адже у них нема доступу до інтернету, а телеканали є також обмеженими. Була б чудово, якби "Укрпошта" взяла на себе соціальну місію донести цю газету до людей, попри сподівання на економічні здобутки. Також робота відділень – це й право мешканців на комунікацію", – зазначила редакторка самбірського видання "Голос Самбірщини" Марія Пукій.


"Ми створили проєкт, що покликаний підтримати незалежні місцеві засоби масової інформації. Ми стикнулись з тим, що держава зробила собі "ведмежу послугу", коли вирішила роздержавити місцеві засоби масової інформації та втратила канали комунікації, а також залишила на самовиживання видання. У межах проєкту разом з Ярославом Івановичем та спілкою журналістів ми створили опитування місцевих редакторів. Місцеві видання є джерелом перевіреної інформації, читачами місцевих газет переважно є старші люди, які складають основу виборців.

"Укрпошта" є посередником у доставці цих газет, і оформлення підписки за кошти ЄПідтримки є гарною ініціативою та стимулом з одного боку, а з іншого шлях до цього є складним та незрозумілим, оформити підписку на сайті є складно, а тому є потреба спростити цю систему авторизації та показати шлях підписки для старших людей інструкцією", – зазначила керівниця проєкту "Організаційна підтримка незалежних місцевих медіа"Ольга Шалайська.

Радакторка газети "Голос Яворівщини" Людмила Шубіна про роботу місцевих медіа та пошуки порозумінняч з керівниками місцевих відділень "Укрпошти" та чиновниками

Стаття створена в межах проєкту "Організаційна підтримка незалежних місцевих медіа", який реалізується ГО "Атом" у партнерстві з ІА "Варіанти" за фінансової підтримки Чорноморського фонду регіонального співробітництва (BST) у межах програми ЄС "Прямуємо разом". Зміст новини не обов'язково зображає погляди ЄС.

Автор: Ксенія Савчук

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.