Зміст статті

21 лютого 2022Юлія Шевчук

Леся Горгота: Ми безплатно розповсюджували газету у продуктових магазинах

Розмова редакторкою золочівської районної газети "Наша українська справа" Лесею Горготою.

Розмова з редакторкою районної газети міста Золочів "Наша українська справа" Лесею Горготою.

Розкажіть про себе та ваше ЗМІ?

Я редактор газети "Наша українська справа". У редакції нас працює двоє: я та моя колега Ірина Домарецька. Ми за всіх: за редактора, журналіста та бухгалтера. Наша газета виходить щочетверга на 8 сторінках.

Як з'явилася ваша газета?

Це був 2013 рік, бурхливий період. Євромайдан. Надворі грудень. Ми зрозуміли, що якщо ми не будемо видавати незалежне видання, то журналістики, як такої, на нашій території не буде. Влада змінюється що п'ять років, а медіа, яке прив'язане до неї, завжди змінюватиме свій політичний курс. Буде зважати на те, щоб йому надали дотацію з бюджету. Буде працювати з тими людьми, які на той час будуть у владі.

Ми відважилися на цей важкий крок та видали перший номер "Наша українська справа". Дуже тішилися, роздали його безплатно. Потім роздали ще декілька номерів та вирішили, що так далі не можна. Запустили передплату, з часом почали нарощувати читачів. Нині маємо поза 2 тисячі примірників. Це великий тираж для районної газети.

Яка у вас аудиторія?

Якщо аналізувати наших передплатників, то це переважно працездатна аудиторія. Пенсіонерів у нас менше, оскільки ми уклали угоди, десь дружні, а десь й усні, з підприємствами. Публікуємо їхні інформаційні матеріали. Їхні працівники передплачують наш часопис, а ми публікуємо їхні матеріали. Наприклад, Держспоживслужба, якій постійно потрібно інформувати людей про захворюваність населення та ризики для здоров'я. Таким чином ми вийшли на доросле, свідоме населення віком від 30 до 50 років.

Чи вважає громада ваше медіа важливим?

Так, ми важливі. Люди продовжують читати та довіряти друкованому виданню. Минає період виборів і до нас завжди звертаються політичні партії з пропозицією співпраці. Вони дають політичну рекламу на умовах, які затвердили на рівні виборчої комісії. А яскравий приклад нашого впливу на громаду показали останні вибори. У нашій газеті на постійній основі, під час виборчої кампанії, публікувалися лише партії. І ці партії, що постійно публікувалися у нашому часописі, зайняли перші чотири позиції у міській раді.

Ви маєте партнерські стосунки з громадськими та комерційними організаціями?

Так, ми маємо партнерські стосунки з приватними підприємцями та великими компаніями, як Агрохолдинг ТОВ "Заxід-Агро МXП". Вони здійснюють чимало благодійної діяльності, а ми її висвітлюємо. Натомість вони передплачують наш часопис та діляться інформацією. Таким чином ми налагоджуємо стосунки. Є різні організації, школи, які нас підтримують та передплачують газету. Натомість у них немає фінансування на публікації.

Чи є у вас співпраця з міською чи обласною радою?

Ми є районною газетою, а тому б хотіли співпрацювати з обласною радою. Це наша перспектива. А міська рада та районна державна адміністрація завжди запрошують нас на висвітлення їхніх заходів. Але у фінансовому плані, на жаль, співпраці немає.

Мали лише одноразову співпрацю з міською радою на початку пандемії. Вони виділили у бюджеті окремим рядком суму 20 тисяч гривень, щоб ми опублікували інформацію про Covid. За ці кошти, ми повністю надрукували 4 випуски. Для нас це було важливо. Зараз такої статті у бюджеті немає, і тому ми можемо лише подаватися на тендер.

Як влада може допомогти вашому медіа?

Було б чудово, щоб запрацювала програма, яка здешевила б друк. Тому що ми маємо ситуацію, де чимало грошей йде саме на друк. Це надзвичайно важко. Можливо, якісь дотації для друкарень, які б могли перекривати друк місцевих видань. І нам, звичайно, треба відрегулювати законодавство.

Тому що є декілька законів про ЗМІ, які вже застаріли. Інформаційний простір розвивається і його  потрібно врегулювати. Журналіст має бути захищений незалежно від того, чи він на роботі чи поза межами робочого часу. Нині нерозумно прив'язати його до редакційних завдань. На нас чинили тиск, проте ми, слава Богу, відстояли свою позицію. Рішення прийняли на нашу користь.

Чи чули ви про звернення членів НСЖУ до Верховної Ради України?

Я детально читала їхнє звернення та повністю з ним погоджуюся. Має бути закон, який не лише забезпечуватиме діяльність, але й гарантуватиме соціальну захищеність.

Чи можна на це очікувати вже найближчим часом?

Ні, не думаю. Наше суспільство занадто заполітизоване. Кожен хоче впливати на ЗМІ, хоче регулювати інформаційну політику. Це звернення – лише перспектива.

Як пандемія та карантинні обмеження вплинули на ваше медіа?

Двояко. Covid вплинув на те, що ми перейшли на громадську діяльність. З боку довіри та популяризації – позитивно, а у плані фінансування – негативно. Ми не переставали виходити у період пандемії. Коли заборонили продавати друковані видання, то ми безплатно розповсюджували газету у продуктових магазинах. Це було фінансово важко, але ми вирішили, що нам важливо зберегти нашого читача. Вони не можуть бути в інформаційному вакуумі. Завдяки фінансовим втратам ми наростили читача. Ми не переставали працювати та збільшили приязнь до нашого видання.

Які головні проблеми для вашого медіа у 2022 році?

Це завжди буде питання коштів. У порівнянні з іншими медіа, друковане видання має чимало видатків. Відчутно вдарило зростання вартості друку, оскільки частина рекламодавців пішла в інтернет, а частина – збанкрутіла. Тому головна проблема – це пошук тих, хто готовий публікуватися на платній основі.

Як ви збираєтеся розв'язувати це питання?

У нас є стратегічна ціль. Ми постійно співпрацюємо з підприємцями та установами, намагаємося залучити якомога більше людей. Якщо у нас збільшиться передоплата, то потягнуться й рекламодавці. На цей рік ми оголосили, що усім передплатникам даруємо безплатно оголошення та привітання. Ми більше альтруїсти, ніж бізнесмени. Також пробуємо себе у грантових програмах.

Чи проходять до вас на практику студенти?

На допомогу до нашої газети приходять різні люди: студенти-журналісти, випускники, які не знайшли роботи, але хочуть мати творчі напрацювання. У нас виникла ідея щодо створення школи журналістики, тому що за час своєї журналістської діяльності я працювала з не однією сотнею журналістів. Сподіваюся, що приходитимуть випускники шкіл, які хочуть мати творчий доробок для вступу у ВНЗ, оскільки легше зробити якісні матеріали за пів року до вступу, ніж за 2 місяці. Цей проєкт буде моєю вдячністю за те, що інші раніше зробили для мене.

Стаття створена в межах проєкту "Організаційна підтримка незалежних місцевих медіа", який реалізується ГО "Атом" у партнерстві з ІА "Варіанти" за фінансової підтримки Чорноморського фонду регіонального співробітництва (BST) у межах програми ЄС "Прямуємо разом". Зміст новини не обов'язково відображає погляди ЄС.


фото: Фб Лесі Горготи

Автор: Юлія Шевчук

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.