Аудит виявив системні порушення у процесі реалізації 16-ти інфраструктурних проєктів у місті Львові, що фінансувалися за рахунок запозичень.
Зокрема, встановлено факти оплати невиконаних робіт, а також відсутність заходів щодо дострокового погашення облігацій за наявності фінансових ресурсів. Це спричинило додаткове навантаження на бюджет Львівської міської територіальної громади в сумі 310 089 тис. грн.
Про це сказано у Звіті про результати фінансового аудиту бюджету Львівської міської територіальної громади за період з 1 січня 2021 року по 30 червня 2024 року, який є у розпорядженні Варіантів.
За період 2021–2023 років обсяг боргових зобов’язань Львівської міської ради зріс із 7 663 640,0 тис. грн до 8 430 600,0 тис. грн, тобто на 766 960,0 тис. грн. Проте Львівська міська рада вважає, що де-факто борг зменшився, якщо перерахувати на євро: з 173 913,0 тис. євро у 2021 році до 155 591,0 тис. євро у 2023 році. Таке пояснення було надано аудиторам.
Аудитори встановили, що напрями залучених фінансово-кредитних ресурсів не були достатньо оцінені на предмет їxньої пріоритетності та ефективності, а використання запозичень супроводжувалось низкою упущень та недоліків.
Так, Львівська міська рада здійснювала запозичення через випуск внутрішніх місцевих облігацій на загальну суму 1 200 000,0 тис. грн:
- 2019 рік: Випуск облігацій серії I на 300 000,0 тис. грн із відсотковою ставкою до 19,0% річних (фактично 17,7%). На обслуговування спрямовано 159 450,0 тис. грн.
- 2020 рік: Випуск трьох серій облігацій (J, K, L) на 900 000,0 тис. грн із початковою ставкою 8,5%, яка зросла до 18,9% через підвищення облікової ставки НБУ. У 2024 році витрати на обслуговування зросли на 170,0%.
Попри можливість дострокового погашення, передбачену Положенням про емісію облігацій, станом на 30.06.2024 такі заходи не вживалися. Лише у жовтні 2024 року ухвалено рішення про дострокове погашення серії J на 300 000,0 тис. грн, що дозволило зекономити 29 300,0 тис. грн на відсотках.
За наявності не погашених муніципальних облігацій та зобов’язання по сплаті відсотків за обслуговування цього запозичення, Львівcькa міська рада практикувала у 2021 та 2022 роках розміщення на депозитах тимчасово вільних коштів бюджету.
У 2021–2022 роках Львівська міська рада розміщувала тимчасово вільні кошти на депозитах:
- 01.01.2021: 1 612 241,89 тис. грн;
- 01.01.2022: 512 107,86 тис. грн.
Доходи від депозитів склали 30 585,0 тис. грн у 2021 році та 2 138,9 тис. грн у 2022 році. Водночас значні залишки коштів на рахунках комунальних підприємств (наприклад, 245 904,39 тис. грн у ЛКП «Львівавтодор» станом на 30.06.2024) не використовувалися для дострокового погашення облігацій, що могло б зменшити боргове навантаження.
Кошти запозичень у повному обсязі використано до кінця 2022 року на 16 інфраструктурних проєктів (будівництво доріг, реконструкція вулиць тощо). Однак аудит виявив численні порушення:
Оплата невиконаних робіт:
- За результатами рев ізії ЛКП «Львівавтодор» (01.10.2021–29.02.2024) встановлено завищення обсягів та вартості робіт на 10 434,659 тис. грн, зокрема 9 499,912 тис. грн за невиконане будівництво гравійної дороги до житлового масиву «Білогорща».
- На об’єкті «Реконструкція вул. Хуторівка» оплачено 1 235,7 тис. грн за роботи, які не були виконані, зокрема за асфальтування ділянок, що залишилися в ґрунтовому стані.
- На проєкті «Капітальний ремонт вул. Шевченка» виявлено завищення вартості матеріалів на 873,2 тис. грн через включення до актів виконаних робіт матеріалів, які не використовувалися.
Недостатній контроль:
- Львівська міська рада не забезпечила належного внутрішнього контролю за ефективністю використання бюджетних коштів. Наприклад, на об’єкті «Реконструкція площі Двірцевої» акти виконаних робіт підписувалися без належної перевірки фактичного виконання, що призвело до переплати 672,4 тис. грн за неіснуючі роботи з облаштування тротуарів.
Нецільове використання коштів:
- На об’єкті «Капітальний ремонт вул. Личаківської» 524,8 тис. грн спрямовано на закупівлю декоративних елементів, які не були передбачені проєктною документацією, що свідчить про нецільове використання бюджетних коштів.
У 2021 році Львівська міська рада уклала два кредитні договори:
- Кредитний договір № 511 з ПАТ АБ «Укргазбанк» на 220 000,0 тис. грн (відсоткова ставка зросла з 11,3% до 17,0%). На 01.07.2024 сплачено 97 199,15 тис. грн відсотків, погашено 67 692,3 тис. грн основного боргу.
- Кредитний договір № 21-1 з АТ «Державний експортно-імпортний банк України» на 170 000,0 тис. грн (відсоткова ставка зросла з 12,58% до 17,0%). На 01.07.2024 сплачено 67 474,45 тис. грн відсотків, погашено 52 307,7 тис. грн основного боргу.
Дострокове погашення обох кредитів здійснено 12.11.2024, що дозволило зекономити 35 700,0 тис. грн на відсотках.
Кредит № 511 був використаний:
- 164 666,16 тис. грн: реконструкція та капремонт закладів соціальної сфери, освіти, культури тощо. Наприклад, 500,0 тис. грн спрямовано на ремонт однієї стіни фасаду класичної гімназії при Львівському національному університеті ім. І. Франка, що аудитори вважають прикладом неефективного використання через низьку соціальну значущість проєкту.
- 28 574,72 тис. грн: внески до статутного капіталу 9 комунальних підприємств, зокрема 3 000,0 тис. грн на ЛКП «Рембуд» для проєктів, які не були завершені.
- 16 013,12 тис. грн: погашення заборгованості районних адміністрацій.
- 10 746,0 тис. грн: придбання обладнання для закладів охорони здоров’я, освіти, культури, зокрема 2 150,0 Trailing spaces found тис. грн на закупівлю комп’ютерів для шкіл, які вже мали достатнє технічне забезпечення.
Кредит № 21-1 був використаний:
- 73 343,02 тис. грн: на 95 об’єктів, не передбачених Переліком, наприклад, 5 071,952 тис. грн на будівництво спортзалу для Львівської СЗШ №7, яке не входило до пріоритетних проєктів.
- 101 426,48 тис. грн: зменшення фінансування 31 об’єкта, зокрема на 2 300,0 тис. грн не профінансовано ремонт пульмонологічного відділення 5-ї міської лікарні.
- 4 769,5 тис. грн: збільшення фінансування 5 об’єктів, зокрема 1 377,57 тис. грн на реставрацію палацу культури ім. Г. Хоткевича, хоча проєкт мав нижчий пріоритет порівняно з медичними закладами.
Аудит виявив численні приклади нецільового та неефективного використання кредитних коштів:
- КНП «Львівське територіальне медичне об’єднання» придбало медичне обладнання на 153 964,1 тис. грн у лізинг, сплативши 33 216,6 тис. грн відсотків, хоча на рахунках установи було 245 904,39 тис. грн. Наприклад, 25 000,0 тис. грн витрачено на лізинг апаратного комплексу МРТ, який можна було придбати за власні кошти.
- Із 300 об’єктів, передбачених Переліком, профінансовано лише 227. Наприклад, не профінансовано капітальний ремонт приміщень Центру терапії на вул. Генерала Т. Чупринки (1 200,0 тис. грн), але додатково виділено 3 607,78 тис. грн на реставрацію костелу Ієзуітів на вул. Театральній, що не було критичним проєктом.
- ЛКП «Зелене місто» витратило 4 500,0 тис. грн на закупівлю техніки для переробки відходів, яка не використовувалася через відсутність відповідної інфраструктури.
Львівська міська рада також залучила кредити від Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР) на суму 1 289 490,0 тис. грн:
2021–2023 роки:
497 020,0 тис. грн (38,5%) спрямовано на оплату праці та комунальних послуг,
792 470,0 тис. грн (61,5%) — на погашення попередніх кредитів ЄБРР через поповнення статутного капіталу комунальних підприємств.
Через конвертацію валют було втрачено 13 109,4 тис. грн, зокрема:
- ЛКП «Львівелектротранс»: 1 752,78 тис. грн через конвертацію 1 337,79 тис. євро за курсом 40,83 грн замість 39,55 грн.
- ЛКП «Львівавтодор»: 4 601,92 тис. грн через конвертацію 2 629,67 тис. євро за курсом 41,3 грн.
- ЛМКП «Львівводоканал»: 2 347,6 тис. грн через конвертацію 1 000,0 тис. євро для погашення кредиту за завищеним курсом.
Нагадаємо, Державний аудит Львівської міської ради за період з 1 січня 2021 року по 30 червня 2024 року виявив порушення у використанні резервного фонду Львівської міської ради на 48,3 млн грн, а також порушення у бюджетному процесі на суму 102 757,18 тис. грн через неправомірне делегування повноважень виконавчому комітету.
Депутати Львівської міської ради ініціювали внесення до порядку денного сесії Львівської міської ради 12 червня питання "Інформація щодо аудиту бюджету ЛМТГ". Питання слухалось в закритому режимі без пояснень.
Копія звіту була надана Держаудитслужбою України на офіційне звернення ІА Варіанти.