Державна аудиторська служба України оприлюднила звіт, який вказує на проблеми з використанням кредитних коштів міжнародних фінансових організацій (МФО) у Львівській міській територіальній громаді за період з 1 січня 2021 року по 30 червня 2024 року.
Брак фінансових ресурсів залишається ключовою перешкодою для місцевого економічного розвитку, а залучення кредитів МФО могло б сприяти створенню інфраструктури, розвитку бізнесу та покращенню суспільних послуг, однак аудит виявив численні недоліки в реалізації проєктів.
За досліджуваний період комунальні підприємства Львова уклали 16 кредитних договорів із МФО під гарантії Львівської міської ради на загальну суму 201,9 млн євро. З них 11 угод (171,9 млн євро) укладено у 2009–2019 роках, а 5 угод (30,1 млн євро) – у 2021–2022 роках.
Чотири проєкти на 70 млн євро завершені, зокрема оновлення парку трамваїв, реконструкції вулиць вздовж трамвайних маршрутів, модернізації інфраструктури теплопостачання.
За 5 кредитними угодами, які укладені для фінансування таких обʼєктів як: «Капітальний ремонт кабельних ліній напругою 600B постійного струму від тягової підстанції No 6 до пл. Митної та вул. Личаківської»; «Будівництво автобусного депо», «Реконструкція тролейбусної контактної мережі (вул. Зелена, вул. Стрийська, вул. Тролейбусна в м. Львів)», «Придбання автобусів (100 великих одиниць)» та «Каптальний ремонт трамвайних вагонів з модернізацією (переобладнанням) для забезпечення перевезення пасажирів з обмеженою мобільністю», кредитні кошти не надходили та реалізація проєктів не здійснювалась.
Решта 7 угод на 104 млн євро перебувають у процесі виконання.
Аудит виявив неналежну організацію та виконання інвестиційних проєктів:
Сміттєпереробний завод на Пластовій
Наприклад, значні затримки та порушення у реалізації проєкту рекультивації Грибовицького сміттєзвалища та будівництва механіко-біологічного комплексу з переробки твердих побутових відходів на вул. Пластовій, 13 у Львові.
20 грудня 2018 року Львівська міська рада ухвалою № 4402 затвердила кредитний договір від 01.06.2018 між ЛКП «Зелене місто» та Європейським банком реконструкції та розвитку (ЄБРР) на 34,8 млн євро, а також грант від Фонду Східноєвропейського партнерства з енергоефективності та довкілля (E5P). Кошти призначалися для рекультивації сміттєзвалища, закупівлі обладнання для очищення фільтратів, будівництва механіко-біологічного комплексу та розвитку центрів переробки відходів. Проєкт реалізується за стандартами FIDIC під наглядом литовської компанії Hidroterra Ltd.
18 травня 2021 року ЛКП «Зелене місто» уклало контракт (№ 9004-GPN-49437/1-MBTF) з польською компанією Control Process S.A. на виконання робіт. Термін виконання – 730 днів (до 10.08.2023). Проте через воєнний стан роботи зупинили з 24.02.2022 до 24.02.2023. Термін виконання продовжили до 31.12.2023 (додаткова угода від 12.04.2023 № 5) і згодом до 28.02.2025 (угода від 29.04.2024 № 7). Станом на 01.07.2024 виконано лише 40,2% робіт (13,3 млн євро). Замовник не скористався правом стягнути банківську гарантію (3,7 млн євро, поручитель – ING Bank Śląski S.A.) за несвоєчасне виконання робіт.
У червні 2024 року підрядник проіндексував вартість робіт за 2022–2023 роки на 1,7 млн євро, що може збільшити навантаження на бюджет громади. Аудит також виявив, що 25 вересня 2024 року Львівський окружний адміністративний суд зупинив дію дозволу на будівництво через відсутність у Control Process S.A. ліцензії, що додатково ускладнило проєкт.
«ЛеоКарт»
Аудит також виявив значні недоліки у реалізації проєкту впровадження електронного квитка «ЛеоКарт» у громадському транспорті Львівської міської територіальної громади, а саме неефективне використання бюджетних коштів і технічні проблеми в роботі системи.
«ЛеоКарт» – автоматизована система безготівкової оплати проїзду, покликана оптимізувати витрати пасажирів і перевізників, покращити якість транспортних послуг і спростити облік перевезень. Проєкт є спільною ініціативою Львівської міської ради та ЛКП «Львівавтодор», фінансується Європейським банком реконструкції та розвитку (ЄБРР) і коштами бюджету розвитку громади. Договір із консорціумом Mikroelektronika & SoftServe підписано 12 березня 2020 року, старт проєкту – 15 травня 2020 року, плановий термін впровадження – 18 місяців.
Через різні обставини терміни впровадження системи неодноразово переносилися. З 11 грудня 2023 року, відповідно до рішення виконавчого комітету ЛМР від 08.11.2023 № 1199, у міському електричному та автомобільному транспорті запрацювала система «Безготівкова оплата проїзду». ЛКП «Львівавтодор» визначено оператором системи (рішення від 23.04.2021 № 304), який відповідає за технічне обслуговування, контроль оплати та облік перевезень.
Аудит виявив, що затримки у запуску системи призвели до спливу гарантійного терміну обладнання вартістю 1,1 млн грн, що може спричинити додаткові витрати на ремонт або закупівлю нового обладнання. Невикористання систем АСОП, закуплених у 2020–2022 роках, спричинило неефективне використання 13,3 млн грн кредитних коштів ЄБРР, які погашаються з бюджету громади.
За період з грудня 2023 по червень 2024 року ЛКП «Львівелектротранс» недоотримало 2,6 млн грн через несписання коштів за проїзд із банківських карток пасажирів або списання лише 1 грн замість повної вартості (13–25 грн залежно від способу оплати). Незважаючи на звернення «Львівелектротрансу» до «Львівавтодору», недоліки в роботі системи АСОП не усунуто.
Порушення в інших інфраструктурних проєктах:
Реконструкція тролейбусної лінії на вул. Кульпарківській: У рамках загальнодержавного проєкту модернізації громадського транспорту ТОВ «Вальво» (ЄДРПОУ 20800317) разом із партнерами (ТОВ «Магістраль Інжиніринг», ТОВ «Еле-Комп», ТОВ «Електротехніка») виконало будівельно-монтажні роботи на суму 1,993 млн грн, які не відповідали проєктно-кошторисній документації, під яку залучалися кредитні кошти.
Закупівля трамвайних вагонів: Під час реалізації проєкту «10 низькопідлогових зчленованих трамвайних вагонів» ТОВ «Завод ЕлектронМаш» допустило нестачу матеріалів (2 одиниці лобового скла та 3 пасажирські двері) на суму 150 тис. грн. Недостачу було відшкодовано та поновлено в обліку ЛКП «Львівелектротранс» під час аудиту.
Аудитори вважають, що несвоєчасне виконання проєктів призвело до недоотримання доходів комунальними підприємствами на суму 2,619 млн грн, зокрема через проблеми із системою «ЛеоКарт». Загалом аудит виявив фінансові порушення на 362,7 млн грн, з яких 343,3 млн грн спричинили прямі втрати. Крім того, неефективні управлінські рішення призвели до необґрунтованих витрат і втрати доходів на 941,1 млн грн.
Департаменти економічного розвитку, житлового господарства та інфраструктури, а також міської мобільності та вуличної інфраструктури Львівської міської ради не забезпечили належного контролю за виконанням фінансових планів. Це спричинило неефективне використання 3,625 млн грн на аудиторські, юридичні та консалтингові послуги, що перевищували затверджені фінансові плани, зокрема:
ЛКП «Зелене місто» – 3,279 млн грн;
ЛМКП «Львівводоканал» – 184 тис. грн;
ЛКП «Львівелектротранс» – 107 тис. грн;
ЛКП «Львівське бюро євроінтеграції» – 55,1 тис. грн.
Нагадаємо, аудит виявив порушення у фінансуванні комунальних підприємств Львівської громади, серйозні недоліки у сфері земельних відносин, неефективне управління запозиченнями владою Львова, порушення у використанні резервного фонду та порушення у бюджетному процесі.
У червні депутати Львівської міської ради ініціювали внесення до порядку денного сесії Львівської міської ради. Питання "Інформація щодо аудиту бюджету ЛМТГ". Питання слухалось в закритому режимі без пояснень.
Копія звіту була надана Держаудитслужбою України на офіційне звернення ІА Варіанти.