Прийнятий Львівською міськрадою механізм поповнення статутного капіталу комунальних підприємств не сприяє їх розвитку та призвів до використання бюджетних коштів всупереч напрямам затвердженої міської програми в сумі 59 379,4 тис. грн та неефективного використання бюджетних коштів в сумі 22 661,1 тис. гривень.
Про це сказано у звіті Держуадитслужби за результатами аудиту бюджету Львівської міської ради за період з 1 січня 2021 року по 30 червня 2024 року.
За даними звіту, станом на 30 червня 2024 року у Львівській міській територіальній громаді діяло 87 комунальних підприємств, підпорядкованих 14 виконавчим органам ради. Водночас 13 підприємств перебували у стані припинення, а 41 - визначено для ліквідації.
Аудит виявив, що низький рівень контролю з боку влади міста призвів до неефективного використання бюджетних коштів, зокрема через затвердження фінансових планів компідприємств із плановими збитками, що суперечить меті створення таких підприємств – отриманню прибутку.
Фінансові порушення:
За 2021–2023 роки 27–34 комунальні підприємства були збитковими, сукупні збитки склали: 1 056,5 млн грн у 2021 році, 1 453,4 млн грн у 2022 році та 1 286,5 млн грн у 2023 році. Значна частина бюджетних коштів спрямовувалася на поповнення статутних капіталів, але використовувалася не за призначенням.
Зокрема, за досліджуваний період із бюджету розвитку громади виділено 6 402,4 млн грн (54% бюджету розвитку) на статутні капітали, з яких 694,3 млн грн залишилися невикористаними на рахунках 27 підприємств станом на 1 липня 2024 року. Крім того, аудит виявив необґрунтоване виділення 177,9 млн грн, а також нецільове використання 258,8 млн грн на поточні витрати (зарплати, комунальні послуги тощо).
Проблеми зі статутним капіталом:
Згідно з Господарським кодексом України, статутний капітал формується засновником (місцевою радою), але у Львові кошти з бюджету розвитку виділялися до ухвалення рішень про зміну статутного капіталу, що порушує законодавство.
Наприклад, у 2021 році 34 підприємства отримали 1 385,0 млн грн, у 2022 році – 255,7 млн грн, у 2023 році – 661,3 млн грн. Частина цих коштів, як у випадку з ЛКП «Львівський центральний парк культури та відпочинку ім. Б. Хмельницького» (7,9 млн грн) та ЛМКП «Теплокомуненерго» (100,6 млн грн), залишилася на депозитах або не була використана. Також з незрозумілих причин залишаються невикористаними кошти в сумі 24 828,3 тис. грн ліквідованого ЛКП «Залізничнетеплоенерго», які перебувають в розпорядженні ЛМКП «Теплокомуненерго», - сказано у звіті.
Нецільове використання коштів:
Програма внесків до статутних капіталів не визначала чітких напрямів використання коштів, що призвело до їх витрачання на поточні потреби замість інвестиційних проєктів, передбачених Бюджетним кодексом. Зокрема, у 2021 році 24 підприємства використали 22,7 млн грн, а за 2021–2024 роки – 59,4 млн грн на операційні витрати.
Загалом неефективне використання склало 430,9 млн грн.
Нагадаємо, Державний аудит Львівської міської ради виявив серйозні недоліки у сфері земельних відносин, зокрема відсутність встановлених меж Львівської міської територіальної громади та населених пунктів, що до неї входять.
Аудитори також виявили неефективне управління запозиченнями владою Львова, що спричинило додаткове навантаження на бюджет Львівської міської територіальної громади в сумі 310 089 тис. грн. Також були виявилені порушення у використанні резервного фонду Львівської міської ради на 48,3 млн грн та порушення у бюджетному процесі на суму 102 757,18 тис. грн через неправомірне делегування повноважень виконавчому комітету.
Депутати Львівської міської ради ініціювали внесення до порядку денного сесії Львівської міської ради 12 червня питання "Інформація щодо аудиту бюджету ЛМТГ". Питання слухалось в закритому режимі без пояснень.
Копія звіту була надана Держаудитслужбою України на офіційне звернення ІА Варіанти.