Туризм сміливо можна назвати однією з тих галузей, які найбільше постраждали від війни.
Скасування авіаперельотів, заборона на транскордонні валютні операції, зниження туристичного потоку практично до нуля - далеко не повний перелік умов, в яких прийшлось працювати туристичним операторам та агентам. Багато турагентств змушені були припинити діяльність, а надходження до держбюджету від галузі скоротилися на 34%. Однак, турсфера вистояла та зуміла переформатувати свою роботу відповідно до викликів часу.
Відкладені туристичні плани українців
В перші місяці війни українці практично відмовились, як від внутрішніх подорожей країною, так і від поїздок за кордон. В першому випадку боялись ракетних ударів, в другому - через війну було не до відпочинку. Аналітики відмічають, що спочатку пошуки безкоштовних промокодів від codes.com.ua впали практично до нуля, зараз ситуація та статистика значно покращились.
Туристичні оператори на початку 2022 року змушені були або переносити подорожі на інші дати, або повертати клієнтам кошти. Крім цього, їх робота зводилась до допомоги туристам, які на момент початку війни перебували на відпочинку. Одні хотіли повернутись, іншим допомагали з пошуком житла в Європі.
Турсфера почала повертатись до звичної роботи влітку після деокупації Київської області. Українці почали трохи цікавитись літнім відпочинком. Обирали звичні курорти (Єгипет, Туреччина, Іспанія та Греція) та автобусні тури європейськими країнами. Для багатьох змінились критерії вибору:
- відсутність на курортах російських туристів;
- менший бюджет. Українці за останній рік побіднішали, тому на разі такі напрями як Домінікана чи Занзібар суттєво програють бюджетнішому Єгипту чи Туреччині.
Звичайно, клієнти туроператорів - це здебільшого жінки та діти, адже чоловікам призовного віку заборонено покидати країну. Агенти відмічають, що зріс середній вік подорожуючих - більше 35 років. Часто путівки купують бабусі та дідусі, які планують відпочинок з внуками.
Щодо внутрішнього туризму, то ця сфера також змогла пристосувати свою роботу до нових реалій. При цьому аналітики відмічають, що багато українських готелів не просто не закрились, а й почуваються зараз на порядок краще, ніж до війни. Кожного дня Україну відвідує велика кількість міжнародних журналістів, експертів та активістів.
За минулий рік сфера туризму зуміла оговтатись, однак доходи операторів суттєво впали. Більшість поки працюють на ентузіазмі, чекаючи перемоги та стрімкого відновлення турсфери та України в цілому.