Запальне та запекле життя дружнього колективу ЛКП "Львівелектротранс".
Львів був першим містом на теренах сучасної України, де середмістям почали їздити трамваї.
На сьогодні Львів залишається єдиним містом Західної України, де цей вид транспорту все ще функціонує. Та ще й користується чималою популярністю серед містян та гостей міста.
Порівняно з першими роками своєї роботи кількість трамваїв у Львові зросла. Це зумовлено великою зацікавленістю львів'ян у цьому виді транспорту. Одним із основних факторів такої популярності є економічний. Адже порівняно з маршрутками (а про таксі годі й казати), поїздка у трамваї обходиться мешканцям міста дешевше (особливо студентам).
Недарма до львівських трамваїв прикута велика увага. Щодня ними їздять тисячі пасажирів, які повинні бути впевнені у своїй безпеці. Але це не завжди можливо в українських реаліях. Кошти, які виділяють з міського бюджету на транспортну інфраструктуру, часто перехоплюють інші проекти, тому вони не доходять до закупівлі нового транспорту чи його ремонту.
Алярмовий дзвіночок
За правилами проведення державного технічного огляду (далі – ТО) об'єктів міського електротранспорту огляд, зокрема і трамваїв, повинен проводитися щорічно. Якщо він проводиться влітку, то перевіряють лише загальний технічний стан, а щодо зими, то тут є особливі вимоги – перевірка функціонування системи опалення, вентиляцій, протиюзової та антифризних систем. Здавалося б, усе, що може допомогти уникнути аварій та непередбачуваних ситуації за участі трамваїв на дорогах.
Але все ж у правилах проведення технічного огляду є одне "але". Трамваї щорічно проходять ТО, але перед виїздом на маршрут ніхто не зобов'язаний перевіряти їхню технічну справність, окрім основних механізмів. Можна зробити припущення, що саме такий недолік у цих правилах і є причиною багатьох транспортних пригод.
Оскільки чіткої відповіді Львівелектротрансу на запитання щодо кількості аварій, спричинених технічними несправностями трамваїв, не вдалося отримати, то важко казати про якусь конкретику чи статистику. Але навіщо розглядати сухі дані високопосадовців, якщо навколо стільки "живих" прикладів? Саме на цих випадках можна зробити висновки щодо технічного стану львівських трамваїв.
22 грудня 2015
Перший із гучних випадків вогняного шоу від "Львівелектротранс" стався 22 грудня 2015 року, коли у кабіні водія вагону "Tatra KT4SU" (1986 року виготовлення) зайнялося полум'я. За словами колишнього керівника відділу зв'язків з громадськістю ЛКП Львівелектротранс Антона Лягушкіна, після детального вивчення інциденту встановили, що причиною загоряння було коротке замикання між струмознімачем та автоматичним вимикачем трамвая. Внаслідок цього замикання виник сильний електричний розряд, який і спричинив пожежу у кабіні.
У цій ситуації водій трамвая вжила всіх необхідних заходів для евакуації пасажирів із салону рухомого складу та навіть здійснила спробу знеструмити трамвай шляхом опускання струмознімача від високовольтних ліній. Проте через перегоряння, внаслідок пожежі, шнурка він знову піднявся вгору, що й не дало можливості загасити вогонь трамвайного вагону №1100.
Пізніше на місце події прибула Державна служба надзвичайних ситуацій. Саме її силами й ліквідували пожежу.
ЛКП "Львівелектротранс" провело службове розслідування інциденту. За матеріалами, які були надані відділом зв'язків з громадськістю, вдалося з'ясувати, що ревізія проводки, несправність якої і стала причиною короткого замикання у трамвайному вагоні, здійснюється лише під час планових технічних оглядів та ремонтів. Останній раз такий ремонт проведили у березні 2014 року, тобто за 1,5 роки до аварії.
За результатами розслідування пожежі на підприємстві вжили заходів щодо підвищення безпеки і покращення технічного обслуговування рухомого складу. Вагон № 1100 пройшов відновлювальний ремонт силами підприємства, а причетність до пожежі водія транспортного засобу спростували.
12 лютого 2016
Випадок задимлення трамвая "Tatra KT4SU" № 1065 (1984 року виготовлення) стався 12 лютого 2016 року на маршруті №7. За даними ЛКП Львівелектротранс, причиною задимлення став перегрів ізоляції обмотки вмикача/вимикача електрики трамвая. Жодних сторонніх впливів з боку водія чи інших чинників не виявили.
Випадки задимлення трамваїв є дуже частим явищем. За словами інженера ЛКП Львівелектротранс, основною причиною таких несправностей є технічний стан трамвайних вагонів, які виготовлені між 1979 і 1988 роками на заводі "ЧКД-Прага". Наразі це підприємство не виготовляє ані самих трамваї, ані запчастин для них.
Внаслідок цього трамвайні вагони ремонтуються силами ЛКП "Львівелектротранс" або замінюються на аналоги. Якість і надійність таких відповідників ніхто гарантувати не може. Не завжди вона є навіть задовільною, про що знають як рядові працівники підприємства, так і вище керівництво. Але, за словами останнього, іншого виходу із ситуації просто не існує. Єдине, що можна зробити – закупити нові трамваї, а на оновлення усієї техніки грошей у бюджеті міста не передбачено.
2 червня 2016
Ще один подібний випадок – це відмова гальм у вагоні "Tatra KT4SU" № 1045 (1984 року виготовлення). Це сталося під час руху вагона за маршрутом № 2 на вулиці Личаківській 2 червня 2016 року. Варто зазначити, що трамвай під час неконтрольованого руху вулицею, встиг пошкодити автомобіль Ford Focus.
У ЛКП Львівелектротранс кажуть, що в той день вагон прямував в депо без пасажирів. Оскільки за деякий час до цього водій трамвая, Наталя Волчанська, виявила технічні несправності вагона та повідомила про це деспетчеру. Для ретельнішого огляду та подальшого усунення усіх неполадок вагон виїхав в депо.
Після початку свого руху на похилій ділянці дороги з ладу вийшов запобіжник, що призвело до знеструмлення керувальної панелі. Як наслідок – водій не мала змоги задіяти для зупинки трамвая гальма.
Через те, що вагон, який рухався неконтрольовано, знаходився на спуску, при задіянні лише колодкових гальм існувала досить велика імовірність його сходження з рейок. Наталія Волчанська прийняла рішення про задіяння колодкових гальм лише на горизонтальній ділянці дороги, що зменшило б шанси на аварію.
На момент виїзду на суміжну із проїзною частиною дороги колію вагон рухався вже з меншою швидкістю. Тому працівники Національної поліції допомогли водію повністю загальмувати вагон за допомогою спеціального гальмівного чобітка. Можна сказати, що саме правильно прийняте рішення Наталії стало фактором, який запобіг аварії (зокрема зіткненню трамвая з іншими автомобілями на проїжджій частині).
Вагон №1045 зараз знову випустили на лінію. Його технічний стан повністю відновили за допомогою усіх необхідних ремонтних робіт ЛКП "Львівелектротранс".
Дуже часто випадки виходу із ладу електротранспорту неправильно трактуються працівниками ЗМІ, а також громадянами у соціальних мережах. Саме тому складається враження, що таких випадків надто багато (Антон Лягушкін, колишній керівник відділу зв'язків із громадськістю ЛКП "Львівелектротранс")
10 травня 2017
З минулорічнихрічних випадків безкоштовного фаєр-шоу від "Львівелектротранс" – загоряння трамвая №3 на вул. Княгині Ольги. "На щастя, ніхто не постраждав. А причину займання встановити не вдалося" – повідомляє Ігор Зінкевич на сайті "Ватра-1".
Як бачимо, випадків несправностей трамваїв у Львові вистачає. Хоча й, за словами керівників ЛКП Львівелектротранс, це все ілюзія, яку створюють ЗМІ та громадяни у соціальних мережах.
Єдине, що тішить, це робота, яку проводять після таких прикрих випадків. Зокрема, з метою покращення технічного обслуговування трамваїв у трамвайному депо на вул. Промисловій, 29. Минулоріч там розпочали роботи з ремонту та модернізації депо, які фінансуються за кредитні кошти ЄБРР.
Також ЛКП Львівелектротранс веде програму капітально-відновлювальних ремонтів трамваїв та тролейбусів для продовження термінів їх експлуатації та підвищення безпеки і надійності рухомого складу. На сьогодні вже відновлено трамвайний вагон "Tatra KT4SU" № 1053 (1984 року виготовлення) та тролейбус "Skoda 14Tr02/6" № 512 (1988 року виготовлення).
За наявності фінансових ресурсів Львівелектротранс планує продовження проведення капітально-відновлювальних ремонтів. Також наприкінці 2015 року відбувся тендер після якого ЛКП "Львівелетротранс", з метою оновлення рухомого складу, закупило 7 нових трамвайних вагонів "Electron T3L44". Закупівля цих трамваїв частково фінансувалася кредитними коштами ЄБРР, а частково із бюджету міста.
Періодично міський голова Львова Андрій Садовий виділяє з бюджету Львова кошти для ЛКП "Львівелектротранс" ( як внески до статутного капіталу). Так у вересні 2017 року Садовий виділив понад 30 мійльонів гривень, у грудні 2017 – 5,5 мільйонів гривень, а у січні 2018 – 4 мільйона гривень для ЛКП "Львівелектротранс".
Також у всій цій історії варто згадати про затримання у березні 2016 року екс-керівника ЛКП "Львівелектротранс" Андрія Федоренка за підозрою в скоєнні у 2007-2008 роках корупційного злочину – розтрати коштів міського бюджету Львова в сумі понад 2 мільйони 242 гривні (323 тисячі євро) під час закупівлі модернізованих трамваїв в Німеччині.
У грудні 2017 року директором ЛКП "Львівелектротранс" замість Михайла Сидоровича став Олег Береза, який, можливо, хоч якось поліпшить полум'яний імідж підприємства.
Відсторонення від експлуатації
Відсторонення від експлуатації рухомого складу електротранспорту здійснюється відповідно до "Правил експлуатації трамвая та тролейбуса".
Рішення про його відсторонення може прийняти підприємство-перевізник на основі обґрунтованої скарги громадянина і огляду рухомого складу спеціальною комісією. Також воно може відбуватися за вказівками контролюючих органів відповідно до чинного законодавства України.
Жертви інцидентів за участі трамваїв
Статтею 6 Закону України "Про міський електричний транспорт" передбачено компенсацію заподіяної під час користування електротранспортом шкоди.
Попередньо пасажир, якому було заподіяно шкоду, має звернутися до підприємства-перевізника. Якщо пасажир і перевізник не дійшли згоди у питанні відшкодування, то відповідно до пункту 3.7 чинних "Правил користування трамваєм і тролейбусом в містах України" пасажир має право на вирішення спірних питань в судовому порядку. На пасажирів електротранспорту також розповсюджується дія Закону України "Про захист прав споживачів".
Зі скаргами та пропозиціями, які стосуються роботи електротранспорту у місті Львові, можна звертатися безпосередньо у ЛКП "Львівелектротранс" (листами на адресу 79012, м. Львів, вул. Сахарова, 2, телефоном 032 238 68 50 в робочий час, електронною поштою на адресу vizzgr.let@gmail.com), в Управління транспорту і зв'язку Львівської міської ради, а також через Центри надання адміністративних послуг.
p.s.
Підбірка ще декількох полум'яних випадків у житті рухомого складу ЛКП "Львівелектротранс" (трамваїв та тролейбусів).
2010 рік
2013 рік
2015 рік
авторка: Світлана Дем'янюк
головне фото: dmytro.lviv.ua