Висновок Торгово-промислової палати про визнання воєнного стану форс-мажором не поширюється на закон про доступ до публічної інформації.
Депутат Червоноградської районної ради, член правління ГО "Інститут стратегії громади" та "Захист і добро" Геннадій Воловенко вважає, що висновок Торгово-промислової палати (ТПП) про визнання воєнного стану форс-мажором не поширюється на закон про доступ до публічної інформації, і тому відмова органів місцевого самоврядування, а також керівників комунальних підприємств надати відповіді на запити журналістів є незаконною.
Про це він заявив у листі, скерованому редакції ІА Варіанти з приводу відмови Львівського історичного музею оприлюднити інформацію про зарплати свого керівництва до закінчення війни в Україні, посилаючись на те, що ще 28 лютого ТПП визнала військову агресію РФ щодо України як "обставини непереборної сили", тому інформацію про зарплату директора комунального закладу вони зможуть надати після завершення війни.
Перед тим Львівська міська рада у своїй відмові надати Варіантам інформацію про зарплату міського голови та його заступників також аргументувала свою відмову рішенням ТПП.
Воловенко у своєму висновку посилається на статті Конституції України та закон Про торгово-промислові палати, який не передбачає втручання ТПП в діяльність органів державної влади.
"З підстав того, що ТПП є громадською (самоврядною) недержавною організацією жодні висновки останньої для органів влади, комунальних та інших підприємств є вільним трактуванням останньої для самої себе і не більше" – вважає він.
Тому відмови у наданні у доступі до публічної інформації, в яких міститься посилання на ТПП, є порушенням закону Про доступ до публічної інформації, незаконною і може бути оскаржена.
Як повідомляє система Безоплатної правової допомоги, в умовах воєнного стану діє обмежений доступ до публічної інформації. Розпорядник може відмовити в наданні інформації лише на підставах, визначених чинним законодавством. Статтею 22 Закону України "Про доступ до публічної інформації" визначено перелік підстав для відмови в задоволенні запиту на інформацію, а також передбачено, що у відмові в задоволенні запиту на інформацію має бути зазначено, зокрема, і мотивовану підставу відмови.
Строки розгляду запитів залишилися без змін. Однак неможливість вчасного опрацювання запитів та надання відповідей на них в умовах воєнного стану обумовлюється тим, що державні органи, органи місцевого самоврядування відповідно до положень статті 8 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" здійснюють насамперед заходи, необхідні для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки.
При цьому у разі технічної можливості належного забезпечення роботи/дистанційної роботи розпорядник інформації має повідомити запитувача про зміну строків розгляду.
Варіанти не отримали від багатьох розпорядників інформації навіть відповіді про зміну терміну розгляду запитів.
Можливість застосування відстрочки у задоволенні запиту залежить від розпорядника, якому надіслано запит, режиму його роботи та наявності технічних можливостей опрацьовувати кореспонденцію (засобів комунікації, інтернету), наближення установи до місць проведення бойових дій, характеру запитуваної інформації тощо.
Після набуття чинності 20 травня закону "Про правовий режим воєнного стану" стаття 9 "Здійснення органами державної влади та органами місцевого самоврядування повноважень в умовах воєнного стану" була доповнена пунктом 10, яким передбачено, що у період дії воєнного стану на акти органів місцевого самоврядування, військово-цивільних адміністрацій та військових адміністрацій, а також їх посадових осіб не поширюються вимоги пункту 3 частини першої (у частині оприлюднення проєктів актів), частини четвертої статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації", Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" та Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання".