ПАТ "Львівобленерго" готове співпрацювати з міською владою та істориками у процесі заміни комплектних трансформаторних підстанцій зразка 1908 року на сучасні.
Про це йшлося вчора під час громадського обговорення умов заміни старих КТП на нові.
Так, фахівець Музею історії електрифікації Львівщини ПАТ "Львівобленерго" Андрій Крижанівський пояснив, що старі КТП є дуже небезпечними для
обслуговування. Адже напруга в них (6 кіловольт) має великий ризик для працівників техобслуговування "Львівобленерго".
"В суху погоду пробій струму на персонал техобслуги є можливим на вістань 60 см. В дощ виконувати будь-які роботи у таких КТП заборонено. До того
ж їх технічний стан не відповідає жодним вимогам пожежної безпеки.
Ще в 2003 році комісія Держнагляду з охорони праці написала припис, що "Львівобленерго" мусить їх негайно припинити експлуатувати. Тоді був
даний тиждень на виконання припису. Ми пішли у міську раду, заявили там про цю вимогу, написали листа міському голові про потребу виділення
земельних ділянок на нові КТП. Тодішній головний архітектор міста Василь Каменщик повідомив, що вільних земельних ділянок немає, тому встановлення нових КТП можливе лише на місці старих. Ми написали лист у Міністерство енергетики і воно у порядку винятку дозволило нам проводити поступову заміну, за графіком з паралельною експлуатацією старих КТП. Графік погоджений Міністерством, держнаглядом з охорони праці. І ми мусимо їх всіх замінити до 2020 року", – пояснив Андрій Крижанівський.
Так, наступного року заплановано заміну КТП на пл. Соборній, вулицях Левицького, 17 та Пекарській, 52. За планом "Львівобленерго" замінюватимуть три КТП щороку.
Заміна підстанцій передбачає їх новий дизайн, при визначенні якого "Львівобленерго" вивчало досвід енергетиків Польщі та Німеччини. При цьому нові КТП мусять відповідати ряду вимог:
Правил улаштування електроусатновок;
Габарити нового бладнання;
Стандарти безпеки;
Саніатрно-гігієнчні норми;
Поміщатись у розміри виділених земельних ділянок;
Схеми комунікаційних мереж Міста.
Наразі демонтовано три КТП, щодо яких є різні пропозиції використання: одна стане частиною відкритої експозиції Музею електрифікації
Львівщини;
інша - пам'яткою під відкритим небом, де такі КТП встановлювали вперше;
решту корпусів "Львівобленерго" може безкоштовно передати ЛМР для встановлення в інших місцях зі зміною призначення.
Як зауважила завідувач Музею історії електрифікації Львівщини ПАТ "Львівобленерго" Марія Кравченко, для цього необхідна співпраця багатьох
сторін, не лише "Львівобленерго".
Комерційний директор ТзОВ "Електросвіт", що займатиметься виготовленням нових КТП Наталія Красюк, пояснила, що є певні особливості технологічного виконання корпусу КТП. Задля їх дотримання слід чітко зазначити технічне завдання та прорахувати можливості його виконання. На
пропозицію начальниці управління охорони історичного середовища Львівської міськради Лілії Онищенко-Швець встановити нове електрообладнаня у зовнішню обшивку з автентичних відреставрованих КТП Наталія Красюк погодилась надіслати пропозицію у інженерний відділ ТзОВ "Електрсвіт", однак для цього слід мати у наявності габарити старих КТП з усіх локацій, де вони збереглись. Однак це питання теоретичне, дискусійне.
Як зауважили представники "Львівобленерго", кожна стара КТП була спроектована і виготовлена під конкретне місце встановлення, тобто типового проекту не було.
За словами прес-секретаря "Львівобленерго" Галини Петрушки, компанія також мусить брати до уваги ціну заміни КТП, яку регулює НКРЄ. Їх вартість
врахована у тарифі, про що зафіксовано у інвестиційній програмі компанії,зпогодженій державою. Відтак слід шукати джерело коштів на різницю між затвердженою ціною встановлення нових КТП на відреставровані, якщо таке матиме місце.
Довідкова інформація:
У міжвоєнний період у Львові було встановлено приблизно 50 КТП зразка 1908 року. Спочатку це були однокорпусні трансформаторні підстанції. В
1920-х роках, коли зросло споживання електроенергії у місті, їх модифікували. Відтак, малопотужні трансформатори з сухою ізоляцією, довелося замінювати на потужніші – з олійною ізоляцією. Великогабаритне обладнання вже не вдалося вмістити в одному корпусі КТП. То ж поряд з існуючими корпусами ТП, де залишили високовольтне та низьковольтне розподільне устаткування, у 1930-тих роках почали встановлювати додаткові корпуси.
Після ІІ Cвітової - КТП старого зразка стали поступово замінювати новими. Сьогодні залишилось 11 таких корпусів.