Михайло Козак про особливості адміністративно-територіальної реформи в Україні.
Магістр державного управління, ексзаступник голови Жовківської райдержадміністрації, викладач фізико-математичного ліцею Михайло Козак про адміністративно-територіальну реформу в Україні на засіданні клубу Великий Львів.
Експерт з питань адміністративної реформи, магістр державного управління Михайло Козак стверджує, що підготовку та впровадження адміністративно-територіальної реформи (АТР) в Україні провели без належних наукових, правових, соціально-демографічних та фінансово-економічних обґрунтувань з грубим порушенням багатьох Законів та Конституції України. Про це він заявив під час свого виступу на засіданні клубу Великий Львів.
Зокрема, п. 13 ст. 92 Конституції України імперативно визначає, що адміністративно-територіальний устрій України можна змінити виключно Законами України. Тому спосіб впровадження АТР в Україні він назвав великою антиконституційною аферою, яка призвела до управлінського хаосу як на державному рівні, так і у місцевому самоврядуванні.
За його словами, Закон України "Про АТР в Україні", як це вимагає Конституція України, 15 липня 2020 року учетверте від грудня 2019 року внесли на розгляд сесії Верховної Ради України, але його зняли на початку розгляду через те, що не відповідає нормам Конституції України.
У цей же день прийняли ЗУ "Про вибори до місцевих рад". Тому, згідно з чинними законами України, місцеві вибори повинні були відбуватися за чинним на цей час адміністративно-територіальним устроєм. Проте, 17 липня 2020 року, у ВРУ несподівано внесли з голосу та за скороченою процедурою, і без обговорення проголосували "сурогатну антиконституційну" Постанову ВРУ "Про утворення та ліквідацію районів". Внаслідок цього порушили прямі конституційні права громадян України, зокрема, мешканців міст і сіл, яких об'єднали у т.з. ОТГ без їхньої згоди.
"В Україні, перед цим, тричі намагались прийняти закон про адмінтерреформу: у грудні 2019 року та у січні та березні 2020 року. Однак, цей закон так і не ухвалили, оскільки у ньому були статті та положення, які порушували Конституцію України. Наприклад, не можна об'єднувати міста та села в одне ОТГ, адже у ст. 140 Конституції України чітко вказано про те, що можуть об'єднуватись виключно сільські громади. І категорично не можна приєднувати села до міст, і навіть не можна об'єднувати міста. Тому, фактичне приєднання міст Винників, Брюховичів, Дублян та багатьох довколишніх сіл до Львова було незаконним та антиконституційним. Зокрема, я підготував та надав громаді с. Малехів юридично-правові обґрунтування, які допомогли їм виграти у суді справу про їхнє незаконне приєднання до м. Львова!" – сказав він.
Михайло Козак також зазначив, що Центральна виборча комісія не мала чітких інструкцій щодо того, як проводити вибори до місцевих рад після так званої адмінреформи.
"Ще раз деталізую та наголошую, що у 2020 році згідно з чинним законодавством вибори до місцевих потрібно було оголосити у термін до 15 липня. Тому, саме 15 липня внесли на розгляд сесії ВРУ два необхідні проєкти Законів України: "Про АТР в Україні" та "Про вибори до місцевих рад". Проте, проєкт закону про адмінреформу знову отримав спротив у сесійній залі, і автори законопроєкту самі запропонували зняти його з розгляду. Одночасно, у цей же день прийняли закон про вибори до місцевих рад.
А 16 липня одіозний нардеп Бужанський спровокував конфлікт з мовного питання, і цим відвернув увагу проукраїнських нардепів, які у п'ятницю, 17 липня, в останній день сесії ВРУ, майже всі вийшли із зали на під ВРУ на мітинг протесту. А у цей час, орієнтовно о 12 годині, внесли з порушенням регламенту ВРУ у порядок денний антиконституційний проєкт Постанови ВРУ "Про утворення і ліквідацію районів" й за скороченою процедурою, без обговорення, його проголосували! А о 13:00 вже закрили літню сесію. Це зробили всупереч Конституції.
Зокрема, аж 20 жовтня 2020 року, перед самими виборами Юлія Тимошенко та 49 нардепів подали в Конституційний суд України Конституційне подання про відповідність Постанови ВРУ "Про утворення та ліквідацію районів" КУ. Надали у КСУ й ще два подібних подання. Однак ці подання КСУ не розглянув й донині.
Ще раз наголошую, що з моменту оголошення виборів не можна вносити зміни у законодавство про чинний адмінтериторіальний устрій. ЦВК на два тижні зависла, і тому із запізненням розпочали процедуру, оскільки давали запит у ВРУ, щоб їм роз'яснили те, за якою системою проводити вибори, зокрема, процедури висунення кандидатів. Комітети ВРУ понаписували рекомендації, які суперечили Законам і Конституції України. ЦВК спочатку оголосили вибори депутатів до місцевих і районних рад. І не оголосили вибори голів місцевих рад, тобто антиконституційних голів ОТГ. Поправку внесли лише через 10 днів. Постанову ЦВК про проведення виборів до обласних рад взагалі не прийняли!
Я давав запит у ЦВК, і мені так й не надали цю постанову, сказали, що це само собою зрозуміло. Це є велика правова колізія! У Конституційному суді є мої подання щодо цього питання. У відповіді КСУ мені не заперечили по суті порушених питань, а просто вказали, що я не є суб'єктом конституційного права, тому суд не розгляне мої подання", – розповів він.
Михайло Козак також нагадав, що 12 червня 2020 року Кабмін видав цілу низку розпоряджень, навіть не постанови Кабміну, про створення об'єднаних територіальних громад (ОТГ) у кожній області України. Ці розпорядження, на його думку, були абсолютно незаконними та антиконституційними, як й приєднання с. Малехова, м. Дублян та інших сіл й міст до м. Львова. Тому, у судовому порядку й визнали незаконним, зокрема, приєднання громади с. Малехів.
"Це важливий юридичний прецедент. У судовому порядку де-факто встановили, що процес об'єднання підмінили та сфальшували", – вважає він.
Михайло Козак додав, що новостворені райони не мають належно виписаних повноважень і функціонують лише формально. Вони не можуть ефективно забезпечити потреби населення та розвиток територій, як це є у випадку з повітами в Польщі. Він закликав переглянути адмінтериторіальну реформу та провести її на основі глибоких наукових досліджень, фінансово-економічних обґрунтувань, зважаючи на демографічні реалії. Також необхідно провести й широке громадське обговорення.
"Дуже повчальним і корисним для України є досвід підготовки та проведення АТР у Польщі. Створений штучно та свідомо антиконституційний хаос в Україні потрібно припинити раз і на завжди", – переконаний він.