Кабінет Міністрів України вирішив залишити чиновників Львівської ОВА у бурхливому морі обласного бюджету.
Євгеній Гірник у своєму першому інтерв'ю як в.о. голови Львівської обласної ради під час відповіді на запитання журналістки про те, чи буде облрада боротися за втрачені у воєнний час повноваження, сказав таке: "Скажімо так, повноваження були перерозподілені. Однак роботи направду достатньо і важливо зосередитись на ній, а не гратись у велику політику".
Ймовірно, що дражливе для багатьох регіональних політиків питання про повернення Львівській обласній раді бюджетних повноважень у цьому випадку йому поставили у завуальованій формі, а тому й відповідь Гірника була в загальній формі. І все ж фразою "повноваження були перерозподілені" він визнав той факт, що виключно Львівська ОВА в умовах воєнного часу розпоряджається обласним бюджетом. Формує та витрачає його. А також й те, що депутатів та громаду весь цей час позбавили мінімального контролю за цими процесами. І не лише визнав, але й погодився з цим станом речей надалі.
Нагадаємо, що колізія з повноваженнями обласних і районних рад в умовах воєнного стану виникла через недосконалість формулювання деяких статей закону "Про правовий режим воєнного стану" на момент його введення в дію у лютому 2022 році. Пункт 3 статті 10 цього закону виписали так, що він дозволив чиновникам трактувати його зміст як обов'язкову передачу всіма облрадами та райрадами повноважень обласним військовим адміністраціям в умовах воєнного стану, а не лише тими, які діяли в зоні бойових дій чи на територіях, які були під тимчасовою окупацією.
Вже 10 березня 2022 року Кабмін на підставі цього закону видав постанову № 252 "Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів, діяльності учасників бюджетних процесів на відповідних територіях", що стала дорожньою картою для ОВА в їхній роботі з обласними бюджетами в умовах війни.
У травні 2022 року Верховна Рада України внесла зміни та уточнення у п. 3 ст. 10 закону "Про правовий режим воєнного стану", які мали б ліквідувати розбіжності в трактуванні положень закону. Але ситуацію це не виправило, державна влада в центрі та на місцях ніяк на це не зреагувала.
У березні 2023 року парламентський Комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування надав роз'яснення цим змінам. У них він підтвердив, що ОВА мають право перебрати на себе повноваження обласних і районних рад лише у випадках "тимчасової окупації або оточення адміністративного центру області або у разі прийняття Верховною Радою України за поданням Президента України відповідного рішення".
Тобто підстав для подібних дій в областях, які знаходяться в тилу, якщо немає окремого рішення парламенту, немає. Кабмін знову на це не відреагував і не змінив жодного пункту в постанові № 252. Відповідно ОВА, зокрема й Львівська, прикриваючись цією постановою уряду, далі одноосібно розпоряджаються обласними та районними бюджетами всупереч нормам закону.
Наразі абсолютна більшість обласних і районних рад в Україні, якщо не всі, втратили бюджетні повноваження. Такими є результати моніторингу, який провели журналісти, дослідивши інформацію офіційних сайтів обласних рад і ОВА, що є у відкритому доступі.
Водночас частина обласних рад продовжує ухвалювати на сесіях бюджетні рішення, які перед тим вже були підписані розпорядженнями голів ОВА (фактично ради займаються імітацією). Лише у декількох областях ОВА залучають депутатів до процесу формування бюджету на стадії обговорення його проєкту. Але ухвалюють і розпоряджаються далі ними одноосібно, а у деяких – чиновники на сесіях навіть інформують депутатів про виконання бюджетів та обласних програм, але жодних рішень під час розгляду цієї інформації депутати не ухвалюють.
У таких умовах цьогоріч й розпочалась підготовка до бюджетного процесу у 2024 році. На розгляд комісій Львівської обласної ради у квітні надійшов лист заступника голови Львівської ОВА Івана Собка про бюджетний процес 2024 року. Однак після офіційного запиту журналісти без жодних пояснень так і не змогли отримати його зміст, а саме додатки на 7 сторінках. Отже, у Львівській ОВА та Львівській обласній раді вважають, що громадськість не повинна знати про те, як формуватимуть бюджет Львівської області на наступний рік і чи залучатимуть до цього процесу депутатів.
Також чиновники Львівської ОВА, розпочинаючи бюджетний процес 2024 року, вирішили підстрахуватися та ще у березні звернулись до Кабміну з проханням роз'яснити ситуацію та надати їм підтвердження законності їхніх дій у частині повного перебирання на себе бюджетних повноважень Львівської обласної ради. Про це йдеться в листі Львівської ОВА на ім'я прем'єр-міністра Дениса Шмигаля "Про бюджетні повноваження місцевих органів влади у воєнний період". Варіанти мають копію цього листа.
З нього можна дізнатися про те, що Кабінет Міністрів України таки планує внести зміни у розпорядження №252, щоб воно погоджувалося зі законом. А також й те, що Львівська ОВА боїться "розпорошення бюджетних коштів" у випадку, якщо, згідно зі законом, бюджетні повноваження повернуть депутатам Львівської обласної ради. Тобто чиновники сумніваються у професійних здібностях депутатів та їхньому патріотизмі, а тому просять залишити без змін на період воєнного стану постанову Кабміну № 252.
Відповідь на лист Львівської ОВА надало 14 квітня Міністерство фінансів України. Ця відповідь має загальний характер і її можна вважати відпискою. Про це свідчить хоча б те, що Мінфін посилається на пункти Бюджетного кодексу, які ухвалили ще до змін ст. 10 і 15 закону "Про правовий режим воєнного стану".
Однак листування Львівської ОВА та Кабінеті Міністрів України цікаве іншим. По-перше, воно засвідчило те, що чиновники Львівської ОВА почали хвилюватися за наслідки своїх дій в частині одноосібного та безконтрольного розпоряджання обласним бюджетом. І також, ймовірно, що з боку Кабміну вони не отримали бажаної підтримки та страховки. Адже рефреном у листі Міністерства фінансів звучать фрази: "відповідно до закону" та "визначених територій" без жодної конкретики. Закон, варто нагадати, все це чітко визначив, зокрема й те, що таке "відповідні території".
Отже, чиновникам Львівської ОВА є над чим задуматися. Як і депутатам Львівської обласної ради варто вже давно зайняти значно активнішу позицію щодо питання формування бюджету області та контролю за використання його коштів призначеним розпорядником, тобто Львівською ОВА.
Нагадаємо, чиновники ОВА за свою працю з обласними фінансами та програмами отримують значні надбавки за інтенсивність праці, які в багатьох випадках дорівнюють їхньому державному окладу, а в деяких випадках – значно його перевищують навіть в умовах воєнного стану. Загалом лише цього року на ці доплати чиновникам з обласного бюджету призначили 60 мільйонів гривень.