Незважаючи на підвищення акцизних ставок, тютюнові компанії продовжують знижувати вартість своєї продукції – за останні два місяці максимальні роздрібні ціни на цигарки впали на 2-3 гривні.
Про це повідомляє РБК-Україна.
За оцінками експертів, зниження середньозваженої ціни на ринку на 1 гривню з пачки призводить до бюджетних втрат в розмірі близько 800 млн грн на рік.
"Зниження вартості цигарок пояснюється з одного боку тим, що виробники намагаються розширити ринок і ведуть цінову боротьбу за споживача. З іншого боку – це своєрідна корпоративна війна, яка завжди присутня на тютюновому ринку. З точки зору громадського здоров'я найбільш ефективним є саме підвищення ціни. Існує кілька варіантів, як цю ціну підвищити.
Один, який Україна вже використовує та буде використовувати – підняття акцизів. Інший, який також часто застосовують – встановлення мінімальної роздрібної ціни, нижче якої виробники просто не можуть продавати цигарки. На сьогоднішній день це оптимальні варіанти впливу на ціну і найкращий спосіб боротьби з тютюнопалінням", – пояснила експерт Міжнародного центру перспективних досліджень Ангела Бочі.
Наразі тютюнові кампанії пояснюють, що перед кожним підвищенням акцизів свідомо працюють "на склад", виробляючи рекордні партії продукції, на які нараховуються діючі податки. Але в результаті, після вступу в силу нових ставок податків, продукція "за старими цінами" знаходиться в роздробі ще багато місяців, дозволяючи їм знижувати ринкову вартість.
За словами Ангели Бочі, в Україні відсутній механізм регулювання мінімальних роздрібних цін.
"Виробники цигарок бажають розширити ринок, тобто це своєрідна корпоративна боротьба. Просте підвищення акцизів, як бачимо, не захищає бюджет. Стаття 6 Рамкової конвенції по боротьбі з курінням передбачає необхідність застосування цінових і податкових заходів. Відсутність цінових заходів обмеження споживання тютюну дозволяє виробникам знижувати ціни", – зазначає Ангела Бочі.
Керівник "Українського центру з контролю над тютюном" Андрій Скіпальський вважає, що ведення мінімальної роздрібної ціни з наступного року може призвести до зростання середньозваженої ціни на ринку мінімум на 2 грн і створити додатково близько 1,6 млрд грн податкових надходжень до 2016 року.
У результаті доступність цигарок скоротиться, а вартість тютюнової продукції і, відповідно, бюджетні надходження від галузі гарантовано підвищаться.
Нагадаємо, з 1 липня розпочали діяти нові акцизи на алкоголь і сигарети.