article

Видавництва та книгарні під час коронавірусу

Христина Шарамова
середа, 15 квітня 2020 р. о 14:00

Українські видавництва та інтернет-книгарні в період карантину та коронавірусу.

Редактори, директори львівських видавництв, а також комерційний директор київської інтернет-книгарні, розповідають Варіантам про те, як вони працюють під час карантину, скільки заробляють на онлайн-торгівлі та чи планують надавати читачам доступ до електронних варіантів книг.

Як розповідає директор видавництва "Свічадо" Богдан Трояновський, вони повністю зупинили друк книг, і лише час від часу приймають книжки з друкарень, які привозять з попередніх замовлень. Більшість працівників, які можуть виконувати свою роботу дистанційно, перебувають вдома, а от редактори, перекладачі та художники продовжують працювати над новими книгами. Натомість в штатному режимі працюють почергово лише 2-3 особи, які обслуговують інтернет-магазин.

Богдан Трояновський (фото: Фб Богдана Трояновського)
Богдан Трояновський (фото: Фб Богдана Трояновського)

"Продаж зменшився суттєво, якщо карантин триватиме трохи довше, то можемо мати серйозні проблеми, тому що треба платити працівникам зарплати, а доходів немає. Доходи дуже різко впали, орієнтовно на 70%. Переважно всі книги ми реалізовуємо через офлайн-ринок. Інтернет-замовлення нині приблизно на такому ж рівні, як були раніше, це лише 5-10% замовлень, і тому вони нас дуже не рятують. Виживаємо за рахунок збережень, трохи зараз зменшили зарплати працівникам, гадаю, що з запасом коштів місяць-два ще протягнемо, а далі, можливо, доведеться відправляти працівників у відпустку. Але це також не вихід залишити людей без грошей" – зазначає Богдан Трояновський.

Він наголошує, що продаж книг в електронному варіанті, в їхньому випадку, великих оборотів не набере, оскільки вони становлять лише 10-15% від загального обороту паперових книг. Крім цього, щоб створити потужну базу електронних варіантів книг потрібно мати всі необхідні дозволи від власників на авторське право, а для цього необхідно укладати окремі додаткові угоди. Також, за його словами, згідно з інтернет-замовленнями вподобання читачів на період карантину суттєво не змінилося, вони, як і зазвичай, цікавляться переважно новинками.

"В період карантину немає якоїсь особливої відмінності у вподобаннях читачів. Якщо виходить якась новинка, то люди їх замовляють. А новинки в нас різні, наприклад, вийшов "Шлях до монастиря" та кулінарна книга "Весна", і це абсолютно різні жанри. Є чимало книг для дітей, але читачі переважно замовляють новинки. Крім цього, ми показали трохи книг, які випускали давніше, до прикладу "Антикризовий біблійний порадник", то також є клієнти і на такі видання. Люди цікавляться книжками, які пов'язані з нинішньою ситуацією" – додає Богдан Трояновський.

Щодо цін на книги, то їх не планують підвищувати після завершення карантину, однак суттєво може вплинути курс долара, якщо він підніметься, то, відповідно, збільшиться й вартість паперу та друку, а це позначиться на кінцевій вартості книги. Але за словами Богдана Трояновського, якщо долар стоятиме на рівні, то потреби піднімати ціни не буде. Також зараз чимало видавництв роблять акції та знижки, як на самі книги, так і на доставку.

"Потрібно шукати такий вихід, щоб з одного боку і карантин тривав, а з іншого – могли працювати такі видавництва, як наше. Я маю на увазі, що під час карантину книгарні могли б працювати за умов, що в магазині може бути одна особа на 10 м², всі покупці обов'язково матимуть засоби захисту (маски і рукавички), а також варто регулярно проводити дезінфекцію приміщення. За такою формою можна зберегти роботу деяких книжкових установ, тому що, якщо продуктові магазини працюють, то мені здається, що у подібному режимі та за максимальним захистом могли б працювати й інші магазини" – пояснює Богдан Трояновський.

Він також зауважує, що Українська асоціація видавців і книгорозповсюджувачів надсилає запити та звернення до влади, щоб видавництвам на час карантину зняли прибутковий податок, однак наразі немає жодної відповіді.

Анатолій Івченко (фото: Фб Божени Антоняк)
Анатолій Івченко (фото: Фб Божени Антоняк)

Схожа ситуація зараз і у видавництва "Урбіно". Його власник та директор Анатолій Івченко розповідає Варіантам, що видавництво повністю перейшло на роботу в віддаленому режимі, яка складається з головних аспектів: підготовки книг, тобто перекладу, художніх ілюстрацій, редагування та верстки.

"Робота видавництва продовжується, ми готуємо книжки, які планували. Але через те, що різко зменшилось надходження коштів через закриття книгарень, то ми не друкуємо нових книжок. Але вже плануємо з наступного тижня, а ще дуже обмежено додруковуємо наклади, які закінчилися. Інша проблема – це співпраця з торгівлею, яка принципово змінилася. Книгарні закрились і тому від них не лише не надходять замовлення, вони також припинили будь-які платежі навіть щодо заборгованості за ті книги, які вони вже продали" – пояснює Анатолій Івченко.

За його словами, основний дохід видавництво має нині лише від інтернет-торгівлі, але цих коштів недостатньо для нормального функціонування, оскільки потрібно оплатити оренду офісу та складу, а також за заборгованості у друкарнях. Більшість видавництв спочатку оплачують аванс, а коли отримають надруковані книги, то вже доплачують решту суми, і тому вони не можуть розрахуватися з друкарнями за вже надруковані книжки.

"Працюють лише партнери, які продають через інтернет. Також є наша інтернет-книгарня, але наші продажі онлайн не були великими, це орієнтовно 8% від загальних продажів. Однак, наприклад, наш важливий партнер, найбільша інтернет-книгарня в Україні Yakaboo, продовжує замовляти книги і розраховуються за замовлення. Також працює книжкова мережа Буква та інтернет-книгарня мережі Книгарень Є. Але загалом, якщо в березні ще були проплати за період, коли книгарні працювали ще до карантину, то у квітні продажі становлять 20-25% від тих, які у нас були раніше. Зрозуміло, що це не дозволяє видавництву нормально працювати» – розповідає Анатолій Івченко.

У всіх видавництв різні показники продажу в інтернеті, хтось продає до 10%, а якщо в період карантину онлайн-замовлення становлять 20-25%, то це вже дуже багато. З часом такі покупки однозначно збільшуватимуться, тому що цього вимагає сучасне суспільство і це не залежить від впровадження карантину. Щодо електронних варіантів книг Анатолій Івченко також вказує на те, що це не досить вигідно для видавництв та потребує додаткових документів.

"Ми не продаємо книг в електронному форматі, але в майбутньому плануємо спробувати. Я розумію, що зараз багато хто розглядає це як актуальний тренд. Але вся справа в тому, що в нас лише невелика частина книжок не потребує додаткових угод для видання у електронній версії. Особисто ми не підписували угоди з багатьма правовласниками на електронні книжки, і тому ми можемо зробити такий формат лише з книжок на які права є у вільному доступі, наприклад, якщо авторка померла 70 років тому, але це десь лише 15 книжок. На карантині зацікавлення читачів абсолютно не змінилися, в нас в інтернеті як був найпопулярнішим цикл Люсі-Мод Монтгомері "Енн із Зелених Дахів" (вісім книжок), так він й залишився в топі і в наших інтернет-продаж, і в Yakaboo. Ми щотижня продаємо 20-30 примірників цих книг. Також й інші книжки, які в нас раніше добре продавалися, наприклад, "Велика книга почуттів" Ґжеґожа Касдепке чи Йоанна Ягелло "Кава з кардамоном" та "Шоколад із чилі" – зауважує Анатолій Івченко.

Він також розповідає, що для того, щоб видавництво вижило у період карантину доведеться зменшити працівникам зарплати до мінімальних, оскільки зараз просто немає грошей, щоб платити повну зарплату. Якщо карантин не закінчиться в травні, то зрозуміло, що працівники матимуть альтернативу або ж отримуватимуть меншу зарплатню, якщо це дозволятимуть продажі.

"Місцева влада могла б щось зробити. Я читав, що Львівська міська рада замовила 160 тисяч гривень опитування населення про те, як люди ставляться до коронавірусу, але на ці кошти розумніше було б закупити книжки у львівських видавництв для бібліотек. Це би була конкретна підтримка місцевого бізнесу, але ні міська, ні обласна, ні загальнонаціональна влада поки що ніяк не відреагувала на звернення книготорговців. Але в різних країнах Європи книжкові магазини не скрізь закрили. Наприклад, книгарні в Норвегії та Німеччині працюють у звичному режимі поруч з продуктовими магазинами, а от бутики з одягом якраз закрили. В різних країнах по-різному ставляться до важливості книг" – наголошує Анатолій Івченко.

Артем Літвінець (фото: Артема Літвінця)
Артем Літвінець (фото: Артема Літвінця)

Комерційний директор інтернет-книгарні Yakaboo.ua Артем Літвінець розповідає Варіантам, що продаж залишилась на рівні докарантинного періоду, а це, загалом, нє такий вже поганий тренд зважаючи на те, що для багатьох бізнесів карантин є згубним. Інтернет-магазини під час карантину виживають за рахунок того, що розвивають сервіси швидкої та безконтактної доставки, заспокоюють клієнтів та показують, як у цей особливий час збирають онлайн-замовлення.

"Наша служба доставки працює в звичному режимі, книжки можна замовляти поштою, а у Києві діє кур'єрська доставка щодня з 10:00 до 22:00 (без вихідних). Також ми вживаємо додаткових мір захисту. Всі книжки запаковуємо у вакуумні упаковки, і на будь-якому етапі контакту з руками у нас все стерильно. Приміщення складу та точка видачі замовлень кур'єрам постійно кварцуємо протягом дня, кур'єри забирають замовлення в масках і рукавичках, мають з собою зручні флакони з антисептиком, передають замовлення безконтактно, знаходячись на безпечній відстані. Якщо замовлення оплатили онлайн, то ми залишаємо його під дверима, і таким чином клієнт зайвий раз не буде контактувати з кур'єром. Також багато онлайн-магазинів починають співпрацювати з офлайн-бізнесами – ресторанами, продовольчими магазинами тощо. Наразі сервіси доставки досить затребувані, а тому поміж компаній, що були вимушені зупинити основний бізнес на період карантину, є значний попит на послуги кур'єрської логістики" – наголошує він.

Якщо подивитись на структуру продажу в топ-100, зазначає Артем Літвінець, то можна побачити, що зростає попит на вже давно відомі книжки, наприклад Насіма Талеба "Антикрихкість" (шосте місце у списку) та "Чорний Лебідь" (дев'яте), "Чума" Камю, "Людина Розумна" Ювала Ной Харарі, "Пандемія. Всесвітня історія смертельних інфекцій" тощо. Попит трохи змінюється, людей справді цікавить література, яка є суголосною з нинішньою ситуацією або частково пояснює, як із неї вийти з найменшими втратами.

"Наразі лідерами продажів (топ-5 за період карантину) є такі книжки: 1. "Переписати життя: як і що змінювати, щоби стати щасливою людиною",  2. "Місто дівчат", 3. "Нація овочів? Як інформація змінює мислення і поведінку українців", 4. "Купи собі той довбаний букет: та інші способи зібратися докупи від тієї, кому вдалось", 5. "Європа. Історія". Перші чотири книжки у цьому списку – це новинки, які вийшли у передкарантинний період, а "Європа. Історія" Нормана Дейвіса – це перевидання бестселера, якого вже давно не було на поличках книгарень" – зазначає Артем Літвінець.

Щодо вибору між паперовим варіантом та гаджетами для читання, то Літвінець переконаний, що карантинні обмеження не схилять читачів до остаточного використання останніх. Продажі електронного контенту (електронних книжок, аудіокнижок) зростають не так стрімко, оскільки це питання звички споживання. Тому паперовий варіант точно буде жити і під час карантину, і після.

Мирон Іваник (фото: Фб Мирона Іваника)
Мирон Іваник (фото: Фб Мирона Іваника)

Редактор Мирон Іваник також розповідає Варіантам про те, що видавців суттєво вдарило падіння закупівель Міністерством культури та інформаційної політики України, бо якщо у 2018-2019 роках викуп був приблизно 120 мільйонів гривень, то зараз цей обсяг не лише зменшився вдвічі, але й невідомо взагалі коли будуть ці кошти. Завжди під час кризи видавці готують перевидання успішних книг та працюють над новими перекладами, зокрема світової класики чи сучасних видань. Це та віддалена творча робота, яку працівники можуть виконувати вдома.

"Досвідчений автор розуміє, що без співпраці з видавництвом та хорошим редактором, успіх його книжки буде малоймовірним, і тому він однаково шукатиме співпраці з видавництвом для того, щоб вдосконалити свої тексти. Дуже добре, що є популяризація читання через обов'язковий та факультативний список читання в середній школі" – розповідає Мирон Іваник.

Він також вважає, що електронний формат книг згубно впливає на видавничу справу і не може бути під час карантину порятунком для видавництв.

"Суттєво змінюють ситуацію на ринку книги у відкритому доступі, і не завжди це піратські тексти. Таке безкоштовне читання губить видавничу справу. Продаж електронних видань є недоцільним, Закон України "Про авторське право і суміжні права" – добрий закон, але сама культура споживання безкоштовного продукту в Україні майже не розвинена. Зламати захист, який ставить видавець, щоб продавати електронні копії за гроші, можна дуже швидко. Як тільки з'являється безкоштовна копія та є вибір платити гроші чи користуватися піратським продуктом, то, звичайно, що більшість людей виберуть другий варіант. Багато видавництв намагалися продавати електронні версії книг, але відмовилися від цього" – пояснює Мирон Іваник.

Найголовніша з причин кризи в українському книговидавництві та, що люди мало читають, і є лише 3-4% людей, які регулярно читають та жити не можуть без книг. Тому важливо популяризувати читання якісних текстів української та світової класики.

"Ціни не зростатимуть, оскільки вони вже є критично високими для фінансового становища нашого читача. Ціни не виростуть, збут, відповідно, падатиме й надалі, але це ми побачимо, коли всі торгівля почне працювати у звичному режимі. Але треба врахувати, що люди, які регулярно читають, також після карантину будуть позбавлені регулярного доходу, і тому вони намагатимуться різними способами дістати книги, наприклад, позичити, обміняти чи взяти в бібліотеці, замість того, щоб купляти нові книги. Прогноз для збуту сумний, прогноз для літератури – люди писатимуть далі та сподіватимуться що їхню книгу видадуть за кращих часів. Для економіки видавництв відбудуться зовсім погані речі, тому що обігових коштів для друку нових тиражів немає. Але українська література переживала набагато гірші часи" – зазначає Мирон Іваник.

Додамо, що Варіанти вже спілкувалися про особливості діяльності під час карантину з власниками львівських туристичних компаній та львівськими готельєрами, а також дізнавались, що відбувається нині з ринком львівської нерухомості.

фото: collegeinfogeek.com

Варіанти - онлайн газета новин Львова. Інший погляд на львівські новини та новини львівщини. Завжди свіжі новини про Львів, про львів'ян і не тільки. Тут новини у Львові оновлюються постійно.

Варіанти © 2012-2024