Після перегляду фільму Волинь починаєш інакше сприймати такі історичні поп-блокбастери як Список Шиндлера чи Порятунок рядового Раяна. Починаєш відчувати, скільки ретельної праці стоїть за їх створенням. І яким непростим є це завдання – виразити широку, важку історичну тему у масовому форматі.
Тоді як Волинь більше нагадує нашого рідного Поводиря.
І це вже, мабуть, симптом якоїсь загальнішої східно-європейської кіноситуації – коли у локальних "фабриках мрій" банально не вистачає людей і ресурсів, аби кожен робив лише те, що вміє найкраще. І при цьому теж банально не вистачає таланту та універсального кіночуття, яке ми спостерігамо, приміром, у південнокорейських кіношників, що від інді-трилерів без втрат переходять на голлівудські блокбастери.
Войцеху Смажовському перейти на новий рівень без втрат не вдалося.
Його Волинь – це не надто живий гібрид кількох різнорідних явищ – звичної для режисера авторської чорнухи, жанрової треш-горорності та амбіційної "міхалковщини".
А ще можна спокійно констатувати й таке – Волинь – це теж не дуже свіжий і оригінальний (інакше кажучи, просто банальний) погляд середньостатистичного поляка на тему "Волинської трагедії". Черговий типовий польський фільм, один з багатьох попередніх кіновисловлювань щодо "української проблеми".
Тож, об’єктивно про Волинь Смажовського немає сенсу писати якийсь інший текст, окрім як короткого додатку-апдейту до варіантівського матеріалу "Український тризуб на польських кіноекранах".
Суб’єктивно ж, про Волинь можна написати й трохи ширше. Адже, режисер Войцех Смажовський – досить помітне явище польського кіно.
Знімаючи Волинь, Смажовський явно намірявся припечатати свою творчу біографію якимось епічним шедевром, який би забезпечив йому елітне місце на найвищому поверсі польського кінопантеону. І краще би цього не робив – адже, і у своїй ніші альтернативної злої сатири на сучасність він вже виглядав цілком гідно. Його попередні Весілля чи Дорожня поліція – це, власне, таке кіно, якого сьогодні бракує нам. Дотепне, гостре змалювання сучасної маленької людини, з комічними та сумними моментами, не без абсурду і не без гуманізму.
Все, що є хорошого у Волині – це залишки характерного старого-доброго Смажовського. Лаконічна, майже сувора манера вибудови сцен, фірмовий європейський реалізм, вільна брутальність.
Однак, у новій стрічці це все позбавлене самостійної виразності та принципово інструменталізоване, зведене до рівня не так авторської мови, як лако-фарбових матеріалів.
Це би ще мало сенс, якби Смажовський зміг осилити обраний формат та видав би гладенький, цілісний, дещо ремісничий, але якісний кінопродукт. Наприклад, у жанрі фільму жахів. Тут би нормально пасував і авторський стиль Смажовського, і його намір шокувати глядача м’ясною експлуатацією контроверсійної історичної тематики.
Власне, режисер, свідомо чи несвідомо і рухався у цей бік. Смажовський, вочевидь, відчував спротив епічного важкого сценарію, який не хотів гладко вкладатися у режисерську творчу колію. Можливо, тут потрібна була селянська простота Мела Гібсона, а не чорнушна витіюватість та екзистенційна скомплікованість Войцеха Смажовського.
Тож, Волинь постійно намагається з’їхати у легший і зрозуміліший жанр незалежних горорів – і під кінець практично з’їждає туди повністю.
Це був би варіант. Якщо пе-ер-елівська стрічка Вовчі відлуння 1968 року, розкриває “українське питання” через канони вестерну, зображаючи польських українців такими собі індіанцями Дикого Сходу, то Смажовський фактично пробує розкрити його через канони реднек-хоррору, в якому українці постають зомбі-селюками. Волинь впевнено заходить на цю територію, використовуючи шаблони таких класичних стрічок у цьому жанрі як Діти кукурудзи чи Звільнення (1972 року) – протистояння цивілізованих містян та диких, брудних селюків, заклеймованих печаттю тупості і деградації та позбавлених людської сутності.
Тут все по канону.
Лише головна героїня знає про наближення кошмарних подій, тоді як решта для контрасту мусять виконувати роль наївних оптимістів.
Дивна секта у лісах палить вогні і читає заклинання до Сатани.
Кошмарні події наближаються поступово, про них попереджають численні "чорні ворони" – випадково вжите ім’я Богдана Хмельницького (усі ж в темі), дедалі частіші сатанинські зборища довкола вогню на Лисій горі. І навіть Голокост у Волині інструменталізується задля потреб жанру – вбивства євреїв теж запихаються у фільм лише як форма прозорого натяку на лихо, що чигає на, власне, головних героїв.
Головні герої теж канонічні – цнотлива, добра блондинка Зося та гарний, порядний Антек, із майже комсомольською зовнішністю (щоправда, він з’являється вже в другій чаcnині фільму, але його структурна головна роль тут очевидна). І так само канонічно лише ці симпатичні добряки зрештою доживають до світанку.
Смажовський міг би зняти непоганий атмосферний інді-горор у стилі експериментів британця Бена Вітлі чи нещодавнього хіта Відьма, в якому навіть головна героїня подібна до волинської Зосі. Тільки для цього йому слід було б обрати якийсь більш-менш нейтральний період в історії Волині, скажімо, двадцяті роки минулого століття. Але він амбітно замахнувся на відтворення однієї з найтрагічніших сторінок у історії Другої світової.
Прискіпливі глядачі можуть ретельно рахувати скільки разів у стрічці українські персонажі показуються як звірі, скільки разів як люди і скільки разів те ж саме стосується польських героїв, аби зрозуміти чи не іншує Смажовських українців.
Але незалежно від такої арифметики, іншування чітко проявляється вже на рівні підбору типажів – поляки у фільмі здебільшого добре вдягнені та мають нормальну людську подобу, українці ж здебільшого мають характерні здеградовані обличчя та вибалушені очі – не обличчя, а пики. Поляки знають, що таке честь і відвага, українці ж виявляють суто тваринні реакції – потяг до виживання та дику агресію. Режисер ніби постарався врівноважити негативи та позитиви, але усі позитивні українські персонажі усе ж є винятком, а не правилом – на відміну від польських.
Це польський фільм, знятий для польської аудиторії і немає підстав вимагати від нього якоїсь особливої зваженості та об’єктивності (тим більше, що і в Україні з цим проблеми).
Якби це був справді фільм жахів, то можна було б лише посміятися та спробувати отримати задоволення із вписаності українців у закони жанру.
Але у Смажовського набагато більші амбіції. І це вже породило не надто хороший фільм, з якого і не посмієшся.
Адже, тема безперечно важка – куди вже важча. І Смажовський взявся за неї, не маючи якихось важливих, вартих окремої заяви думок – лише невиразну кашу особистих емоцій та поширених у Польщі штампів. У цьому сенсі його колегою по "епохальним історичним полотнам" є росіянин Нікіта Міхалков.
Відчувається, як (принаймні з початку) окрім горору Смажовський намагався зняти і гарну епічну загальнолюдську драму. Ех, ці красиві мушкетерські присяги перед Богом та вчинки честі, яких бракує нашій прісній епосі! А ці красиві паралелізми смерті-народження! А ці весільні гульбища! Цей високий стиль! Але Смажовський навіть не Міхалков, хоч успіх Ружі і солодко натякав польському режисеру про протилежне.
Волинь позиціонується як об’єктивна діалектична історія, що здатна загоїти рани минулого. І це абсолютно не так.
Смажовський у своїх інтерв’ю постійно повторює, що його фільм не є проти українців, а спрямований проти будь-яких крайніх форм націоналізму та ненависті.
Режисер наголошує, що Волинь – це "не підручник з історії, а мій погляд на тодішні події" і що він вірить, що "після перегляду глядач притулить свою дитину та інакше подивиться на світ".
Адже, стрічка "створена для того, щоб пам’ятати, а не мстити".
Тобто, автор одночасно прикривається "суб’єктивністю" своєї окремої позиції ("не підручник історії") і претендує на донесення якихось важливих суспільно значимих висновків до широкої аудиторії (а це вже якраз завдання для підручника).
Спроби подати тему як матеріал для "пам’яті", а не "помсти" у стрічці, як вже згадувалось, дійсно присутні. Від початку в історію вплітаються "спільні" діти, "спільні" родини, показуються "врівноважуючі" приклади поведінки українців та поляків. Проблема в тому, що це все не дуже працює на загальному тлі професійно зробленого зомбі-трилера. Це сприймається швидше як вставки "для відмазки", а не як центральний месидж. Який месидж, взагалі, може бути у горорі, окрім як хвилювання від страху?
Таким чином, все що зробив Смажовський для нового розкриття теми Волині – це нагнав на співвітчизників свіжого страху та хвилювання.
Як каже сам режисер, він походить із польського Підкарпаття і про бандерівців змалку начуваний. На його думку, через це йому було легше орієнтуватися в темі. Але, схоже, що насправді, через це йому було легше просто ретранслювати старі стереотипи.
У Польщі Волинь сприймається як масштабна художня реконструкція тодішніх подій, порятунок мертвих жертв із забуття. Але це лише лише чергове повторення середньостатистичного сучасного польського погляду.
Українці "закидають тему різні на Кресах в ширший контекст – від часів Симона Петлюри, аж до п’ятдесятих років. А не можна порівнювати Акцію “Вісла” з волинською різнею!" – обурюється Смажовський – і звучить як будь-який старий польський вусатий вуйко з сусіднього під’їзду.
А реальні люди того часу, реальні жертви й далі перебувають у темряві непізнаності і зневаженості. Адже, навряд чи жанр горору та замшіла "міхалковщина" придатні для дієвого заспокоєння та звільнення мертвих душ і привидів.
Спонука не повторювати чужих помилок – ось головний месидж Волині для українського глядача.
Приєднуйтесь до нашого нового каналу в Telegram
Підтримай журналістів ІА Варіанти
Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
Варіанти - онлайн газета новин Львова. Інший погляд на львівські новини та новини львівщини. Завжди свіжі новини про Львів, про львів'ян і не тільки. Тут новини у Львові оновлюються постійно.
Продовжуючи переглядати varianty.lviv.ua, ви підтверджуєте, що ознайомилися з Правилами користування сайтом , і погоджуєтеся з Політикою конфіденційності. Зрозуміло