Реформа комунальної стоматології у Львові з наслідками та ефектами.
Понад рік у Львові триває конфлікт між стоматологами і міською владою. Варіанти з'ясували, які негативні наслідки для здоров'я львів'ян він матиме
Реформа комунальної стоматології у Львові, як стверджують лікарі-стоматологи, відбувається за відсутності стратегії та відповідної нормативної бази, а також поза державною концепцією реформи медичної галузі в Україні, яка нещодавно вступила в дію. Згідно останньої, стоматологічні поліклініки повинні перейти від соціальної до ліберальної моделі надання послуг не раніше 2020 року, на другому етапі реформи, після того як будуть створені Національні агенції і відбудеться реформа першої ланки медицини.
У Львові ж міська влада взялась за зміну комунальної стоматології ще в 2016. Правда тоді спроба перевести поліклініки на госпрозрахунок зустріли опір лікарів і влада ненадовго відступила. Натомість в лютому 2017 року Львівська міська рада ухвалила низку рішень про припинення діяльності комунальних стоматполіклінік шляхом їхнього перетворення у комунальні некомерційні підприємства. На практиці це означало втрату ними статусу закладів охорони здоров'я.
Поліклініки виключили з переліку державних закладів, якими опікується Міністерство охорони здоров'я і на які розповсюджуються норми українського законодавства щодо держустанов. Відтак комунальні поліклініки перетворились в рядові бізнес-структури з видом діяльністі "медичні послуги".
При цьому присутність в їхній назві слова "некомерційні" жодним чином не відповідає дійсному стану речей, адже основною метою діяльності цих підприємств, як коментують міські чиновники, є "надання стоматологічних послуг населенню міста Львова, зокрема надання платних послуг і отримання прибутку".
Станом на лютий 2018, тобто через рік з початку комунальної реформи, лише дві з п'яти стоматполіклінік Львова, 1-ша і 4-та, погодилися змінити свій статус і сьогодні працюють на нових умовах. За період реформи кількість працівників в у львівських комунальних закладах суттєво скоротилась.
"Півроку тому у Львові було 2161 практикуючих стоматологів, сьогодні лишилось 400 стоматологів. 1-а стоматполіклініка втратила третину штату, це була найбільша поліклініка у Львові, сьогодні там працює 115-150 осіб" – розповідає завідувач терапевтичного відділення 3-ї комунальної стоматологічної поліклініки Львова Олександр Бурій.
Скорочення відбулося передусім внаслідок вимоги влади привести штатні розклади стоматполіклінік до фінансування, яке в 2017 році, як вважають стоматологи, безпідставно скоротили з 39 мільйонів до 9 мільйонів гривень. Звільняли і продовжують звільняти першочергово молодих спеціалістів і пенсіонерів.
В інших випадках лікарі і медперсонал з власної ініціативи залишали роботу, тікаючи від невизначеності переважно в сусідню Польщу. За даними Ізби Лєкарської (самоврядної організації лікарів Польщі), кожен п'ятий лікар-стоматолог, який надає стоматологічну допомогу полякам – українець.
У двох випадках скорочення закінчилося смертю працівників. За цими фактами відкрили кримінальні провадження. "Є два кримінальні провадження щодо загибелі працівників стоматполіклінік. Вони просто не витримали психологічного тиску, – розповідає завідувач відділенням 3-ї стоматполікліники, учасник АТО Олександр Бурій. – Перша – за фактом смерті лікаря першої стоматполіклініки пенсійного віку Христини Л. Вона була обласним стоматологом, її всі знали і шанували. Після того, як головлікар повідомив про скорочення, їй стало погано, вона лягла в лікарню, а через три дні померла. Донька розповідала, що Л. не могла пережити своє звільнення".
У 5-й стоматполіклініці померла медсестра. "Її зарплата була більша, ніж разом її пенсія та пенсія чоловіка, який прикований до ліжка після інсульту. Коли їй повідомили про звільнення, то вона три дні ходила, плакала, просила не звільняти. А потім стався серцевий напад і вона померла" – зазначає Олександр Бурій.
Скорочення персоналу комунальних стоматполікліник Львова є небезпечною тенденцією, вважають фахівці, адже в недалекому майбутньому може статися так, що наявний в львівській стоматології персонал не зможе справитись і надати необхідну кваліфіковану допомогу пацієнтам, які потребують лікування.
В 2016 році, за даними МОЗ, в приватному секторі стоматології України працювало менше 17% від загальної кількості лікарів стоматологічного профілю. Приватні стоматологи приймають в 3-4 рази менше пацієнтів, ніж їхні колеги, які працюють в державних чи комунальних медичних закладах. Неофіційно ця цифра в рази більша, стверджують самі стоматологи. Майже 95% пацієнтів продовжує користуватися послугами державної або комунальної стоматології, які донедавна у Львові були якісними, але дешевшими від приватних.
Натомість після реформи, як доводить моніторинг цін на послуги першої та третьої стоматполікліник, різниця в вартості послуг практично зникла, а в деяких випадках пацієнтам буде фінансово вигідніше скористатись послугами лікарів-приватників.
Варто зупинитись на безоплатних, коштом міського бюджету, медичних послугах так званим декретованим групам населення, передбачених міською програмою профілактики та лікування стоматологічних захворювань у дітей та окремих категорій дорослого населення Львова.
Лікарі стверджують, що ця програма не виконує своєї функції, адже не передбачає застосування нових технологій і матеріалів для лікування пацієнтів. Натомість вона підштовхує стоматологів до зловживань та порушення фінансової дисципліни, іншими словами, просто штовхає їх до криміналу.
Олександр Бурій звертає увагу на ще один важливий момент, чому приватна стоматологія не готова сьогодні скласти альтернативу комунальній і державній.
"Приватна стоматологія націлена на косметичні послуги. Я можу назвати 30 діагнозів, з якими приватний стоматолог не буде обслуговувати пацієнта, а направить до нас, в державні медзаклади. Бо ці діагнози є такими, що сталять під загрозу життя пацієнтів, а самі хворі потребують диспансеризації й супроводу" – пояснює він.
У Львові ж ситуація з стоматологічними захворюваннями може набути рис катастрофи також через те, що наше місто серед лідерів в Україні щодо захворюваності твердих тканин (карієс) і першому місці щодо захворюваності тканин пародонту. Показник потреби у стоматологічній допомозі є одним з найвищих в Україні.
За результатами аналізу щорічних звітів, що надаються лікарями-стоматологами до МОЗ, найбільш висока потреба в лікуванні зареєстрована в дорослого населення Закарпатської (76,5%) та Львівської (70%) областей. Аналіз статистичних даних за 2006-2016 рр. свідчить про тенденцію до збільшення потреби в стоматологічній допомозі в цих областях.
За результатами професійних оглядів порожнини рота дітей (до 17 років включно) необхідність здійснення санації спостерігалася в 48,4% випадків: майже в кожної другої дитини виявлено показання для лікування в стоматолога. Найбільш висока потреба в лікуванні зареєстрована в дитячого контингенту Закарпатської (74,4%), Львівської (67,3%), Івано-Франківської (57,4%), Хмельницької (57,4%), Чернівецької (57,4%) областей.
Слід зазначити, що протягом останніх десяти років у Херсонській (27,5%), Харківській (38,3%), Сумській (40,8%), Кіровоградській (43,7%), Дніпропетровській (44,3%) областях спостерігалась тенденція до зменшення потреби в стоматологічній допомозі, що може бути пов'язано з впровадженням ефективних систем профілактики та організацією надання стоматологічної допомоги.
Ситуація ускладняється тим, що влада Львова на практиці також знищила систему обов'язкових регулярних профілактичних стоматологічних оглядів дітей, зокрема, шляхом закриття стоматологічних кабінетів в навчальних закладах міста.
Стоматологи вважають наслідки реформи комунальних поліклінік Львова катастрофічними, адже знищується система стоматологічних послуг населенню Львова. Саме тому вони вже майже два роки активно виступають проти цієї реформи, доводячи у суді хибність дій міської влади та пропонуючи владі Львова альтернативні шляхи змін. Три з п'яти стоматологічні поліклініки Львова відмовляються проходити реформування і оскаржують ухвали Львівської міської ради про ліквідацію закладів охорони здоров'я у судах. Однак рішень остаточних ще немає.
"Ми скасовуємо ухвали Львівської міськради щодо перетворення стоматполіклінік в судах. Суд перенесли на 20 лютого. Всього в нас було вісімнадцять судів. Нічого ще не дійшло до логічного завершення. Ми також зареєстрували трудовий спір в Національній службі посередництва і примирення. Але міська влада порушує все, що можна порушити: судові ухвали не виконуються, приписи Служби примирення ігноруються" – наголошує Олександр Бурій.
3-тя стоматполіклініка Львова вже сім місяців живе і працює в автономному режимі, адже її колектив не погодився визнати призначеного міськрадою у серпні 2017 року нового керівника Юрія Павліва. Останнього, як й інших чиновників міськради, не пускають на територію поліклініки.
При цьому, як стверджує Олександр Бурій, в поліклініці вдалось покінчити з корупцією і незаконними поборами. Вижити стоматологам без фінансування з міського бюджету допомагають спонсори, які покривають видатки поліклініки на комунальні послуги. Стоматологи відкидають можливість будь-якого компромісу з міською владою, адже остання, на їхню думку, діє брутально в боротьбі з ними.
"Ми чітко боремося за збереження поліклінікою статусу бюджетної установи охорони здоров'я. прикладом для нас служить стоматологічний центр, який працює в медінституті. Це бюджетна установа, зі спецкоштами на ортопедію. Ми боремося за те, щоб не звільнили людей і не закрили установу. Адже переконані, що реформа стоматології лише на базі приватних закладів не можлива і призведе до знищення системи стоматологічних послуг населенню" – заявляє Олександр Бурій.
Стан справ у двох реформованих стоматзакладах Львова аж ніяк не надихає наслідувати їхній досвід. Лікарі 4-ї стоматполіклініки розповідають, що попри офіційні запевнення, до сьогодні міська влада Львова не ліквідувала піврічну заборгованість щодо зарплатні молодшому та середньому медперсоналу. Добитися покриття боргів не вдається попри звернення працівників до прокуратури. З боку керівництва вже реформованої поліклініки продовжуються безпідставні незаконні побори з лікарів на покриття міфічних заборгованостей або під іншими надуманими підставами.
Коментар нардепа, члена комітету Верховної ради питань з охорони здоров'я Ігоря Шурми
Бажання влади Львова реформувати комунальну стоматологію є правильним. На жаль, в нас багато хто звик до ведення справ в радянському стилі, коли держава сплачує видатки, а прибутки йдуть у власну кишеню. Однак влада Львова допустилась серйозної помилки, адже розпочала зміни без відповідної стратегії та покрокового плану. Тобто не було підготовчого етапу.
Перший крок, який повинна була зробити влада Львова, це скласти реєстри пацієнтів, а також тих, хто має право на пільги в стоматології відповідно до чинного законодавства. По-друге, в бюджеті, як міста, так і області, необхідно було закласти реальні гроші на компенсацію лікування пільгових категорій, а також невідкладну стоматологічну допомогу. Паралельно необхідно було розпочати зміни до навчання стоматологів в навчальних медичних закладах, а саме – відмовитись від державного замовлення та перейти до кредитування.
Також варто прописати механізми соціального захисту як пацієнтів, так і працівників стоматологічної галузі, в тому числі ввести механізм амністії для стоматологів, які багато років вкладали власні кошти в ремонти поліклінік, на закупівлю обладнання та медикаментів для лікування пацієнтів (знижки, пільги та тощо). На все це, я знаю з власного досвіду, необхідно два-три місяці. Реформи необхідні, їх можна робити секторально, не чекаючи сигналу з Києва, тому далеко не все так однозначно у ситуації у Львові.
головне фото: stomat3.lviv.ua
інфографіки стоматологічних потреб мешканців України: медична газета "Здоров'я України"