Зміст статті

7 липня 2020

Ярослав Кіт: З'явилося чимало виборців, які голосуватимуть проти Дуди

Розмова з директором європейської філії Інституту глобальної та регіональної аналітики Ярославом Котом.

Розмова з доктором Ярославом Котом, директором європейської філії Інституту глобальної та регіональної аналітики, про другий тур виборів президента Польщі 2020.

У другий тур президентських виборів у Польщі вийшли чинний президент Анджей Дуда та мер Варшави Рафал Тшасковський. Дуда набрав 43,50 відсотків голосів, а Тшасковський – 30,46 відсотків.

Які комунікаційні платформи і канали забезпечили високий результат Тшасковському у першому турі?

Рафала Тшасковського підтримує чимало виборців, які незгодні з однопартійною системою влади у Польщі, де уряд, парламент і президент належать одній силі та підкоряються лідеру політпартії РiS (Ярославу Качинському). Тому інформація про Тшасковського поширюється не лише державною Польською суспільною телекомпанією (TVP), але й всіма великими недержавними каналами. Два найбільші – це Polsat і TVN.Обидва канали запропонували спільні дебати двом кандидатам у президенти перед другим туром. Але штаб Анджея Дуди відмовився від такого формату через можливі, на їхню думку, незручні та непередбачувані питання. Очевидно, що Тшасковському легше критикувати чинного президента і він краще дискутує.

Другим каналом інформації для Тшасковського стали соцмережі та інтернет-ЗМІ. Тут власне поширення відбувається безкоштовно і переважно симпатиками Тшасковського. З'явилося чимало виборців, які голосуватимуть проти Дуди, і зовсім не через симпатію до Тшасковського. Державні телеканали й справді іноді у випусках новин схожі пропагандистській традиції СРСР чи часів Януковича в Україні (з темниками). Це наслідок декількох чинників: журналістів, які змінили свої цінності, щоб не втратити праці; журналістів-фанатів чинної системи, яких сконцентрувала Польська суспільна телекомпанія; контролю за інформаційними потоками чинної влади. А після заяви Тшасковського про те, що він розжене державне телебачення після обрання президентом, у сотень нинішніх фахівців ще й виник страх лишитися на вулиці. Перевагою Дуди залишається те, що більшість його виборців дивиться державні телеканали, які працюють конкретно на утримання рейтингу чинного президента.

Чи готуються фальсифікації поштою?

Це міф, який поширюють не лише виборці Тшасковського, але й навіть його виборчий штаб. Прямих фальсифікацій зразка "каруселей" часів виборів в Україні очікувати не варто. Залишається проблема з доставленням бюлетенів виборцям за кордоном там, де не можна голосувати особисто. Такі факти траплялись у першому турі виборів. Є сумніви щодо діяльності деяких виборчих комісій, особливо у регіонах, де більшість голосує за владну партію Право і Справедливість. Тому Тшасковський закликає спостерігачів та членів комісій уважно слідкувати за процедурою голосування. Є достатньо висока ймовірність, що після результатів екзит-полу відразу після виборів, протягом доби зміниться переможець. Власне може бути різниця у кілька тисяч голосів.

Чи буде така ж висока активність у другому турі?

Прогнозую дещо нижчу явку у другому турі. Частина виборців інших кандидатів не піде на вибори взагалі. Це час відпусток, чимало людей подорожує. Звісно, що виборці Анджея Дуди прийдуть на дільниці, оскільки їм залежить від продовження курсу президента – 13 пенсії, допомоги на дітей 500+ тощо. Однак найбільший сумнів є щодо виборців Кшиштофа Босака – кандидата від праворадикальної Конфедерації. Молодь, яка голосувала за цього протестного кандидата не піде голосувати за Дуду та Тшасковського.

Чому така нині поляризація у Польщі між містами та селом?

Президенту Дуді вдалося зробити неймовірне. Він активізував виборців у сільській місцевості, де явка традиційно була низькою. Головним чином спрацювали соціальні виплати та державна допомога. У селах, де й так високий рівень безробіття, а виборці переважно не мають вищої освіти, соціальна допомога стала істотним елементом якості чинної влади. Напротивагу містам, де є багато звільнень внаслідок коронавірусу, більше молоді, а виборці мають вищу освіту (а це електорат Тшасковського). Кандидат Рафал Тшасковський на всіх зустрічах з виборцями підкреслює те, що він є працівником органів самоврядування та мером Варшави. Його підтримують усі мери міст, які належать до опозиційної Громадянської Платформи, зокрема: Ґданська, Лодзя, Любліна, Кракова, Бялистока. Варто також додати, що виборці з сільських місцевостей, які раніше голосували за проселянську PSL, відвернулися від свого кандидата у президенти Косіняка-Камиша та проголосували за чинного президента.


фото: fakty.interia.pl (Jacek Domiński /Reporter)